Hlavní navigace

Boj o "i-klienty"

9. 8. 2001
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Banky začínají nabízet stále komplexnější služby v oblasti internetového bankovnictví, které tak může využívat větší spektrum klientů. Každé osobní konto má pro uživatele nepřehlédnutelné výhody, proto je potřeba pečlivě volit. Je ale zřejmé, že každý způsob komunikace s bankou něco stojí. Když je konto „chudé“, nepomůže ani Internet.

Před třemi lety dorazilo do České republiky i internetové bankovnictví a rovnou v podobě banky, která chtěla s klienty komunikovat jen přímo. Dnes má eBanka téměř 50 000 klientů. Nabízí největší rozsah služeb, protože Internet pojala nejen jako komunikační kanál, ale jako filozofii. Umožňuje jeho prostřednictvím přístup k informacím, poradenství, finančním i pojišťovacím produktům, zboží a službám. Není to banka nejlevnější a zvolí si ji ten, kdo je schopen využít celou škálu bohaté nabídky.

Na principu čistě přímého bankovnictví byla založena v roce 1999 i Nonstopbank, dceřiná společnost Bank Austria Creditanstalt. Moc se ji však nedařilo, a tak se matka rozhodla internetové bankovnictví převést pod svá křídla. Od letošního jara nabízí Internet jako jeden ze způsobů ovládání účtu pod názvem Online Banking. Kdo si pospíšil s jeho zavedením do 30.6.2001, bude mít provoz do konce roku bez poplatků. Jinak je v bance přímá komunikace výrazně zvýhodněna slevami na poplatcích. Za běžnou operaci zaplatíte místo 10 Kč pouhých 3,50 Kč, trvalé příkazy, zavedení SIPO a příkazy k inkasu jsou zdarma.

V dubnu 2000 přišla Živnobanka se svou internetovou NetBankou. Má instalaci i provoz zdarma, ale nepreferuje nijak přímé ovládání účtu slevami na poplatcích. Je výhodná pro všechny, kteří Internet využívají jako doplňkovou cestu k ovládání účtu.

Na sklonku roku 2000 se s Internetem přidala Union banka. Její I-banka má dnes přes tisícovku uživatelů. Zavedení služby je zdarma, měsíční paušál 100 Kč se účtuje za využití klíče generujícího PIN. Banka účtuje poplatky za přímo zadávané operace.

Československá obchodní banka v současné době elektronické bankovnictví neposkytuje, mělo by začít fungovat od letošního podzimu po dokončení kooperace s divizí IPB. IPB totiž elektronické bankovnictví nabízí pod názvem Homebanking 24, je rozdělen na dvě kategorie: pro fyzické osoby a právnické osoby. Každá z těchto dvou kategorií má svůj samostatný ceník. Nevýhodou této služby je zřizovací poplatek ve výši 200 Kč, přestože ostatní banky zřízení poskytují zdarma. Měsíční poplatek za užívání služby je 60 Kč, Tuzemský korunový platební styk je za účetní položku elektronicky (debet) 2 Kč, za účetní položku elektronicky (debet) do jiné banky 4 Kč.

Čerstvým nováčkem na trhu internetového bankovnictví pro drobnou klientelu je Mojebanka Komerční banky. Vystartovala s měsíčním paušálem 79 korun, ale poplatek za operaci zadanou přes Internet je 1,90 Kč. U Komerční banky i Union banky se Internet vyplatí hlavně těm, kteří zadávají větší počet jednorázových operací.

S letošním jarem začal fungovat internetový bankovní systém pro drobnou klientelu také v Raiffeisenbank. Zatím bude zavedení i provoz bez poplatků, za přímou operaci přes Internet je snížený poplatek z 5 na 3 koruny.

Fanoušci internetového bankovnictví mají šanci i u Citibank. Ta není žádným nováčkem v oboru, ale dosud komunikovala přes Internet pouze s podnikateli a firmami. Dnes je CitiDirekt součástí jejího balíčkového osobního konta. Zavedení služby je zdarma, provoz se zahrnuje do měsíčního paušálu za celý účet a činí 200 Kč měsíčně. Poplatkově Citibank taktéž preferuje operace přes Internet, ale přesto jsou dost drahé – 6 Kč za jednorázový příkaz. Podle celkové koncepce zůstává Citibank bankou pro movitější klienty.

Letošním benjamínkem se stala Česká spořitelna, která zahájila činnost v oblasti internetového bankovnictví koncem května. Služba se jmenuje Internet banking. Vedení a provoz je prozatím bez poplatků, od přístího roku bude poplatek 10 Kč/měsíc. Zadání, změna či zřušení trvalého příkazu je u ČS zdarma, při zadání jednorázového příkazu se musí uhradit poplatek za účetní položku ve výši 2 Kč.

Start I-bankingu připravuje také GE Capital Bank, produkt se bude jmenovat InternetBanka a přesné datum jeho spuštění není zatím známo. Boj o „i-klienty“ tedy začal. Uvidíme, co nám konkurence tolika bank nabídne.

Tabulka č. 91
Banka Název IB Zavedení služby Vedení služby Platba za položku
BA – CA Online banking. zdarma 1) 3,50 Kč
Citibank Citidirekt zdarma v rámci poplatku za vedení účtu 200 Kč 6 Kč
Česká spořitelna   zdarma 4) 5 Kč, ale zároveň sleva 5 Kč vedení sporožirového účtu 2 Kč
eBanka   zdarma 125 Kč, 85 Kč nebo 55 Kč 2) 2,50, 4 nebo 8 Kč 2)
Komerční banka Mojebanka zdarma 79 Kč 1,90 Kč
Raiffeisenbank Internetový bank. systém zdarma 3) 3 Kč
Union banka I-banka zdarma 100 Kč za užívání klíče ke gener. PIN 2 Kč
Živnostenská banka NetBanka zdarma zdarma 3 Kč


Poznámky:
1) Při zavedení služby do 30.6 do konce roku zdarma, pak pravděpodobně 10 – 50 Kč.
2) Podle zvoleného programu Komplet, Plus nebo Základ.
3) Do konce roku zdarma, pak 50 korun měsíčně.
4) Povinnost zakoupení PIN kalkulátoru v ceně 2 500 Kč (v případě dvouleté smlouvy 50 % sleva)

Požadavky bank na vybavení počítače pro zavedení internetového bankovnictví se ve většině případů shodují. Stačí osobní počítač s pamětí 16 MB, procesorem 486, vybavený Windows – alespoň verzí 95. Počítač je připojený k Internetu s prohlížečem alespoň Explorer 4.01 (Komerční banka požaduje 5.0) nebo Netscape Navigator 4.0 (Union banka požaduje Netscape 4.5). U České spořitelny je možno vybrat si z obou prohlížečů.

dan_z_prijmu

Všechny banky nabízejí zadávání jednorázových nebo trvalých příkazů v rámci banky i mimo ni, zadávání trvalých příkazů, příkazů k inkasu a plateb SIPO. Ne všechny však umějí založit přes Internet termínovaný vklad. Platby do zahraničí dokáže zprostředkovat eBanka, Citibank a Raiffeisenbank. Úvěrovou linku přes Internet zařídí jen eBanka. Pokud byste chtěli k osobnímu účtu ještě spořící účet, na který si budete převádět přebytek prostředků, nebo z něj doplňovat konto, tak je to možné u eBanky, Union banky a Citibank.

Strategický pohled na přímé bankovnictví se může v případě jednotlivých bank měnit, důležitá je komplexnost poskytovaných služeb. To znamená, aby banka byla schopna nabídnout celou řadu produktů – spořící účet, terminované produkty, převody měn a celé spektrum běžných finančních operací včetně úvěru – jako součást inteligentního osobního konta internetového bankovnictví.

Jaké internetové bankovnictví využíváte?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).