Spočítejte si...

Zavřít

Blesk peněženka láká podvodníky na aukčních a bazarových webech

Výhoda levného a anonymního finančního produktu se občas může obrátit opačně. To, když narazíte na vykuky, kteří mají jen jediný úmysl: okrást vás.

Dnes jsem narazil na váš článek o Blesk peněžence. Figurovalo v něm číslo účtu 3198888319/0800, na které jsem včera převedl nějakou částku za zboží zakoupené v internetovém bazaru Bazoš.cz. Vyhledal jsem si toto číslo účtu ještě na různých aukcích na Aukru a je mi to velice divné, mám takový nepříjemný pocit, že jsem někomu naletěl, vlastně mám téměř jistotu. Chtěl bych se vás tímto zeptat, jak je to s oním účtem, jestli je veřejný, nebo je to něco jako nějaká schránka, která se dá vybírat? Čistě náhodně jsem totiž spletl variabilní symbol udaný inzerentem, napsal nám svůj příběh čtenář jménem Petr.

Petr si chtěl prostřednictvím inzerátu zakoupit paměťové karty a prodávající vyžadoval platbu předem na výše popsané číslo účtu. Že je něco v nepořádku, Petrovi došlo až poté, co platbu odeslal a začal hledat další informace o čísle účtu.

Při komunikaci s telefonním automatem peněženky jsem vydedukoval, že se 'účet – schránka váže na telefonní číslo zadané při registraci. To se může změnit, ale doufám, že jen za další funkční číslo. Operátoři jsou dostupní bohužel jen do 20 hodin, takže jsem se těsně nedovolal, popisuje Petr následující opravné kroky k získání peněz.

Číslo účtu 3198888319/0800 patří společnosti MOPET CZ, která je provozovatelem předplacené karty Blesk peněženka. Petr platbu odeslal se špatným variabilní symbolem, což bylo pro něj štěstí. Blesk peněženka používá jako variabilní symbol číslo spárovaného mobilu, ale Petr omylem zadal osmimístné číslo inzerátu na Bazoši. Teprve až správný variabilní symbol platbu nasměruje na správnou předplacenou kartu, pokud by platba odešla bez další identifikace, bude vrácena zpět. To jsme také Petrovi sdělili a nepochybovali jsme, že se platba vrátí. Jenže platba se vrátila jinak, než jsme čekali.

Podvodníci jdou s trendy

Z výše popsaného příběhu je vidět, že lidé se velmi rychle zorientovali a začali (anonymní) předplacenou kartu používat pro prodej zboží. Jenže platba na Blesk peněženku může být riziková zvláště z důvodu obtížné (v podstatě téměř nemožné) skutečné identifikace držitele karty. Takže je pro podvody jako stvořená.

To, že si někdo nechá poslat peníze na Blesk peněženku, může mít několik důvodů:

  • Nemá účet v bance, nebo jej mít nemůže (např. pro exekuci).
  • Má důvod se skrývat a chce zůstat v anonymitě.
  • Připravuje podvodné jednání.
  • Blesk peněženku používá jen pro tento druh příjmu ve vší počestnosti (málo pravděpodobná varianta).
Tisková konference 15.10.2014 ke spuštění Blesk peněženky. Salónek České mincovny, Praha.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Tisková konference 15.10.2014 ke spuštění Blesk peněženky. Salónek České mincovny, Praha.

Záhada vrácené platby

Hned další ráno jsem operátorovi Blesk peněženky zavolal, pokračuje Petr ve vyprávění. Slečna na telefonu byla velice vstřícná a dozvěděl jsem, že platby se špatným variabilním symbolem (VS) jsou zasílány zpět na účet, ze kterého přišly. Ještě si ode mne vzala ten špatně zadaný VS, aby vrácení peněz na příslušném oddělení ‚popohnala‘, popisuje příjemnou reakci zákaznického servisu Petr.

Do této chvíle by bylo vše v pořádku. Jenže ve stejný den Petrovi napsal prodejce, který se představil jako pan S. Platbu jsem dohledal a paměti vám posílám, napsal Petrovi do e-mailu.

Tomu už Petr nerozuměl. Korunu tomu nasadil e-mail, který prodejce Petrovi přeposlal. V něm se provozovatel Blesk peněženky omlouvá prodejci, že platbu omylem (!) vrátil zpět odesílateli platby. Je proto nutné, aby Petr platbu poslal znovu. To se ale již nestalo, protože pan S. přestal na Bazoši inzerovat.

Blesk peněženka v inzerci? Buďte obezřetní

Zrekapitulujme si to. Platba byla poslaná na Blesk peněženku se špatným variabilním symbolem. Operátorka si vyžádala identifikační údaje pro urychlení vrácení platby, která by však tak jako tak byla z titulu chybně zadaných údajů vrácena. Prodejce však potvrdil příjem platby. Provozovatel Blesk penězenky tedy platbu s chybným VS připsal na správný účet prodejce. První chyba.

Následovně byla platba prodejci zpět stržena z Blesk peněženky a vrácena odesílateli platby. To je správý postup. Jenže provozovatel se za tento krok omlouvá ne odesílateli platby, ale příjemci.

Co bylo příčinou chyb a co možným důsledkem však není tak podstatné. Hlavní zprávou je, že podvodníci Blesk peněženku znají. A pokud po vás kdokoli bude chtít poslat peníze na výše uvedené číslo účtu, buďte velmi obezřetní. Můžete totiž přijít o peníze.

Příloha

Jak probíhala komunikace mezi Petrem a prodejcem na Bazoši

Petr: Dobrý den. Pokud jsou paměti ještě k mání, měl bych zájem.

Prodejce: Dobrý den, ano, stále jsou k dispozici.

Petr: Měl bych zájem o dva moduly. Byla by možná platba předem na účet?

Prodejce: V tom případě se tedy můžeme dohodnout na zaslání poštou. Číslo účtu: 3198888319/0800. Variabilní symbol: 735045224. Částka: 850 Kč. 50 Kč je poštovné, 2 ks paměti zašlu v bublinové obálce. Pošlete mě prosím ještě vaší adresu.

Petr: Teď kontroluji platby a u té vaší jsem jako variabilní symbol zadal místo vašeho telefonního čísla číslo inzerátu. Velice se omlouvám a doufám, že jsem vám tím nezpůsobil nějaké nepříjemnosti.

Prodejce: V pořádku, nic se neděje. Platbu jsem dohledal a dnes byla přijatá. Paměti během dnešního dne odesílám.

Petr: Právě jsem hovořil s operátorem „Blesk peněženky“ a ten mi tvrdil, že takto zadaný VS nelze přijmout, jsou prý vázané na aktivní telefonní číslo – tak nevím?

Prodejce: Dostal jsem vyjádření od podpory:
====
Dobrý den, pane S.,

částka dobití v hodnotě 1 650 Kč, která byla zaslána na bankovní účet BLESK peněženky se špatným variabilním symbolem, byla včera omylem vrácena zpět na bankovní účet, ze kterého byla odeslána.

Za tuto chybu se Vám velmi omlouváme, k pochybení došlo na našem finančním oddělení, které platbu, místo aby ji připsalo na Vaši BLESK peněženku, omylem poslalo zpět. Je tedy nutné zaslat platbu znovu s variabilním symbolem Vašeho telefonního čísla propojeného z BLESK peněženkou.

Tato situace je pro nás velmi nepříjemná a trapná vhledem k faktu, že z Vaší strany došlo ke splnění všech potřebných kroků k tomu, aby Vám byla platba připsána na BLESK peněženku. 

Přijměte prosím naši velkou omluvu.

====
Konec vyjádření.

Platba byla tedy vrácena ve prospěch Vašeho účtu. Přejete si transakci zopakovat? Jestliže ano, prosím o opětovné zaslání se správným variabilním symbolem.

Hodocení zkušenosti s prodejcem na Bazoš.cz
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Hodnocení zkušeností s prodejcem na Bazoš.cz

27 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 9. 2. 2016 8:52