Hlavní navigace

Benzín a nafta zůstanou přes léto drahé

24. 6. 2005
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Po dvou měsících poměrně stabilních cen pohonných hmot jsme v posledních dvou týdnech svědky jejich prudkého růstu. Příčinou je vývoj kurzu dolaru a cen ropy na světových trzích. Jaký cenový vývoj lze očekávat v období přicházejících prázdnin? Jak se určují ceny PHM v ČR?

Dosavadní vývoj cen

V posledních dnech se průměrné ceny pohonných hmot pohybovaly v případě benzínu Natural 95 na 28,55 Kč za litr a v případě nafty činila cena 28,3 Kč za litr (zdroj: CCS). Vývoj je překvapivý zejména s ohledem na dosavadní trend, který bylo možné pozorovat přibližně dva měsíce zpátky. V průběhu této doby totiž došlo k dlouhodobějšímu ustálení cen nafty i benzínu kolem 27 Kč za litr, když ještě předtím ceny od konce ledna prudce rostly. I květnové odhady analytiků nepředpokládaly takový prudký nárůst cen, který je možné v současné době pozorovat.

PHM2

Zdroj: CCS

PHM1

Zdroj: CCS

Příčinou tohoto výrazného nárůstu cen v posledních třech týdnech byl jednak vývoj na světových trzích ropy, pro nás na stěžejních komoditních trzích ARA (Amsterodam, Rotterdam, Antverpy), a jednak sílící kurs amerického dolaru, který měl doposud na ceny pohonných hmot opačný vliv.

Cenové rozdíly a budoucí cenový vývoj

V cenách lze nalézt i nadále výrazné regionální rozdíly. Nejdražším místem pro tankování zůstává Praha a naopak nejlevnější severní Morava. Příčinou těchto rozdílů je zejména charakter pražské poptávky po benzínu, která je výrazně ovlivněna počtem služebních automobilů, jejichž řidiči nejsou k vyhledávání levnějších čerpacích stanic příliš motivováni.

Přesto je podél českých silnic konkurence mezi tankovacími stanicemi poměrně zdravá a panuje i na úrovni výrobců pohonných hmot.

Největším výrobcem zůstává u nás i nadále Česká rafinérská, jejíž tržní podíl kolísá mezi 55 až 60 %. Zbytek trhu je uspokojován převážně dovozem ze zahraničí. Asi nejvýznamnějším zahraničním dodavatelem zůstává slovenský Slovnaft, s nímž jsme přes společnost Čepro spojeni samostatným produktovodem, který představuje nejefektivnější a nejlevnější způsob dopravy pohonných hmot.

V případě 2300 běžných tankovacích stanic upozorňují odborníci na to, že již dnes se jejich marže z prodeje pohybují velmi nízko a další pokles už není pravděpodobný. Vkládat tedy naděje do toho, že konkurenční prostředí sníží ceny, nemá příliš smysl. I nadále však zůstává výhodné čepovat benzín u čerpacích stanic provozovaných hypermarkety.

V nejbližších dnech ani týdnech nelze z výše uvedených důvodů očekávat, že by se ceny pohonných hmot výrazně snížily. Spíše naopak – mohou se dostat k hranici 30 korun za litr benzínu. Důvodem však nejsou dovolené, jak by se na první pohled mohlo zdát a jak se veřejnost v období letních prázdnin velmi často domnívá, ale vývoj na světových trzích s ropou. Je pravda, že léto přináší vyšší ceny pohonných hmot například v USA, na jejichž vývoj je americká veřejnost velmi citlivá, ale u nás toto pravidlo tak docela neplatí. V našem případě totiž funguje jakési pravidlo kompenzace, kdy jedna skupina motoristů spotřebovává zvýšeným cestováním více pohonných hmot a druhá poklesem svých cest méně.

Vývoj na světových trzích s ropou

Skutečnost, že v období letních prázdnin narůstají ceny pohonných hmot, je dána spíše vývojem světové poptávky, která pochopitelně hýbe i s cenami u nás. Zmíněné komoditní burzy ARA jsou nejdůležitějším „kanálem“, jehož prostřednictvím ovlivňuje situace na světových trzích situaci na našem trhu. Kromě stoupajících cen ropy jako takových mělo vliv i slábnoucí euro, které se dostalo pod velký tlak v souvislosti se zamítavým referendem o evropské ústavní smlouvě a výroky některých vládních činitelů na účet společné evropské měny.

Rostoucí ceny vyvolávají obavy i v ostatních členských zemích EU, a proto i společné evropské orgány hodlají jednat se zástupci zemí sdružených v kartelu OPEC, aby se pokusili zabránit spekulativním útokům na zvyšování cen. OPEC na prudký růst reagoval spíše symbolicky již před týdnem, kdy zvýšil denní těžební limit o půl milionu barelů na celkových 28 milionů barelů ropy denně, a tento týden byli sezváni zástupci členských zemí kartelu, aby jednali o dalším zvýšení těžebních kvót. Problém je, že současná úroveň těžby již naráží na své limity.

Cena se přesto v posledních dnech pohybuje pod rekordní hranicí 60 dolarů za barel a analytici čekají pouze na okamžik, kdy dojde k prolomení této magické hranice. Po jejím prolomení by podle analytiků následoval i růst cen pohonných hmot v ČR a cena by pravděpodobně překročila hranici 30 korun za litr, přičemž zejména v Praze je tento cenový vývoj pouze otázkou času.

dan_z_prijmu

Na dovolenou můžete cestovat i jinak než automobilem – např. vlakem nebo letadlem.

Jak získat přehled o cenách?

Užitečnou službu začala nabízet na svých internetových stránkách CCS, která na nich zveřejňuje průměrné ceny nafty a Naturalu 95 za předchozí den, tabulky a grafy průměrných denních a měsíčních cen nafty a Naturalu 95 za celý rok 2004 a za uplynulé období roku 2005. O cenách pohonných hmot v jednotlivých okresech se lze dočíst na stránkách www.automobil.cz.

Pokud cestujete do Chorvatska automobilem, jistě oceníte informace o cenách pohonných hmot ve Slovinsku, Rakousku i Chorvatsku. Lze je nalézt na stránkách www.chorvatsko.cz. Obecně platí v Evropě určitý jev, a sice že ceny benzinu narůstají spolu s tím, jak se daná země přibližuje západu. Rusko, Ukrajina a Pobaltí mají nejnižší ceny, střední Evropa vyšší a nejvíce zaplatí za benzin Britové.

Pociťujete výrazně na své peněžence růst cen PHM?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).