Tím bych si tak jist nebyl.
"není-li dohodnuto jinak" je většinou forma jak si peněžní ústav nechává otevřená vrátka pro individuální vyjednávání.
Jinými slovy: Budeš-li pro ústav lukrativní klient, mají tam pro tebe tuto větu, aby sis mohl vyjednat individuální podmínky.
Ale nedělej si iluze, když se na tu větu sám odvoláš, že se na přepážce kvůli tobě přetrhnou - pokud nebudeš mít na jejich účtech uleženou pro ně zajímavou částku.
Velmi dobrý článek. Banky nám nutí své plastové kartičky téměř pod tlakem a zdůrazňují při tom své výhody.
Jak je vidět z článku, během několika měsíců ale může být vše jinak a přiznané bonusy již nemusí být tak lukrativní (že, RB !!!!).
Je dobré, že to někdo sleduje a dokáže na to veřejně upozornit.
Jen tak dále p. K. a ještě jednou díky.
Ono to omezování mimo jiné ukazuje i na určitou nesmyslnost diskusních příspěvků o tom, jak je to celé podvod a lidé na tom jen prodělají...
To možná platilo v počátcích, kdy na bonusech vydělalo pár jedinců a většina naopak platila úroky, když nespláceli v termínu atd. Jenže lidé zas tak hloupí nejsou a jsem se ochoten vsadit, že procento těch, kteří pochopili princip a dnes na tom už opravdu jen vydělávají, se zvedlo možná až někam k polovině...
Pro mne škoda - tohle jsem dokázal využít od začátku a takto se počet výhodných nabídek omezí, na druhé straně ale z širšího pohledu je to asi dobře, finanční gramotnost populace se asi přeci jen lepší.
S tim prodelavanim opatrne ;-) Kdyz opomenu tak specifickou vec jako SIPO placene kreditkou, neni moc moznosti jak by banka na kreditce mohla prodelat. Vybery z bankomatu jsou krvave placene a z on-line plateb ma banka provizi (vetsinou se mluvi o 3%). Teoreticky banka najvic prodelava na kartach ktere jsou vydane zdarma a klient je nepouziva.
Ta 3 % už dávno neplatí. Snad jen opravdu malí obchodníci s jednou prodejnou a malým obratem (i když i ti budou většinou platit méně), nebo specifické služby s vysokým fraudem jako kasina.
Větší firmy mají 1,2 % (jako třeba Kasa.cz) a méně. Navíc o tuto částku se dělí nejméně 3 subjekty (možná čtyři, nevím, jestli něco nedostane Global Payments, dříve MUZO) - banka, která provozuje terminál (Citi žádné neprovozuje), karetní společnost (zde MasterCard) a konečně část zbude i na banku, která vydala kartu. Ale je to jen malá část z těch 2 %, co Citi vyplatí.
Nebýt lidí, kteří platí pozdě, nebo alespoň v úročených splátkách, tak je to těžce prodělečný business.
Asi tak - dost pochybuji, že vůbec někdy měla Citibank PRO SEBE z transakce 2%... I v dobách, kdy byly poplatky pro obchodníky 3-5%, z toho po rozdělení mezi víc subjektů bance až tolik nezbylo. Dnes už je běžné, že 2% není ani poplatek z transakce celkem.
Celý tento bussiness stojí jen a pouze na úrocích od neplatičů, při jejich poklesu to prostě nefunguje.
A co se týče bankomatů, tak výběry z nich klesají a navíc je většina lidí nedělá kreditkou ale nejlevnější debetkou ke svému účtu...
Trochu jste zapomněli na poplatek za vedení karty. Citibank účtuje 50 Kč měsíčně od druhého roku. Dříve bylo možné získat vedení zdarma i v dalších letech, teď už to ale asi moc nefunguje a každý rok rušit a zřizovat novou kartu je dost nepohodlné.
Ti, kteří utratí 2500 Kč měsíčně, jsou tedy po započítání poplatku na nule. A banka má peníze z jejich transakcí.
Citibank také klienty pravidelně oslovuje (mně několikrát do roka) a nabízí různá pojištění (pro případ nemoci, odcizení karty apod.) a nebo Citialert (za 29 Kč měsíčně). Na toto určitě také několik lidí chytí.
Papírové výpisy jsou tuším za 29 Kč měsíčně, na klientech, kteří nepřešli na elektronický výpis, také něco vydělají.
Jak kterou kartu. Já mám CITI Classic už asi 5. rokem, vedení karty je zdarma. Kdyby tam nebylo možné cestovní pojištění, tak toho na úrokách ze mne moc nedostali. Do splátek jsem se dostala asi jen 2x, když jsme kupovali nábytek a já jsem nechtěla dolovat větší peníz z jiných zdrojů.
Aktuální Interchange fee pro karty typu MC World je v ČR ve výši 1,6%:
http://www.mastercard.com/us/company/en/whatwedo/interchange/Country.html
Není to tak dávno, co to bylo 2%. To je taky důvod, proč vydávají tento typ karet - nejvíc vynáší vydavateli..
ale není to špatná alternetiva ta kreditka od RB, kdyby náhodou to u Citi osekali. Sice neumí sipo, ale to se nedá nic dělat.
http://www.rb.cz/osobni-finance/platebni-karty/kreditni-karty/de-luxe-karta/
Jóoo na internetu to vypadá OK.
Ale po mé 6leté zkušenosti s kartou od RB musím řící - NIKDY více!!!
Rozhodně to poslední dobou není banka inspirovaná klienty.
Proč ten jejich plast nebrat?
- nyní již špatné kurzy (a to v zahraničí byli dříve jedni z nejlepších)
- nepoužitelné na netu (bez bonusu ani kuře nehrabe)
- lehce skryté poplatky
- věci domluvené na info lince neplatí
- odklon od VISA karet (asi dali menší všimné než MC)
Takže vzhůru ke konkurenci .
Píšu z Raifky, takže to berte jako zaujatý komentář.
Jako jeden z důvodů zmiňujete kurzy...ale chápu dobře ten článek tak, že Citi teď má zhruba stejné kurzy jako Raifka, ale od Nového roku budou o tři procenta horší? Navíc to zhoršení kurzů u nás platí "jen" zhruba ve 30 zemích.
Plus další výhody našich kreditek: Sphere program (já díky němu šetřím skoro víc než díky 2% vratce), pojištění prodloužený záruky a pojištění nejlepší ceny, autoasistence (lepší než mám v pojistce auta) - to je pro cestování taky celkem fajn...
Ad Visa vs. MC, Visu mám debetku, takže mně kreditka MC neva (ale je fakt, že se mi několikrát mimo Evropu stalo, že brali jen Visu...)
Citi bude mít střed + 3 %, Raifka má deviza-prodej, což je cca střed + 2,2 %.
Jenže Raifka nevrací z internetových plateb, což třeba u mne u těch zahraničních je převážná část. Takže minimálně u těch internetových plateb vychází o hodně hůře.
Jo a SPHERE program mám na kartě od Hudysportu, kterou dávají zdarma :)
...a pokud máš s tím kurzem pravdu, tak jinými slovy platí: na přímé platby u obchodníka v zahraničí Raiffka, na internet Citi. To vzhledem k tomu, že zahraniční platby v eshopech tvoří zhruba 2 % celkových zahraničních plateb našimi kreditkami je celkem fajn skóre :-)
Důležitý je, že každej si může vybrat to, co mu nejvíc vyhovuje...
protože lidi sice jsou pohodlní, aby neměli x karet při sobě, ale když už častěji platí kartou v zahraničí přes internet, tak si najdou pro ně zajímavější kartu. Nebo začnou využívat různé e-peněženky, kde některé taky vrácí 1% z obratu.
Když někdo uvažuje o kreditce, tak se nebude zajímat o výhodách sphere, které třeba ani nemá možnost pořádně využít.
RB karta je pro ty, kteří ocení právě hlavně ostatní výhody na kartě ale samotná karta už nějak nevyčnívá.
Bezva, další alibista z banky inspirované klienty a opět snaha hájit natolik absurdní zhoršení podmínek pořád dookola, jako tady minule tvrdil Kofroň.
Pro zákazníka je absolutně nemyslitelné, aby sledoval, jaké má přesně měny banka na svém kurzovním lístku a podle toho se rozhodoval, zda zaplatí, to už je lepší sáhnout po úplně jiné platební kartě. Fakt, že nyní při platbě např. za letenky online v cizí měně dostanu výrazně horší kurz a žádný bonus pro mě představuje zdražení minimálně o 5 % a KK RB tedy nemůže nabídnout jakoukoli výhodu vůči platbě kartou od jiného vydavatele - i té nejobyčejnější debetce k BÚ od některého molocha z velké čtyřky a tedy raději sáhnu třeba po kreditce od Cetelemu.
Sphere program bych nedeklaroval jako žádnou speciální výhodu konkrétní platební karty - tento slevový program nemusí být vůbec navázán na žádnou kartu a spousta lidí ho má např. jako benefit od zaměstnavatele a pak ho lze získat zdarma, ať už od Hudy sportu, jak už uváděl Patrik, ale i třeba na KK ČS nebo Equa bank (zde je uveden pod názvem Carte, ale je naprosto identický) - nebo si jednoduše můžu pořídit i od RB KK Easy, nárok na slevu prokazovat ní a platit jinou kartou. Argument, že musím mít dvě karty je úplně lichý (někdo na KK nedosáhne a spolu s debetkou v jedné to může mít třeba od té Equa bank).
Já ale nikde ty změny nehájím, já jenom říkám, že při srovnání s ostatníma kartama pořád karta od RB patří mezi špičku (a snažím se tak rozředit místní diskuzi, kde to vypadá jako nejhorší karta na trhu). Stejně tak kolega tady jen uváděl fakta...
A zrovna s těma letenkama mě to taky štve...
Mezi špičku = Top3. Řekněte mně tři lepší kreditky na trhu. Se Citi je to víceméně nastejno...co dál? Kvůli kurzům v Evropě možná Cetelem (zatím), žádná jiná kromě těch tří mne nanapadá - ostatní vracejí buď jedno procento a taky s výlukami, např. na zahraniční platby. Pojištění ani autoasistenci nemá žádná ani zdaleka tak dobrou. Poplatky pro majitele eKonta nula, pro ostatní zhruba na úrovni těch ostatních karet.
S Citi tedy nastejno nejste ani náhodou :-) CitiLife mám, jsem přitom dlouholetý klient RB, takže kreditku RB mohu mít okamžitě, ale musel bych být úplný idiot, abych ji podle nových podmínek preferoval před Citi (podle stávajících byla řekněme "o trochu hořší"). Výhodnost RB je čistě hypotetická, může se hodit pro člověka, který vůbec nenakupuje po internetu a naopak miluje předražené obchody ve Sphere programu - no, možná takový existuje, ale moc typický klient to nebude. Docela se vsadím, že to brzy v RB poznáte, kartu bude asi rušit dost lidí, protože to zrušení bonusů za online platby je prostě zvěrstvo.
Víte obecně - vy tu papouškujete váš marketing, viz ta věta o horším pojištění a autoasistenci. Já neříkám, že to není pravda, ale pro kolik lidí to je opravdu zásadní parametr? Jistě, popíšete-li hypotetického klienta, který zapadá do teoretické škatulky, tak je to pro něj super, realita ale vypadá vždy pestřeji. Citi má také jisté "škatulky", ale jsem přesvědčen, že počet lidí, kteří zapadnou do těch jejich je přeci jen větší, než do těch u RB :-)
Berte to tak, že tady se pohybujete hodně na specifickým serveru - lidi, kteří mají zájem o svoje finance, rozumí tomu (někteří :-) a umí si vybrat - je to ale jen velmi malý zlomek celkovýho obyvatelstva. A většina lidí se opravdu chová jinak - chtějí mít vše u jedné banky a třeba kurzy řeší opravdu jen velmi mizivé procento klientů. Jak jsem psal už výše, platby kreditkou na internetu tvoří asi 2 % ze všech plateb na internetu - to jen k té "typičnosti" klienta.
Jinak jsem se po víkendu těšil na to, že se dozvím, které tři kreditky jsou lepší a kromě Citi pořád nikde nic :-)
A za tu změnu parametrů poděkujte Patrikovi a jemu podobným, kteří ty výhody zneužívali různým přeposíláním peněz apod.
"Jinak jsem se po víkendu těšil na to, že se dozvím, které tři kreditky jsou lepší a kromě Citi pořád nikde nic :-)"
Každému vyhovuje něco jiného, ale v mé peněžence byla už před KK RB a Citi Life kreditka UCB AXA CLUB (VISA) a zatím tam rozhodně zůstane, leč vrací pouze 1 % (u partnerů více), po prvním roce bezplatného vedení je v dalších letech vedena zdarma při obratu 3.000 Kč/měsíc, umí automatické 100% inkaso (ano, RB to umí taky, ale už za poplatek), umí povolovat online transakce na požádání a automaticky je zamykat (u RB je to třeba manuálně), kurzy má relativně dobré (kurz VISA + fixní přirážka 1,25 %), hotovostní limit je nastaven pouze na 25 % úvěrového rámce (nevýhoda je, že nelze měnit, zde bych byl raději za možnost zakázání, ale u RB nelze měnit vůbec a je nastaven ve výši úvěrového rámce). Pro člověka, co chce kreditku na osobní výdaje a utrácí 3.000 - 5.000 Kč za měsíc je to IMHO nejlepší volba. Klidně bych doporučil i další KK MasterCard od UCB, pokud je člověk využije (prémie jsou vypláceny jako body v programu you&eni, resp. míle do programu Miles & More), kde je navíc výhoda v kurzech karetní asociace bez přirážky...
Dále poměrně slušný partnerský program je bene+ u GE, u kreditek to chce ale vystihnout nějakou zajimavou akci, např. nyní při sjednání do konce roku jsou KK vedeny zdarma při obratu 3.000 Kč/měsíc (MoneyCard Plus), resp. 5.000 Kč/měsíc (MoneyCard Gold).
A jako další bych zvážil i KK od ČSOB vracející 1 % a při obratu 5.000 Kč/měsíc jsou taky zdarma a navíc je možnost nimi platit na přepážkách ČP (zde bez vratky, pochopitelně).
Jakoukoli z uvedených bych nyní volil raději než KK od RB (při útratách <10.000 Kč jednoznačně, pravděpodobně ale i nad - u RB je nelze mít bez potřeby BÚ nebo v rámci retence bez poplatku za vedení)...
Díky, konečně konkrétní tipy :-) UCB beru, podle mého názoru je UCB právě s RB a Citi tou Top3 (samozřejmě dle konkrétní potřeby každého...já bych volil spíš tu "leteckou"). U GE by měl zas vadilo, že do bonusu nepočítá platby v zahraničí a u ČSOB opravdu jedinou výhodu vidím to placení na poště (já jsem ale třeba na poště nebyl už min. tři roky...)
Ad BÚ - to už se tady opakovalo několikrát - naší strategií je být pro prémiové klienty hlavní bankou - nechceme tedy kreditku nabízet primárně samostatně, ale jako součást účtu...i tady platí, pro někoho je to zajímavé, jinému se to nevyplatí...důležitá je možnost volby.
Jsem prémiový klient RB od zavedení této kategorie. Měl jsem zlatou kk, teď mám De Luxe. Nepoužívám SIPO, nepřesouvám peníze přes platební systémy, ale stále víc platím na Internetu (software, jízdenky, letenky, ubytování, spotřební elektronika, drogerie, uvažuji o potravinách), takže mě vyřazení internetových plateb dost rozladilo, začal jsem zvažovat výměnu kreditky za jinou (a možná jinde). Těch špatných zpráv z RB je víc. Chci si vzít hypoteční úvěr na cca 1/3 hodnoty zastavené nemovitosti, ale banka, jejímž klientem nejsem, mi nabízí lepší podmínky (výrazně nižší sazbu a bez 3% poplatku za poskytnutí úvěru). Bezpečnostní schránku jsem si po zdražení té u RB na dvojnásobek zřídil u jiné banky už dávno. A po letech, kdy jsem měl stejného bankovního poradce (velmi dobrého!) se mi střídají po několika měsících, takže o mě vůbec nic nevědí. Přestává mě to bavit.
Nu já jsem obyčejný klient ČS, její kreditku nemám, mám CitiLife a rád se vždycky u každé nabídky poptám, zda-li není někde lepší. Jendou jsem obcházel banky s poptávkou na úvěr na nové auto. Všechny banky s emi snažily vyjít vstříc, jejich nabídky byly srovnatelné, jenom při příchodu do RB mě jejich pracovnice tvrdě odmítla s tím, že mi tuto nabídku neudělá. A mlela cosi o tom, že to lze najít na netu. Když jsem jí řekl, že nabídky na netu jsem už prostudoval, ale že bych se potřeboval na něco konkrétně zeptat, nevěděla co mi říct a pak mě vyhodila s tím, že ona tuto informaci nezná. Podotýkám, že jsem byl velmi slušně oblečen, kožená bunda, kožený kufřík a jednal jsem slušně a uctivě. Nicméně po tomto jednání pro mě přestala RB existovat a nepovažuji ji za hodnou jakékoli pozornosti.
"Berte to tak, že tady se pohybujete hodně na specifickým serveru - lidi, kteří mají zájem o svoje finance, rozumí tomu (někteří :-) a umí si vybrat"
No většina lidí tady, na finexpertu,... tomu rozumí víc než pracovník RB. Stačí si vymyslet nějaký dotaz a zavolat na infolinku, pak počkat třeba hodinku a dotaz opakovat u jiné kiki,.... každá odpověď bude jiná. Naposledy jsem takto řešil, zda k vyměněné kartě příjde nový pin nebo platí ten starý. První řekla, že příjde nový .... po týdnu čekání kdy nic nepřišlo druhá tvrdila že samozřejmě platí ten starý.
Dost používaná reakce v poslední době v různých oborech. Majetková přiznání zavedeme, protože ji mají okolní státy. Progresivní daň zavedeme, protože ji mají okolní státy. Úroky na spořícím účtu jsme snížili, protože všichni snížili. Kurz na kreditce jsme zhoršili, protože ostatní taky zhoršili. Takže já večer pojedu domů z práce a na té 60kmh nepojedu 60, ale třeba 90, protože všichni ostatní kolem mě také jezdí 90. No a zítra asi přepadnu banku, protože se dnes krade všude.:-))))) Starejte se hlavně o sebe, ať vám to funguje. Po asi 6 letech kdy mám vaši kreditku jste konečně udělali něco (výpis) který se dá vytisknout nebo uložit. Kurzy jste zhoršili, IB jste udělali za 130 korun, neplatíte najednou vratky ze zahraničí,...... nevím kdo vás inspiroval, ale klienti rozhodně ne :-)))
Karta od Raifky je zajímavá jen bez poplatku přes www.bankovnipoplatky.com/kreditni-karta na 2 roky a pak nazdar bazar.
To ta Citi i po tom zmrzačení je na tom o mnoho lépe. Vždyť Raifka bez (placeného) běžného účtu neumí u karty ani náhled transakcí přes Internet, vše chodí poštou s celkem velkým zpožděním - u mne cca 1 až 2 týdny po konci zúčtovacího období, takže je jen pár dní na zaplacení - člověk holt nesmí v té době například odjet na dovolenou.
Jo, a navíc, když jsem to jejich kreditku měl, tak mě výpisy chodily tím později, čím větší jsem měl útratu, jednou mi dokonce výpis přišel až v den splatnosti. Snaží se, seč mohou dostat člověk do situace, kdy zaplatí pozdě a pak jim všechny bonusy vrátí i s úrokem jako úrok.
- vyšší poplatek než Citi
- nutnost utratit aspoň 10.000 každý měsíc, jinak je poplatek ještě vyšší a bonus jen 1%
- od října stejně mizerné kurzy, dřív byly výborné
- a od Nového roku nezapočítávání internetových transakcí.
Zvláště ten poslední bod mě naopak přinutil od RB přejít k Citi, na internetu nakupuji hodně.
Oni mají vůbec divnou logiku... Dali mně kreditku na 100 kKč bez dokládání příjmu, po čase jsem si to kvůli refinancování hypotéky nechal snířit na 50. K refinancování nedošlo, chtěl jsem to zvednout na 70, a že prý mám předložit doklad o příjmu.
Takže jsem to nechal ležet a po pár měsících mně to sami zvedli na 60 bez dokládání čehokoli...