Hlavní navigace

Bez peněz

4. 10. 2002
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Peněz můžete mít, kolik chcete, a přesto se bez prostředků můžete ocitnout velmi snadno. Stačí zrušit běžný účet. Než se nadějete, ocitnete se bez účtu, i bez peněz na něm uložených. Nevěříte? A je to tak snadné!

Čtenářská zkušenost:

Rozhodl jsem se zrušit svůj účet v Poštovní spořitelně (nyní ČSOB). Proto jsem 2. 8. navštívil svou domovskou poštu v Praze Modřanech a požádal o provedeni této – podle mne zcela standardní – operace. Slečna na přepážce si vzala čipovou kartu, všechny nepoužité formuláře, vypsala potvrzení … vše trvalo jen pár minut, takže jsem byl velmi spokojen. Zůstatek na účtu měl být převeden na účet v jiné bance.

Uplynul měsíc a peníze nedorazily. Nejedná se o „pár korun“, takže jsem zvedl telefon a zavolal na infolinku ČSOB. Ejhle, překvapení – operátorka mi sdělila, že zrušení účtu, ke kterému byla vystavena Maxkarta, trvá 45 (ano, čtyřicet pět) dnů. A že jsem si měl peníze nejprve převést a pak teprve zažádat o zrušení. Škoda, že mi tuto (zjevně nepodstatnou) informaci neřekla již slečna u přepážky při rušení účtu – a je samozřejmě moje chyba, že mne ani nenapadlo se na to zeptat.

Pro porovnání: zrušení účtu u České spořitelny, která je tradičně udávaná jako „vzor pomalosti“, trvalo cca týden.

Navrhují tedy Poštovní spořitelnu (ČSOB) na „Zlámanou grešli“ – když už zrušeni účtu trvá takto dlouho, měla by o tom pracovnice na přepážce klienta informovat.

Otázka navíc: Jsou v této době moje peníze úročeny? Nebo je to „čistý zisk“ pro ČSOB?

Petr Brouzda
(text prošel redakční úpravou)

Vyjádření ČSOB:

Vyjádření k podané stížnosti obdržel jmenovaný klient již osobně.

Jinak k uvedenému mohu říct, že vzhledem k platným ustanovením (v případě platební karty se prodlužuje doba uzavření účtu z důvodu možných zpožděných plateb kartou v zahraničí), lze považovat chování pracovnice pošty za pochybení pouze z hlediska klientského přístupu, kdy by měla předjímat, na co klient mohl případně zapomenout. Je nutno ale dodat, že opravdu záleží na konkrétním místě a čase, zda je prostor s klientem jeho požadavek na rušení účtu podrobněji probrat. Z hlediska svých pracovních povinnosti však obsluha nepochybila. Co se týče úročení účtu, účet klienta je úročen až do úplného zrušení, a klient nemá z tohoto hlediska žádnou finanční ztrátu.

S pozdravem

Marcela Bednarčíková
firemní komunikace ČSOB

Redakce

Tabulka č. 537
Zrušení účtu s embosovanou kartou (tj. kartou, kterou lze použít i v tzv. žehličce a transakce nemusí být elektronicky ověřovány) trvá skutečně 45 dní z důvodů, které uvádí ČSOB. Ne vždy je na tuto skutečnost klient upozorněn a ne vždy je mu doporučen výběr či převedení zůstatku na jiný účet, jak to dokládají zkušenosti i z jiných bankovních domů. Banka nemá povinnost na délku blokace klienta při rušení účtu upozornit (Všeobecné podmínky bývají na pobočkách dostupné), ovšem peněžní dům, který chce být správcem finančních prostředků miliónů klientů, jimž tvrdí, že se o jejich peníze dobře postará, musí poskytnout informace, které vedou k nejlepšímu možnému zhodnocení svěřených prostředků. Tím v žádném případě není nechtěná blokace na běžném účtu. Proto ČSOB – Poštovní spořitelně udělujeme na návrh pana Brouzdy Zlámanou grešli.

Zajímá vás, kdo již získal naše ocenění? Podívejte se na Zlámaná grešle / Zlatý dukát.

Máte také nějakou špatnou zkušenost? Nebo chcete naopak někoho pochválit? Příspěvek do nové rubriky Měšce můžete zasílat i vy! Tešíme se na ně na adrese redakce@mesec.cz, autor každého zveřejněného zážitku od nás navíc obdrží tričko s logem Měšce. Ti z vás, kteří do konce roku pošlou nejvíce zkušeností, případně nejzajímavější příspěvek, se kromě toho mohou těšit na zajímavé dárky.

dan_z_prijmu

Pro finanční instituci, jíž se ohlas týká, bude mít vaše zkušenost trvalé následky. Za kladný ohlas jí totiž redakce jménem čtenářů udělí „zlatý dukát“, záporný ohlas bude oceněn „zlámanou grešlí“.

Každá instituce, které se čtenářská zkušenost týká, přitom přímo v článku dostane prostor pro vyjádření. Jakým způsobem jej využije – zda k omluvě, poděkování, osvětlení situace či jinak – je plně na jejím uvážení. Takže – vzhůru do toho!

Byli jste správně informování o blokaci prostředků při rušení běžného účtu?

  • Ano.
    28 %
  • Ne.
    29 %
  • Nepotřeboval/a jsem informace.
    20 %
  • Nerušil/a jsem účet.
    23 %

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).