Spočítejte si...

Zavřít

Banky nás chtějí vyhnat ze svých domů?!?

Banky zdražují! Chtějí nás motivovat k využívání moderních technologií? Nebo chtějí pouze vyšší příjmy z poplatků za bankovní služby? Jaká je jejich strategie v boji o zákazníka? Nebo snad o nás nestojí?

Banky své klienty chtějí odehnat od přepážek, ale rozhodně se nás nechtějí zbavovat. Čím více nás bude, čím více budeme platit, zároveň za co nejméně nákladné služby, tím lépe pro banky. Na druhé straně, čím méně budeme platit, zároveň za co nejpohodlnější a nejkvalitnější služby, tím lépe pro nás – klienty.

Jak do tohoto jednoduchého schématu „vpravit“ zvyšování poplatků za bankovní služby?

Na první pohled zvýšení poplatků implikuje představu většího zisku. Banky však v tomto kroku deklarují jiný cíl. Dušují své klienty, že toto zvyšování je v konečném důsledku v jejich zájmu – v zájmu klientů. Říkají, že se nám snaží „ukázat“ (jak hodné a starostlivé banky to máme!), že zvýšení poplatků „naučí“ klienty užívat služeb přímého bankovnictví (telefonní a internetové služby), které jsou pro klienty nejen pohodlnější, ale i levnější. Tyto služby jsou samozřejmě i méně nákladné pro banku, což je primárním cílem všech bank!

Ve vztahu ke klientovi to znamená: „vyhnat“ ho od přepážek, čehož chtějí banky dosáhnout tím, že zvednou poplatky za přepážkové služby (?), ukážou klientovi atraktivnost přímého bankovnictví, případně mohou užít takové triky, jako GE Capital Bank (veleúspěšný tah s mobilem zadarmo)… a nakonec se banky mohou „zaštítit“ moderním vývojem ve vyspělém světě.

Zvyšování poplatků a případné masové zavedení přímého bankovnictví je tedy jednoznačné a nesporné plus pro banky.

Co zbývá klientům? Pokud nechceme platit více z našich peněženek, nezbývá než důvěřovat naší bance, že poplatky zvyšuje jen a jen proto, aby nám razantněji ukázala výhody přímého bankovnictví. Nezbývá než jít s dobou a vzdát se oblíbených vycházek do našich bankovních domů. Nicméně výhody přímého bankovnictví existují. Pokud člověk není příliš konzervativní a nemá něco jako averzi vůči novým technologiím (např. kvůli zabezpečení), pak i on pravděpodobně shledá, že mu přímé bankovnictví ulehčí život, a navíc je to moderní! (potom se již nemusí znepokojovat současným zvyšováním poplatků!). Jestliže tedy banky „naučí staré psy novým kouskům", tak se mohou nakonec usmívat všichni zúčastnění!

Úplně se však banky jistě konzervativních zákazníků nezbaví. Navíc složitější operace či produkty budou pravděpodobně stále vyžadovat osobní návštěvu. Proto i přes zjevnou snahu o snižování nákladů a komunikaci s klientem „na dálku“ jsou banky zajedno, že nebudou redukovat pobočkovou síť (držet prázdné domy bez zaměstnanců ale také jistě nehodlají).

Jak již bylo naznačeno, tuzemské banky nejsou žádná „béčka" a věrně následují trend ve vyspělých ekonomikách. Lze tedy očekávat narůstající rozdíl mezi poplatky za přepážkové služby (větší) a za služby prostřednictvím přímého bankovnictví (menší).

Vzhledem k tomu, že na našem bankovním trhu je značná konkurence, můžeme předpokládat, že banky opravdu nechtějí až zase tolik „ždímat" své klienty, ale jejich cíl – efektivnější služby – je upřímný. Každá banka by si však také měla uvědomit, kdo je jejich zákazníkem, a tomu přizpůsobit svou modernizační strategii. Opravdu ne každý se dá převychovat zvednutím cen substituční služby!… no, i když (?)…

Ke zvyšování poplatků se odhodlala v poslední době řada tuzemských bank a další se k tomu již pečlivě připravují. Když nic jiného, tak alespoň doufejme, že tyto připravující se banky, budou informovat své klienty o svých úmyslech včasněji, než učinily některé z již učinivších.

5 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 28. 12. 2015 20:55