Hlavní navigace

Banky nechtějí vidět své klienty!

14. 1. 2002
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Každý tam jednou musíme. Ať už používáme ke komunikaci s bankou telefon, Internet nebo sekretářku, čas od času musíme na pobočku zajít osobně. Třeba proto, abychom zrušili účet a přešli k jiné bance.

Hlavně ten, kdo je z většího města, to už někdy zažil. Udělala na něj dojem reklama v televizi, že prý mají v bance nové služby. Přeptá se na informační lince, o co jde, co bude potřebovat, všechno si zařídí, potvrzení o trvalém příjmu nechá v práci potvrdit. Odejde pro jednou z práce o trochu dřív, že to za něj Pepa vezme (pak mu to zas někdy jindy vynahradí), aby měl v bance hezky pěkně na všechno čas, nechal si všechno vysvětlit, pořádně pročetl smlouvy před tím, než je slavnostně podepíše.

V plné polní dotyčný dorazí před pobočku, zabere za masivní dveře, ale ouha! Otevřít se nepodařilo. Přesvědčí se, že na dveřích je napsáno SEM a ne TAM, že tedy tahá správným směrem (taky by tam mohlo být K SOBĚ, vyšlo by to nastejno), ale pro jistotu ještě do dveří zatlačí opačným směrem, což mu stejně nepomůže. Dveře jsou zamčené, banka nepřístupná. Nakonec jeho udivený pohled popatří na ceduličku s rozpisem otevírací doby a záhada je vyřešena. Banka nezkrachovala, zavřena je oficiálně. Kdyby ten klient přišel v pondělí nebo ve čtvrtek, uspěl by. To, že z práce jindy než ve středu nemůže odejít dřív, ale nikoho nezajímá. V úterý, ve středu a v pátek banka zavírá už ve dvě hodiny a basta.

O tom, že banky ze svých poboček vyhánějí klienty neúměrným zdražováním transakcí provedených osobně přes přepážku, jsme už mnohokrát psali. Ovšem toto není jediná cesta, jak klienta od návštěvy banky odlákat nebo mu přinejmenším návštěvu ztížit či znepříjemnit.

Druhým způsobem jsou fronty dlouhé, jako když se za socialismu stálo na banány. České spořitelně od nich nepomohlo ani dvojnásobné zdražování (sám jsem minulý týden stál na její pobočce kvůli reklamaci zhruba 30 minut, než na mě přišla řada) a ČSOB zase uškodilo převzetí IPB – na sklonku minulého roku jsem tam proti předpokladům strávil pozorováním pomalu ubývajícího hada před sebou přibližně stejnou dobu jako v již zmíněné spořitelně. Banky se zkrátka spoléhají, že klient nepřijde na to, že není závislý on na nich, ale ony na něm.

Po zdražování a frontách však najdeme ještě jeden, zdaleka nejméně nápadný, o to záludnější způsob – otevírací dobu. Vezměte si například, že v centru hlavního města (sic!) pobočka ČSOB v Jindřišské ulici má otevřeno od osmi hodin do čtyř odpoledne. Aby ani to nebylo příliš dlouho, uprostřed této doby je krásná hodinová polední přestávka na oběd. Kdy má klient této pobočky svou banku navštívit, pokud předpokládáme, že není nezaměstnaný nebo že není nočním hlídačem? Pokud má obvyklou pracovní dobu, má navrch smůlu. K návštěvě banky si musí vzít dovolenou.

Většina pražských poboček sítě ČSOB na tom není o mnoho lépe. Taková standardní otevírací doba je v Praze 8:00 – 17:00, někde s polední pauzou, někde bez ní, na některé pobočce otevřou dokonce až do 18:00. Mimopražské pobočky jsou na tom podobně, ačkoliv tam to není tak nepochopitelné – přece jenom panuje trochu jiný pracovní režim ve velkých městech a mimo ně.

Česká spořitelna má s ČSOB největší síť poboček a také příbuzné vlastnosti. Jedna z největších poboček v Praze v Rytířské ulici má otevřeno od 9:00 do 17:00, v pátek do 16:00. Ruku na srdce, kdo z vás má od devíti do pěti volno? V Praze 9 – Hloubětíně mají v pondělí a čtvrtek otevřeno do šesti hodin, ale ve zbylé dny se zavírá už s úderem čtrnácté hodiny. Bankéři mají těžký život. Mimo Prahu většinou panuje standardní režim 8:00 – 17:00.

Specialitou České spořitelny jsou však pobočky v nákupních centrech Hypernova. Horliví nakupující mohou využít jejich služeb od 9:00 do 21:00, interní specialisté banky na chování klientů zřejmě spoléhají na to, že ti, kteří nemohou do banky v pracovní době, odloží své starosti na dobu nákupů.

Zato jednotný režim panuje v Komerční bance. Kromě skutečných výjimek pracuje od 8:00 do 17:00 na všech pobočkách.

Společná pracovní doba všech úředníků je typická i pro HVB – zastihnete je od 8:30 do 16:30 (v pátek do 15:30). Ovšem vzhledem k tomu, že HVB se orientuje spíše na firemní klientelu nebo movitější klienty z řad fyzických osob, tato pracovní doba asi nepředstavuje velký problém – návštěva banky je pro podnikatele jen přirozenou součástí pracovní náplně, takže ji s lehkým srdcem může uskutečnit ve své pracovní době.

Velké rozdíly v zavírací době panují v Poštovní spořitelně, Union bance, Raiffeisenbank, GE Capital Bank a Živnostenské bance. Obecně tu platí, čím větší město, tím déle otevřeno. Výhodou Poštovní spořitelny je však to, že kromě svých poboček využívá ještě síť České pošty. Hlavní pošta v Praze Jindřišské ulici má přitom otevřeno od 7:00 do 20:00.

Ovšem nejvelkorysejší otevírací dobu svým klientům nabízí eBanka. Obecně má otevřeno od 8:00 do 20:00 a ještě k tomu v sobotu od 9:00 do 12:00. V nákupních centrech funguje i přes sobotu a neděli od 10:00 do 18:00. Je to pochopitelné – uživit pár provozoven s dlouhým provozem není takový problém, zvláště když klienti využívají především neosobního kontaktu s bankou a svými účty.

skoleni_15_4

Rozsáhlé sítě České spořitelny, ČSOB či Komerční banky si podobný luxus nemohou dovolit. Přesto se nabízí otázka – proč alespoň jedna či dvě pobočky v centru skutečně velkého města nemohou mít delší pracovní dobu? Skutečně by si na sebe nevydělaly? Vždyť není málo lidí, kteří pracují i po šesté hodině. Přitom je na první pohled patrné, že při současných otevíracích dobách banky rozhodně nemají pobočky prázdné.

A ještě jedna podstatná okolnost: když už banky nechtějí mít dlouho otevřeno, měly by alespoň nabízet uživatelsky vstřícné, kvalitní a cenově dostupné on-line služby. Myslíte si, že tomu tak je? Jaká je vaše zkušenost?

Tabulka č. 212
Přibližná otevírací doba poboček bank ve všední dny
  Kdy banky otevírají Kdy banky zavírají
Česká spořitelna 8.00 – 9.00 14.00 – 18.00 (21.00)
ČSOB 8.00 – 9.00 16.00 – 18.00
eBanka 8.00 20.00
GE Capital bank 8.00 – 8.30 16.00 – 18.00
HVB Czech republic 8.30 15.30 – 16.30
Komerční banka

8.00

17.00

Poštovní spořitelna 7.30 – 8.00 16.00 – 18.00
Raiffeisenbank 8.00 – 8.30 15.30 – 18.00
Union banka 8.00 17.00 – 18.00
Živnostenská banka 8.00 – 9.30 15.30 – 17.00

Stalo se Vám už, že jste se nedostali do banky, když jste potřebovali, protože měla krátkou otevírací dobu?

  • Mockrát.
    37 %
  • Občas.
    17 %
  • Jednou, dvakrát.
    12 %
  • Moje banka má otevřeno vždy, když potřebuji.
    11 %
  • Do banky nechodím, využívám telefon nebo internet.
    14 %
  • Nemám účet v bance.
    9 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je výkonným ředitelem společnosti Internet Info, s.r.o. Je absolventem FF UK Praha. Profesně se věnuje marketingu, internetovému prostředí a financím.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).