Hlavní navigace

Bez přístupu k účtu

19. 8. 2004
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Přístup k účtu a penězům přes internet využívá stále více lidí. O to více jsou překvapeni, když se bez varování k účtu nedostanou. Banka jim ho zablokovala. Za jakých okolností a kdy může banka zablokovat internetový přístup k účtu? Jak a za jakých podmínek ho zase banka odblokuje?

Nepatříte-li mezi internetové bankovní klienty, kteří každý týden provádějí několik platebních operací či si denně kontrolují stav účtu, zřejmě využijete přihlašovací údaje k internetovému bankovnictví jen zřídka – když je právě potřebujete. Pokud se navíc držíte rad své banky a hesla ani jiné přístupové kódy si nepoznamenáváte, snadno se vám může stát, že se do banky už nedostanete a přístup k účtu přes internet si zablokujete.

Kdy a jak vám banka účet zablokuje, závisí do značné míry na způsobu ověření totožnosti klienta. Využívá-li PIN kalkulátor, bude mít pravidla pro zablokování nastavena jinak, než při využití uživatelského jména a hesla.

Způsob ověření klienta v jednotlivých bankách
Způsob zabezpečení Uživatelské jméno a heslo Certifikát Certifikát na čipové kartě Inicializace počítače PIN kalkulátor SMS autentifikace
Citibank a
Česká spořitelna a a a
ČSOB a a*
Dresdner Bank a
eBanka a a a
HVB Bank a
GE Capital Bank a a
Komerční banka a a
Raiffeisenbank a
Volksbank a
WSPK a
Živnostenská banka a

* Pouze pro potvrzení aktivních operací.

Jak zablokovat účet

Banky mohou přístup k účtu klienta přes internet zablokovat, pokud mají podezření na pokus o neoprávněný přístup. Jejich postup se ale značně liší i při stejném způsobu ověření klienta.

Všechny kanály přímého bankovnictví jsou chráněny několika bezpečnostními opatřeními. Jejich cílem je ochránit finanční prostředky na klientově účtu a zabránit případným útokům, říká Pavel Folprecht, manažer ATM a internetového bankovnictví GE Capital Bank.

V případě zabezpečení uživatelským jménem a heslem se k účtu u GE Capital Bank nedostanete po třech po sobě zadaných chybných heslech nebo třicátém zadaném chybném hesle, u České spořitelny jen po třech chybných heslech po sobě jdoucích a u Citibank máte celých šest pokusů.

Je-li váš účet zabezpečen certifikátem, například u Waldviertler Sparkasse von 1842 máte neomezený počet pokusů k zadání hesla, ale například u Živnostenské banky stačí trojí chybně zadané heslo a účet musíte odblokovat osobně nebo faxem. Volíte-li ale druhou možnost odblokování účtu, nezapomeňte napsat i nové heslo, jaké chcete používat. Neučiníte-li tak, účet vám bude sice odblokován, ale s posledním zadaným heslem – s tím, kvůli němuž jste účet zablokovali.

Podaří-li se vám zablokovat certifikát na čipové kartě, je odblokování složitější. Vždy se musíte dostavit na pobočku, v případě Komerční banky navíc s písemnou žádostí. Zablokování čipové karty ale není tak jednoduché – například v České spořitelně musíte nejprve zadat třikrát chybné heslo a následně osmkrát chybný PUK čipové karty.

Používáte-li PIN kalkulátor, například u České spořitelny máte na správné zadání přístupového PINu pět pokusů, u HVB Bank tři na zadání vstupního PINu do PIN kalkulátoru, tři na zadání osobního čísla a tři na zadání vygenerovaného PINu z kalkulátoru.

Přijít k účtu a zjistit, že je zablokovaný, můžete i bez předchozích marných pokusů o vstup. Banky účet blokují nejen z důvodu podezření na neoprávněný vstup a na přání klienta, ale též na příkaz soudu nebo orgánů činných v trestním řízení či při dědickém řízení.

Jak účet odblokovat

Pokud jste přístup k účtu přes internet zablokovali sami (buď příkazem na zablokování bance nebo chybným zadáním ověřovacích údajů), nikoli banka z příkazu soudu nebo při podezření na nelegální operace, máte vždy možnost účet opět odblokovat. Ne vždy to jde ale stejně snadno.

U mnohých bank stačí ve většině případů telefonická žádost o odblokování přístupu k účtu (Citibank, Česká spořitelna kromě zablokované čipové karty, HVB Bank nebo WSPK), u některých je možné zaslat fax (Dresdner Bank, má-li klient smlouvu, WSPK nebo Živnostenská banka), v ostatních případech je nutná osobní návštěva.

Osobní návštěvu požadují banky ze dvou důvodů – jednak je potřeba fyzická přítomnost odblokovávaného zařízení (např. čipové karty), jednak pro ověření totožnosti (vyžaduje např. eBanka v případě zablokování prostředku autentifikace klienta).

Jak dlouho budu čekat a kolik zaplatím

V naprosté většině případů je odblokování internetového bankovnictví provedeno na počkání a zdarma. Jsou samozřejmě výjimky.

Je-li v Citibank účet zaplokován po ztrátě platební karty, je třeba počkat na vydání nové. Číslo karty slouží totiž jako uživatelské jméno pro přihlášení k aplikaci.

Přibližně tři dny si počkají klienti České spořitelny, kteří kromě internetového bankovnictví zablokovali celou službu Servis24. Je třeba jim vydat a zaslat nové obálky se vstupním uživatelským jménem a heslem.

dan_z_prijmu

Tři dny plus čas na doručení obálek trvá odblokování účtu u Volksbank. Vzhledem k tomu, že je s žádostí o odblokování třeba ještě dojít na pobočku, jde o čas vskutku dlouhý.

Nejvíc zaplatí klienti České spořitelny, kteří zablokovali celý Servis24 – rovných 100 Kč. Za odblokování autorizačního prostředku zaplatí také klienti eBanky (50 Kč) a HVB Bank (50 Kč na pobočce, 25 Kč při telefonickém odblokování).

Kolikrát jste si zablokoval/a internetový přístup k účtu?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Šefredaktor odbormných komutních webů Poradci-sobě.cz a Realiťáci-sobě.cz. Šéf obsahu EMA data.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).