Spočítejte si...

Zavřít

Banka a výpis

V době nedávné jsme přinesli článek o chybně doručeném výpisu eBanky, kdy jeden z našich čtenářů obdržel kromě svého i cizí informace o zůstatku na účtu. Chybovat je nejen lidské, ale i bankovní, proto jsme se zeptali i dalších bank, jakou mají úspěšnost při zasílání výpisu. A kolik za výpis zaplatíte?

Výpisy z účtu jsou citlivým dokumentem. Obsahují celou řadu soukromých údajů, z nichž lze vyčíst nejen kontaktní údaje na majitele účtu, ale i jeho finanční situaci a aktivity, včetně míst výskytu (například podle placení v obchodech platební kartou či výběry z bankomatu). Všechny údaje ve výpisu uvedené jsou nezbytné k ověření oprávněnosti odečítaných částek a k identifikaci příchozích plateb, ale pokud by se dostaly do rukou nepovolaným osobám, mohou být zdrojem nepříjemností. Proto je důležité vědět, jak s těmito informacemi banky nakládají.

Nebezpečí, že se váš výpis z účtu dostane do nepovolaných rukou, není příliš veliké. Banky měsíčně rozesílají celkově více než šest miliónů výpisů fyzickým osobám a počet reklamací lze zapsat v řádech stovek. Jako nejčastější příčinu reklamace banky zpravidla uvádějí nedoručení výpisu.

Porovnání „úspěšnosti“ v bezchybovosti výpisů mezi bankami je takřka nemožné. Například Česká spořitelna, největší peněžní ústav v České republice co do počtu klientů, rozeslala 2 549 184 lednových výpisů ke sporožirovým účtům a 2 725 898 ročních potvrzovacích výpisů. Nedokáže však říci, kolik klientů výpis reklamovalo – většinu sporných případů vyřeší přepážkoví pracovníci na pobočkách bez dalšího záznamu.

Naproti tomu největší „česká“ banka co do výše spravovaného jmění – ČSOB – pro jistotu neodpověděla vůbec. Pravděpodobně po dovršení slučování s IPB za 600 dní nemá ve výpisech příliš jasno.

Komerční banka zdá se rozesílání výpisů zvládá. Z téměř 3 miliónů výpisů zaslaných v lednu (tedy všech, které v lednu odesílala) neřešila ani jedinou reklamaci. Za celý loňský rok si na výpisy stěžovalo pouhých 11 klientů, z nichž pro téměř polovinu byla příčina stížnosti na straně České pošty, nikoli banky.

Přes půl miliónu výpisů měsíčně generuje a více než 400 tisíc odesílá GE Capital Bank. V lednu vyhotovila 548 106 výpisů, z nichž odeslala 401 368 kusů (ostatní byly určeny k osobnímu vyzvednutí). Z nich bylo reklamováno 31 (13 nebylo doručeno a 14 obsahovalo chybu ve výpisu). Pro roční kontrolu nevyužívá samostatně zasílaný výpis, nýbrž upozorňuje na důležitost kontroly zůstatku v prosincovém výpisu. To (dle banky) zapříčinilo zvýšenou míru reklamací z 634 591 vygenerovaných a 496 655 odeslaných výpisů. Stěžovalo si celých 59 klientů, nejčastěji na chybu ve výpisu.

eBanka nerozesílá příliš mnoho měsíčních výpisů z účtů, neboť převážná většina klientů této banky využívá elektronickou podobu výpisů. Zajímavý je údaj o ročních výpisech z účtu, kterých odeslala cca 57 800 a doručeno jich bylo o 19 méně.

Plzeňská banka rozesílá řádově stovky výpisů (přesné číslo neuvádí) a žádnou reklamaci letos zatím neřešila. O mnoho více se nedozvíme ani od Citibank. Ta v rámci firemní politiky neuvádí počet svých klientů, který je téměř identický s počtem rozesílaných výpisů – proto neuvádí ani ten. Chybovost lednového doručení byla 0,3 %, kdy se jednalo převážně o chybnou adresu uvedenou klientem. Nic se nedozvíme od Raiffeisenbank, Union banky a Živnostenské banky, které odpovědi, podobně jako ČSOB, nezaslaly.

A kolik za výpisy zaplatíme? To shrnuje následující tabulka ceny měsíčních výpisů z účtů zasílaných poštou.

Tabulka č. 270

Banka

Zaslání měsíčního výpisu

Česká spořitelna1) 5 Kč + poštovné2)
ČSOB 30 Kč
ČSOB – divize Poštovní spořitelna 12 Kč
eBanka 0 Kč + cena kanálu3)
GE Capital Bank 0 Kč4)
Komerční banka 10 Kč
Plzeňská banka 3 Kč + poštovné2)
Raiffesenbank 10 Kč
Union banka 15 Kč
Živnostenská banka 10 Kč


Poznámky:
1) sporožirový účet
2) poštovné 5,40 Kč
3) cena kanálu 20 Kč
4) cena zahrnuta ve vedení účtu


14. března 2002

dan_z_prijmu

Statistika výpisů ČSOB rozeslaných prostřednictvím České pošty

Tabulka č. 271
  Postžira Postkonta ČSOB
Prosinec 2001 – ultimo měsíce (resp. ultimo roku) 881278 148965 909178
Leden – denní výpisy 31905 75006 481811
Leden – ultimo měsíce 879423 130229 702994

Reklamace (pro všechny typy výpisů) se nejčastěji týkají pozdního zasílání výpisů poštou, popř. jeho neobdržení.
Počet rekamací se pohybuje v řádu desítek (cca 30 měsíčně).

Anketa

Jak přebíráte výpisy z účtu?

12 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 26. 3. 2002 21:19