Spočítejte si...

Zavřít

Blíží se období povinného ručení

S podzimními měsíci pojišťovny opět přicházejí s lákavými nabídkami, aby přetáhly stávající zákazníky konkurence a nalákaly nové. Přestože dnes není nutné mít povinné ručení jen od ledna, konkurenční boj přináší výhody hlavně pro klienty pojišťoven.

Když bychom si spočítali průměrnou škodu na jednu nehodu, byla by přibližně 47 tisíc korun, což není právě málo. Platí, že i nevinně vypadající nehoda se může prodražit. Kolik vás mohou stát zdánlivě malé škody, je vidět na tomto příkladu. Takový nabouraný blatník přijde na 6 – 20 tisíc korun, rozbité čelní okno na 10 tisíc korun a promáčklé zadní dveře na 15 – 20 tisíc korun.

Nechte pojišťovnu hradit škody

Škody, které provozem svého vozidla způsobíte jiné osobě, za vás uhradí pojišťovna, u níž máte sjednané povinné ručení. To musí mít ze zákona uzavřené každý majitel v České republice registrovaného vozu. Toto pojištění vám ale nikdy neuhradí škody na vašem voze. Proti škodám, které vašemu vozu způsobí živly, vzniknou v důsledku havárie, odcizení nebo neoprávněného užití vozidla, vás ochrání havarijní pojištění.

To sice není povinné, ale uzavřít ho se vyplatí pro novější vozidla. Vždyť jenom rozbitý blatník vás může stát desítky tisíc korun. U starších vozidel je pak havarijní pojištění na zváženou, ale zase může být dobrým prostředníkem, jak si vytvořit historii v pojišťovně s levným pojistným starého vozu. Až si pak koupíte vůz novější, tzn. i s dražší havarijní pojistkou, budete mít mezitím našetřený bonus za případný bezeškodní průběh.

Srovnání povinného ručení na Měšci

Vyberte si to nejlepší povinné ručení a sjednejte si ho online.

Jaká jsou vaše práva

Víte, na co všechno máte z povinného ručení nárok? Asi jako první vás napadne úhrada škody na voze nebo majetku třetích osob. Platí však, že nejvyšší náhrady se vyplácejí za škody na jejich zdraví.

Jaké škody tedy povinné ručení kryje:

  • Věcné škody (škody na majetku způsobené provozem vozidla)
  • Škody na zdraví nebo usmrcením (například bolestné, náhrada za ztrátu výdělku při pracovní neschopnosti)
  • Škody, které mají povahu ušlého zisku
  • Právní zastoupení – pokud poškozený využívá právní zastoupení při uplatňování nároků na náhradu škody
  • Náklady na léčení zraněného vynaložené zdravotní pojišťovnou

Jak a kde pojištění uzavřít

Pojištění vozu můžete uzavřít na pobočce pojišťovny, přes internet nebo po telefonu. Sjednat povinné ručení je základní povinností každého majitele registrovaného vozu. Kdyby tuto povinnost nesplnil, zaplatí pokutu 20 tisíc korun. K uzavření nové pojistné smlouvy o povinném ručení budete potřebovat velký technický průkaz vozidla, osobní doklady, potvrzení o době trvání pojištění a škodném průběhu. Pojištění zaniká buď ukončením smlouvy, dohodou smluvních stran nebo výpovědí, kterou je možné podat 6 týdnů před koncem pojistného období. Po skončení pojištění je třeba původní pojišťovně vrátit doklad o pojištění a zelenou kartu.

Znát jenom cenu nestačí

Není pochyb o tom, že když za něco platíte, budete se zajímat o to, kolik to stojí. Cena povinného ručení je dnes u mnoha pojišťoven ovlivněna tzv. segmentací. Pojišťovny při stanovení ceny uvažují například věk řidiče, region, ve kterém má auto přihlášené, nebo stáří vozu. Zatím bez segmentace stanovují své sazby jen dvě největší pojišťovny – Česká pojišťovna a Kooperativa.

Václav BálekČeské pojišťovny odpověděl na otázku serveru Měšec.cz, proč jejich pojišťovna segmetanci nepoužívá: Odměňujeme pouze slušné řidiče, kteří jezdí bez nehod, a znevýhodňování některých řidičů, protože jsou mladší nebo z velkého města, podle nás není spravedlivé.

Na tom něco je – proč by řidič jezdící bez nehod, ovšem s autem registrovaným ve městě, které ve statistikách pojišťovny kvůli méně ohleduplným řidičům vykazuje více nehod, měl přispívat vyšší sazbou povinného ručení na likvidaci nehod jiných motoristů?

Jak vybírat povinné ručení

Dříve než povinné ručení vyberete, ujistěte se, že znáte kromě ceny i odpověď na tyto otázky:

Jak velkou škodu pojišťovna pokryje?

Postihne-li vás nehoda s vaším vozem, může se škoda vyšplhat až na několik desítek tisíc korun. To, do jaké výše vám pojišťovna škodu uhradí, závisí na pojistných limitech, které pojišťovna nabízí. Ty jsou stanoveny zákonem na 18 milionů korun na věcné škody a 35 milionů korun na škody na zdraví, pojišťovny však nabízejí i vyšší limity. Nejvyšší limity ve výši 100 milionů korun můžete najít u České pojišťovny a pojišťoven Allianz, Uniqa a ČSOB Pojišťovny.

Jak budu moci nahlásit pojistnou událost?

Nahlásit pojistnou událost na pobočce je samozřejmostí dlouhá léta. Naštěstí již většina pojišťoven umožňuje využít internet nebo telefon. Telefon je přitom ideálním řešením, máte ho hned při ruce a událost můžete nahlásit hned z místa nehody.

Jak mi pojišťovna pomůže při nehodě?

Bezprostředně po nehodě budou vaším pomocníkem asistenční služby. Ty máte většinou zdarma od pojišťovny, u které máte uzavřeno povinné ručení. Pojišťovny nabízejí různý rozsah asistenčních služeb. Vždy se však můžete spolehnout na příjezd asistenční služby na místo nehody, odtah vozu, proplacení neplánovaného ubytování v hotelu nebo právní pomoc.

Jak rychle pojišťovna zlikviduje pojistnou událost?

Každý z nás by chtěl mít likvidaci vyřízenou co nejdříve. Zákonem stanovená lhůta pro pojišťovny je tři měsíce.

Jezdíte slušně? Pak ušetříte

Daří-li se vám jezdit celý rok bez nehod, vězte, že se vám to vyplatí. Všechny pojišťovny totiž nabízejí bonus, tedy slevu na povinném ručení, pro ty klienty, kteří jezdí bez nehod. Platí přitom, že bonus přebíráte i od ostatních pojišťoven. Pokud tedy pojišťovnu měníte, bonus jde s vámi.

Nabídka pojišťoven je pestrá

Předloni pojišťovny lákaly řidiče na dárky, v loňském roce připravily spíše různé výhody navíc k pojistné smlouvě. Letos se pojišťovny zaměřují na stávající zákazníky (Česká pojišťovna a její „Super bonusy”) i přetahování konkurence (20% sleva Direct pojišťovny). Některé pojišťovny nabízejí i zajištění likvidace poškozeným, kterým jejich klienti způsobili škodu při nehodě. Z povinného ručení svého klienta pak uhradí poškozenému nejen opravu zničeného vozu a jiné náklady, ale i například odtah nepojízdného vozidla. To mnozí ani netuší a zařizují si jej zbytečně a dráž na vlastní pěst.

Nové sazby pouze pro minimum řidičů

Pro ty, kteří uzavřou pojištění k začátku roku 2008, budou platit nové sazby pojišťoven. Základní sazby pojistného, o nichž se v médiích nejčastěji píše a které se z určité historické setrvačnosti uveřejňují vždy na podzim, jsou podstatné jen pro nově příchozí řidiče. Takových řidičů je ale jen pár procent (okolo 8 %). Drtivá většina ostatních řidičů uplatní ke své sazbě bonus od 5 do 30 % a řada z nich má pojištění sjednané k jinému datu kdykoliv během roku, takže podzimní změny sazeb jejich smlouvy v současné době neovlivní.

Existuje sice asi třetina řidičů, kteří mají smlouvu o pojištění uzavřenou k 1. lednu, ale ti již zpravidla užívají nějaký bonus na pojistné. Bát se budou muset začít „turisté”, kteří po nehodě rádi mění pojišťovnu. Společný registr hlášených pojistných událostí jim v tom spolehlivě zabrání a jejich prohřešek s nimi půjde dál v podobě malusu.

Pojištění on-line ušetří až 10 %

Nejen cestu do pojišťovny, ale i část peněz můžete ušetřit, sjednáte-li si pojištění přes internet. V současné době tuto možnost nabízejí téměř všechny velké pojišťovny. Chcete-li se přes internet pojistit havarijně, můžete tak udělat u Allianz pojišťovny, České pojišťovny nebo u pojišťovny Uniqa.

Co potřebujete ke sjednání nebo změně povinného ručení

Dopředu si připravte podklady, které budete při vyplňování potřebovat. U povinného ručení a havarijního pojištění si připravte tzv. velký technický průkaz pojišťovaného vozidla a případně i potvrzení o předchozím průběhu pojištění v případě, že uplatňujete bonus.

Zvolte si vhodný počátek pojištění nebo si pojištění sjednejte s dostatečným předstihem

Pojistná smlouva se stává platnou přijetím úhrady za pojistné na účet pojišťovny. V případě on-line plateb je smlouva uzavřena do 1 hodiny i o víkendech. Pokud zvolíte platbu převodem, smlouva bude uzavřena do jednoho až dvou pracovních dnů. U havarijního pojištění je také podmínkou absolvování prohlídky pojišťovaného vozidla před datem počátku pojištění.

Anketa

Uzavřeli jste si někdy povinné ručení on-line?

5 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 16. 10. 2007 15:07