Nepatříte-li mezi internetové bankovní klienty, kteří každý týden provádějí několik platebních operací či si denně kontrolují stav účtu, zřejmě využijete přihlašovací údaje k internetovému bankovnictví jen zřídka – když je právě potřebujete. Pokud se navíc držíte rad své banky a hesla ani jiné přístupové kódy si nepoznamenáváte, snadno se vám může stát, že se do banky už nedostanete a přístup k účtu přes internet si zablokujete.
Kdy a jak vám banka účet zablokuje, závisí do značné míry na způsobu ověření totožnosti klienta. Využívá-li PIN kalkulátor, bude mít pravidla pro zablokování nastavena jinak, než při využití uživatelského jména a hesla.
Způsob zabezpečení | Uživatelské jméno a heslo | Certifikát | Certifikát na čipové kartě | Inicializace počítače | PIN kalkulátor | SMS autentifikace |
---|---|---|---|---|---|---|
Citibank | a | |||||
Česká spořitelna | a | a | a | |||
ČSOB | a | a* | ||||
Dresdner Bank | a | |||||
eBanka | a | a | a | |||
HVB Bank | a | |||||
GE Capital Bank | a | a | ||||
Komerční banka | a | a | ||||
Raiffeisenbank | a | |||||
Volksbank | a | |||||
WSPK | a | |||||
Živnostenská banka | a |
* Pouze pro potvrzení aktivních operací.
Jak zablokovat účet
Banky mohou přístup k účtu klienta přes internet zablokovat, pokud mají podezření na pokus o neoprávněný přístup. Jejich postup se ale značně liší i při stejném způsobu ověření klienta.
Všechny kanály přímého bankovnictví jsou chráněny několika bezpečnostními opatřeními. Jejich cílem je ochránit finanční prostředky na klientově účtu a zabránit případným útokům,
říká Pavel Folprecht, manažer ATM a internetového bankovnictví GE Capital Bank.
V případě zabezpečení uživatelským jménem a heslem se k účtu u GE Capital Bank nedostanete po třech po sobě zadaných chybných heslech nebo třicátém zadaném chybném hesle, u České spořitelny jen po třech chybných heslech po sobě jdoucích a u Citibank máte celých šest pokusů.
Je-li váš účet zabezpečen certifikátem, například u Waldviertler Sparkasse von 1842 máte neomezený počet pokusů k zadání hesla, ale například u Živnostenské banky stačí trojí chybně zadané heslo a účet musíte odblokovat osobně nebo faxem. Volíte-li ale druhou možnost odblokování účtu, nezapomeňte napsat i nové heslo, jaké chcete používat. Neučiníte-li tak, účet vám bude sice odblokován, ale s posledním zadaným heslem – s tím, kvůli němuž jste účet zablokovali.
Podaří-li se vám zablokovat certifikát na čipové kartě, je odblokování složitější. Vždy se musíte dostavit na pobočku, v případě Komerční banky navíc s písemnou žádostí. Zablokování čipové karty ale není tak jednoduché – například v České spořitelně musíte nejprve zadat třikrát chybné heslo a následně osmkrát chybný PUK čipové karty.
Používáte-li PIN kalkulátor, například u České spořitelny máte na správné zadání přístupového PINu pět pokusů, u HVB Bank tři na zadání vstupního PINu do PIN kalkulátoru, tři na zadání osobního čísla a tři na zadání vygenerovaného PINu z kalkulátoru.
Přijít k účtu a zjistit, že je zablokovaný, můžete i bez předchozích marných pokusů o vstup. Banky účet blokují nejen z důvodu podezření na neoprávněný vstup a na přání klienta, ale též na příkaz soudu nebo orgánů činných v trestním řízení či při dědickém řízení.
Jak účet odblokovat
Pokud jste přístup k účtu přes internet zablokovali sami (buď příkazem na zablokování bance nebo chybným zadáním ověřovacích údajů), nikoli banka z příkazu soudu nebo při podezření na nelegální operace, máte vždy možnost účet opět odblokovat. Ne vždy to jde ale stejně snadno.
U mnohých bank stačí ve většině případů telefonická žádost o odblokování přístupu k účtu (Citibank, Česká spořitelna kromě zablokované čipové karty, HVB Bank nebo WSPK), u některých je možné zaslat fax (Dresdner Bank, má-li klient smlouvu, WSPK nebo Živnostenská banka), v ostatních případech je nutná osobní návštěva.
Osobní návštěvu požadují banky ze dvou důvodů – jednak je potřeba fyzická přítomnost odblokovávaného zařízení (např. čipové karty), jednak pro ověření totožnosti (vyžaduje např. eBanka v případě zablokování prostředku autentifikace klienta).
Jak dlouho budu čekat a kolik zaplatím
V naprosté většině případů je odblokování internetového bankovnictví provedeno na počkání a zdarma. Jsou samozřejmě výjimky.
Je-li v Citibank účet zaplokován po ztrátě platební karty, je třeba počkat na vydání nové. Číslo karty slouží totiž jako uživatelské jméno pro přihlášení k aplikaci.
Přibližně tři dny si počkají klienti České spořitelny, kteří kromě internetového bankovnictví zablokovali celou službu Servis24. Je třeba jim vydat a zaslat nové obálky se vstupním uživatelským jménem a heslem.
Tři dny plus čas na doručení obálek trvá odblokování účtu u Volksbank. Vzhledem k tomu, že je s žádostí o odblokování třeba ještě dojít na pobočku, jde o čas vskutku dlouhý.
Nejvíc zaplatí klienti České spořitelny, kteří zablokovali celý Servis24 – rovných 100 Kč. Za odblokování autorizačního prostředku zaplatí také klienti eBanky (50 Kč) a HVB Bank (50 Kč na pobočce, 25 Kč při telefonickém odblokování).