Hlavní navigace

Názory k článku Automobilový průmysl má nejistou budoucnost

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 15. 12. 2008 8:18

    postižený (neregistrovaný)
    Nejsem sice zaměstnán přímo v automobilce, ale v servisu. Bohužel i na nás dopadla krize a majitel mi oznámil, že po novím rocejkončím stejně jako mojí dva kolegové. Jsem zvědavej, na odstupném jak říká ta paní z odborů. Zatím mi nic takového neslíbil. A kdo mě zaměstná, když je mi 54 roků?
  • 15. 12. 2008 11:27

    anonymní
    Taky jsem dělal u jednoho Škoda autorizovaného prodejce a servisu. Majitel se vždycky nechával slyšet, že Zákoník práce a ostatní pracovně-právní předpisy jsou jen komunistickým cárem papíru a lidi je třeba držet zkrátka. A podle toho jednal. Každý den ráno jako rozcvičku on nebo jeho manželka někoho seřvali, pro malichernost nebo si něco vymysleli. jeden den vydal nějaký příkaz, který za 2 dny odvolal a zase si našel důvod k seřvání, že dotyčný pracovník to měl / neměl dělat, protože to nařídil / zakázal. V takovém stresu byla opravdu paráda pracovat. Spolumajitele ze společnosti vyštípal, dokonce se soudili, spolumajitel to samozřejmě prohrál, dostal jen 50 tisíc, které do sročka vložil při založení po revoluci, nyní má společnost hodnotu už v milionech. Přes všechny zápory a přetvářku před zákazníky mu obchody vyšlapovaly, nevím, jak se má nyní v krizi.
    Takže, i když vám to nepřeji, s odstupným to možná nebude žádná sláva. Řada lidí je bohužel ráda, že odejde na dohodu, že jim zaměstnavatel nedá nějaké hrubé porušení pracovní kázně - což v dnešní době není vůbec žádný problém.
  • 15. 12. 2008 11:28

    SocPredator (neregistrovaný)
    To je ovšem velice zvláštní, protože servis by měl mít práce nad hlavu - neprodávají se totiž jen nová auta a benzín je pekelně levnej, takže opravy budou. Kdykoli přijedu do servisu, tak se tam nikdo nezastaví - pomalu aby se tam člověk objednával jak k doktorovi
  • 15. 12. 2008 16:01

    anonymní
    Záleží jak který servis.
    Já se svým výkřikem techniky z Mladé Boleslavi se musím objednávat jak k doktorovi. A když ve frontě na sepisování zakázek s přejímacím technikem slyším, chytám šoky, co vše a za jaký prachy se může na těhle krámech podělat.
    A otce zase vozím k Renaultovi. Pravda, servis Renault není na každém rohu, tak k němu má horší spojení, takže ho tam občas dovezu. Ale jezdí víceméně jen na lhůtní prohlídky. Tuhle tam ale musel zavítat mezi 2 prohlídkami - začal mu dělat rámus rozvodový řemen na dieselu. V Renaultu vládne taková pohodová atmosféra, žádný velký nával na servis, ale zato tam jak na běžícím páse běží prodej nových aut. Za 2 hoďky už je na prodejním place další auto a odpoledne, když jdeme pro opravené auto, je odkládací plocha pro nová auta vyčištěná. Když jsme se na ten šrumec ptali, tvrdili, že takový fofr mají každý den a že někdy nestíhají. To jsem u škodovky ještě nezažil - zde naopak nahánějí zákazníky ze servisu, aby si čekání na technika zkrátili prohlídkou nových modelů a hned vám nutí předváděcí jízdu a výhodný leasing.

    "benzín je pekelně levnej," - obávám se, že i když je levnější, lidem na něj stejně nebude příliš zbývat, protože jejich peněženky vycucnou jinérostoucí náklady - energie, potraviny, voda, bydlení ... Kdyby tomu tak nebylo, museli by lidi prodejcům nových aut urvat ruce, protože i "auta jsou pekelně levná" - ale jaxi se zvýšený nákup nekoná. Pravda, mnozí lidé šetří, nikdo neví, co bude za 2 měsíce (vzpomeňme - před 2-3 měsíci jak jsme byli ujišťováni různými tlučhuby, že nás se krize vůbec netýká - a kde jsme dnes ...), až budou třeba na úžasné podpoře, pak bude asi důležitější nasystit hladové krky v rodině a mít za co bydlet, než se vozit v novém autě, do kterého nebude za co nalít benzín. A tak éra smradů ze 120tek asi jen tak neskončí, byť se vláda snaží občanům administrativně-finančními metodami užívání starších aut ztrpčit - viz fronty před magistráty na přepis vozidel ... Musí se rozhýbat vstřícná cenově-mzdová politika, kdy občan bude s to si vydělat bez problémů a bez utahování opasků na nový vůz ne za 20 platů ale za 7 (zároveň s tím však by měl mít možnost utáhnout i další náklady ve formě benzínu, pojištění, ale i penzijního připojištění, nákladů na bydlení, potraviny, ošacení ...) - aby zkrátka nechodil do garáže jen nové auto oprašovat a na velikonoce a dušičky s ním vyjel do sousedního města na návštěvu "vzdálených" příbuzných.
  • 15. 12. 2008 8:25

    nespokojenec (neregistrovaný)
    Já si myslím, že je to naopak. Nové auto si fakt dneska nikdo asi nebude kupovat, ale autobazary jsou plné docela slušných aut za facku. Ty se napakujou, ale lidi z automobilového průmyslu zůstanou na dlažbě stejně jako v Americe.
  • 15. 12. 2008 8:35

    P.D. (neregistrovaný)
    Mě připadá, že spousta firem se jen na krizi vymlouvá. Přitom důvody jsou jiné: nadvýroba, hamižnost, nezajištění proti kurzovému riziku, přirozené propouštění (zdůvodnění krizí) a já nevím co ještě...
  • 15. 12. 2008 9:56

    Michal Kára (neregistrovaný)
    Zas jeden co zaslechl ze existuje "zajisteni proti kurzovemu riziku" a nic vic o tom nevi ;-)
  • 15. 12. 2008 8:52

    ekonomka (neregistrovaný)
    Nikdo nepopírá ekonomickou krizi, která zasáhla celý svět. Ale: připomíná mi to dobu socialistického plánování, kdy jsme vsadili všechno na těžký průmysl. Te´d jsme se stali dílnou Evropy na automobilové součástky. Nechali jsme padnout tradiční české sklářství, textilní průmysl a doplatili jsme na to.
  • 15. 12. 2008 9:57

    Michal Kára (neregistrovaný)
    Vsak to planovani taky delali socialisti. A jeste jsme si tohle totalni zmrseni ekonomiky draze zaplatili na "pobidkach" :-/

    Jak tak koukam na stav ceskeho sklarstvi, tak to jsou mozna uz lepsi ty automobilky :-)
  • 15. 12. 2008 12:00

    kolemjdoucí (neregistrovaný)
    O jakém plánování socialistů (předpokládám, že myslíte vlády ČSSD) to mluvíte? Lidé dělají, jako by Zeman se Špidlou všechny ty emisary z AMD, Microsoftu a Airbusu, kteří zde chtěli vystavět hi-tech vývojová pracoviště, zastavili kordonem policajtů na hranicích, a místo nich zde zaplatili němčourům a žluťákům stavbu "montoven". Jaké byly tehdy alternativy, které mohly dát práci statisícům obyčejných lidí? Podle mého je pořád lepší, když se propustí 50 % zaměstnanců z 300 000, než kdybychom automobilkám nějakým způsobem vstup zakázali a přišli bychom třeba "jen" o 20 % míst ovšem z celkových 60 000.

    BTW, jaký je správný podíl automobilové výroby? A není to tak trochu plánování? Až zvolená hranice pro aktuální kapitalistickou pětiletku bude překročena, tak každou další novou automobilku vybombardujeme? Samé otázky...
  • 15. 12. 2008 12:23

    Michal Kára (neregistrovaný)
    Tak se na to podivejme. CSSD cilene a systematicky likvidovala zivnostniky a mensi firmy (minimalni dan, registracni pokladny a spousta dalsich byrokratickych prekazek). A pokud presto dokazali byt profitabilni, tak Z JEJICH DANI platila jejich zahranicni konkurenci aby sem prisla. Porad jeste nechapete, jaka byla alternativa?

    Tady nekdo mluvil o ZAKAZOVANI vstupu? Kdo?

    Jaky je spravny podil nevim ;-) Akorat vim, ze ve state kde nejakych 30% HDP tvori automobilovy prumysl, ktery navic drtivou vetsinu produkce exportuje, bude mit jakakoli krize statu okolnich drasticky ekonomicky dopad. Jestli je to dobre nebo spatne si uz musite rozhodnout sam.
  • 15. 12. 2008 13:16

    kolemjdoucí (neregistrovaný)
    Xixi, prý cíleně likvidovala živnostníky. Škoda, že se to nějak v globálu neprojevilo... Ale samozřejmě jestli jste si zvykl deset let v kuse vykazovat ztrátu (zatímco jste postavil barák a pořídil si tři auta) a obchodovat zboží mimo účetnictví, tak jste nějaké problémy mít mohl.

    JEJICH DANÍ? Jsem nevěděl, že živnostníci jsou jediní, kdo platí daně a kdo má právo rozhodovat o věcech ve státě.

    Ano, to tehdá byly zlaté časy, 10 % a více nezaměstnanost, lidé makali bez keců za 12 hrubýho. Pak přišla zahraniční konkurence (já myslel, že konkurence je dobrá, jo ale to vlastně jen když si konkurují všichni ostatní, kromě mě) a najednou se muselo začít pracovat a přímo se porovnávat s čelem světového peletonu. Svině socani.

    Ne, nechápu jaká byla alternativa, mohl byste se rozepsat?

    Já četl cifry kolem 20 %, podobně je na tom mimochodem elektroprůmysl (na který si nikdo nestěžuje). V okolních státech se podíl automobilového průmyslu také pohybuje mezi 10-30 %.

    Export u nás tvoří 80 % HDP, takže to asi nebude problém jen s autoprůmyslem. Ale opět mi od vás chybí ten plán, jak to převrátit na 80 % domácí poptávky, abychom byli nezávislí (?) na okolních státech.
  • 15. 12. 2008 13:49

    Michal Kára (neregistrovaný)
    Jo, mate pravdu, ten pokles poctu zivnostenskych opravneni byl jen o desitky procent, to je vlastne jen statisticky sum ;-)

    Ja dane platim poctive (respektive se snazim, protoze v nasi dzungli obcas nikdo nedokaze rict, co je vlastne spravne). Na nepoctive "podnikatele" samozrejme opatreni nedolehla; kapri si rybnik nevypusti. Naopak jim CSSD odstranila z cesty jejich konkurenci, ktera se snazila podnikat alespon trochu poctive.

    Ano, zivnostnici (a mali podnikatele jsem psal) plati dane a pokud se tedy nekomu dava pobidka, tak je to _I_ z jejich penez. To je prekvapko, co? ;-)

    Proti konkurenci nic nemam. Ale situaci kdy vam stat X desitek tisic sebere a da je vasemu "konkurentovi" jako "pobidku" muze nazyvat konkurenci snad jedine socan.

    Koukam pan mel bohaty rodice ;-) No dobre, tak tedy: Alternativa byla nesbirat penize cechum a nedavat je cizakum. Nechat je cechum, at je investuji oni. Co nejvic odstranovat administrativni prekazky a pravni dzungli pri podnikani (napriklad zavest editacni povinnost FU / MF). Nechat podnikatele aby zamestnance jen zamestnavali a nedelat z nich jejich opatrovatele s prislusnou silenou administrativou.

    Za vlady CSSD se staly pouze tri pozitivni veci pro podnikani:

    1) Vstup do EU, na kterem ale pracovaly uz predchozi vlady

    2) Zvyseni procenta pausalnich nakladu (coz byl ovsem navrh KDU-CSL; kdyz uvazim, ze soucasna "reforma financi" je spis dilo KDU-CSL nez ODS, tak se dost divim, kde se v nich tehdy ten zablesk jasneho rozumu vzal)

    3) Snizen dani PO (ke kteremu ale byla donucena mezinarodni konkurenci)

    Jinak to bylo v typickem socanskem duchu - samostatne a nezavisle drtit a podporovat velkopodnikatele, protoze zavisli delnici nas voli, narozdil od nezavislych zivnostniku a vzdelanych zamestnancu.

    Ad cislo automobiloveho prumyslu: To zalezi, jestli se pocita finalni vyroba aut, nebo i ruzne dily pro automobilovy prumysl (ktere se dodavaji i do zahranici). Kazdopadne hur nez my je na tom z tohoto pohledu jenom Slovensko.

    Elektrotechnika neni az tak silne procyklicka jako auta, tam to neni takova tragedie.

    80% mi prijde dost. Takhle narychlo jsem sehnal cisla jen z roku 2005 kdeto bylo asi 64%.
  • 15. 12. 2008 18:52

    kolemjdoucí (neregistrovaný)

    Pokles o desítky procent? Kde? Kdy? To jsem to hromadné a všudypřítomné zavírání obchodů a malých firem asi propásl...

    Správně, podstatné je to _I_. A jelikož tu nejsou živnostníci sami, tak musejí počítat s tím, že ne všechno bude zcela podle nich.

    Investiční pré měli Češi za Klause, a moc to nedopadlo. A lidem se nějak nechtělo čekat dalších dvacet let na životním minimu na to, až a jestli živnostníci vybudují světové koncerny, kde dostanou nějakou práci. Stejně, není to zvláštní? Původně mělo za socanů dojít téměř k rozkladu státu, katastrofální nezaměstnanost, podniky zavírají brány, koruna padá, komunismus svírá národ, atd. A ono nic, ba právě naopak. Jediné téma, které pravici zbylo (kromě komunistů), byl státní dluh. A i na tom pilně pracují, sekyra sta a více miliard není na příští rok nijak nereálná.

    Ad 80 %: sice to neni CSU, ale treba tady: "Téměř 80 procent našeho HDP souvisí s exportem," dodal Nečas ...

  • 15. 12. 2008 19:42

    Michal Kára (neregistrovaný)
    Tak se zeptejte nekterych zdejsich diskuteru, podle nich se porad zaviraji male obchody a staveji HM ;-) Je fakt, ze dost z tech zivnostaku bylo nevyuzivanych ale i tak, ty poklesy byly dost brutalni.

    To mate pravdu, ale to neni nijak v rozporu s mym tvrzenim, ze vlada brala penize zivnostniku (a malych a strednich podnikatelu) a cpala je zahranicnim velkopodnikatelum.

    Podminky ranneho kapitalismu se s tim az tak nedaji srovnavat.

    Vite, s hodnocenim ekonomiky je jeden zasadni problem. Potvora ma desnou setrvacnost. Takze zatimco laik rekne "Koukejte, ODS to dotahla ke krachu, za CSSD stat prosperoval a jak se dostala ke kormidlu ODS tak to jde zas ke dnu.", tak ekonom to vidi sloziteji:

    "OF + ODS se v pocatcich devadesatych let pokusily o transformaci komunistickeho hospodarstvi na kapitalisticke. To se nemohlo obejit bez hospodarskeho propadu. ODS se ho snazila oddalovat a 'vyhlazovat' tim, ze nutila banky davat nesplatitellne uvery podnikum co vyrabely na sklad. V pulce devadesatych let to 'spadlo', nicmene vetsina reforem byla udelana. CSSD prevzala vladu, dokoncila reformy (zejmena privatizaci bank) a pak si uzivala rustu zpusobeneho nejprve reformami ODS a pak vstupem do EU a velkou celosvetovou konjunkturou. Misto aby ale pokracovala v reformach (zejmena duchodoveho systemu, ale i dalsich), priprave zeme na EURo atp, tak rust doslova a do pismene prozrala a rozdala na uplatcich volicum. Na konci hospodarskeho rustu se dostala k moci ODS, ktera se slabym mandatem celi nutnosti dalsich reforem za dosti nepriznive mezinarodne i vnitro-ekonomicke situace...".

    Proste nic neni na prvni pohled takove jak se zda (a ani nerikam, ze nastineny pohled "ekonoma" je uplne spravny, je uveden jako ilustrace). Ale treba situace ted na Slovensku mi trochu pripomina konec devadesatych let u nas. Pravicova vlada udelala nepopularni reformy, opozice slibem jejich navratu vhrala volby, ale protoze je chytra, tak vratila jen nektere kosmeticke zmeny, protoze moc dobre vi, ze reformy jsou potrebne a prinesou rust, ktery si budou moci pripsat (nebo by prinesly bez celosvetove krize, s ni to mozna bude horsi).

    Hm, vy verite politikum ODS? :-D
  • 16. 12. 2008 14:30

    kolemjdoucí (neregistrovaný)
    Já jsem našel statistiku do konce roku 2005, a podle ní počty živnostenských oprávnění každoročně rostly. Nevím, odkud propady o desítky procent (tzn. v řádu statisíců) berete, vzpomínám si, že na začátku kteréhosi roku bylo haló, že se propadly o deset-dvacet tisíc, ale pak se to vrátilo do normálu a byl klid. Neumím si představit, že by si pravice nechala ve volbách ujít argument "ČSSD připravila o práci stovky tisíc živnostníků". Přesto nic takového nezaznělo. Takže, jsem zmaten.

    Já tedy nevím, jaké nepopulární reformy Klaus udělal. Se slibem privatizace tehdy vyhrál volby, lidé změnili názor až potom, co viděli způsob, jakým byla provedena. Jinak ten systém, který byl po osmi letech vlád ČSSD kritizován jak demotivující byrokratický, téměř komunistický, atd., tak to je jen mírně liberalizovaná forma systému zavedeného Klausem v devadesátých letech. Tvrdit, že Klaus zavedl pravý tržní kapitalismus, a jenom ty banky se nepovedly... No právě že nezavedl a díky bankám mu to šest let drželo pohromadě, načež se to celé rozložilo. Začíná to být pomalu pravidlem, že za vlád ODS jdou věci do kelu, a za ČSSD se jakž takž držíme. To pak tyhle teorie "všechno je naopak" jsou čím dál tím méně uvěřitelnější, obzvlášť když je produkují lidé, kteří se při předpovědích tak neuvěřitelně (a opakovaně!) sekli.

    Zvláštní, že my jsme žádné nutné a pravicově prorůstové reformy nedělali, a místo kolapsu jsme rostli také. Slováci nakonec rostli o něco více, ale to jde vysvětlit i např. nižší výchozí základnou. A ten rozpor mezi predikcemi a reálným vývojem je zarážející. BTW, jestliže tedy Fico změnil minimum, souhlasíte s tím, že to, co se bude dít na Slovensku za půl roku/za rok, půjde plně na vrub "nepopulárním reformám" pana Dzurindy? Já jen, abyste pak nespustil obrané bubnování, že to je chyba socanů.

    Jo, a co Pobaltí? Kde je dneska pokroková Litva nebo Lotyšsko? Před třemi lety to byl hit, a dneska o ně člověk v neoliberálních komentářích ne a ne narazit. Dtto vývoj penzijního systému v Chile.
  • 15. 12. 2008 14:06

    Robert Antonio
    Mohu vědět, co je to za konkurenci, kde jednu stranu podporuje stát investičními pobídkami, dotacemi na pracovní místa, průmyslovými zónami za babku, ústupky v zákonech etc. etc.? To se pak nedivte, že zahraniční firmy mohou přetahovat zaměstnance českým firmám na větší platy.

    Alternativa je prostá. Zrušit dotace, investiční pobídky, daňové prázdniny, a všem firmám měřit stejným metrem. Hned se vám český průmysl diverzifikuje a nebude závislý na pár velkých molochách. Ono to tak nevypadá, ale v Čechách je spousta úspěšných firem, které dosahují zisku a expandují, přestože jim stát nedal ani korunu. Naopak z jejich daní jsou dotovány ty takzvané "vlajkové lodi" a "tahouni průmyslu".
  • 15. 12. 2008 15:04

    anonymní
    Plně soihlasím, když cizí firma má 5 let úlevu od všech polatků - OSSZ,VZP atd.
    tak to se podniká.
    Jenže páni poslanci, senátoři žijí v úplně jiném světe -kromě svého stálého platu, mzdy z dozorčích rad a úplatků - nedáš úplatek - nedostaneš žádnou zakázku, tak takovým lidem je těžko povídat, jak se žije z měsíčním příjmém 8 000,-Kč hrubého - oni vůbec netuší, že z této mzdy se ještě musí odečíst, sociální, zdravotní a daň z přijmu. No hlavně, že si shválili pro r. 2009 zvýšení platů - místo, aby zrušili 75% úředníků - pracovala jsem na FU i OSSZ, ale můžu říct, takovou práci bych přála všem, když to neuděláš hned, nic se neděje a jak se krásně profláká čas státních úředníků........
  • 15. 12. 2008 12:34

    anonymní
    S automobilovými montovnami začali modroptáci. Socani jen pokračovali. A kdo poukazoval na riziko jednostranné orientace po vzoru textilek, byl označen za komunistického odpůrce všeho pokrokového. Nejhorší, že to odskáčí zase jen ty lidi dole, manažeři, co nás dovedli ke krizi, na tom budou ještě lépe.

    Kdyby ta auta aspoň zlevnili tak, aby si i běžní lidé bez strádání mohli dovolit koupit nové auto častěji naž po 15ti letech a aby nemuseli jezdit v letitém šrotu dovezeného sem ze západních vrakovišť. Tuhle jsem cosi zaslechl o možných pobídkách pro podnikatele, aby si ještě více mohli kupovat nové vozy. Proboha, jako kdyby podnikatelé si nové vozy nekupovali ... Proč neudělat pobídku pro "normální" občany - těm dělá problém si pořídit nové auto ...
    My na prašivou fabii obětujete 20 platů, Němec 7,5 platu a brat Slovák 39. Ale jelikož ceny všeho jdou příliš nahoru, tak občan mnohdy nespoří, ale naopak zabředává do svých úspor. A koupě nového autíčka se tak oddaluje... Pominu fakt, že v Německu vychází Škodovky všeobecně levněji oproti nám (a ještě k tomu tam mají 4-5x vyšší koupěschopnost) a budou v té samé výbavové třídě úplně jinak vybavené než ty naše pro tuzemský trh (pro škodovku je bezpečnost stále luxusem, za který je nutno řádně připlatit - a nebýt snad EU, tak i ABS tam dávaly jen za příplatek na přání nebo u vyšších a dražších verzí výbav). Velký humbuk, který v minulosti nastal kvůli srovnávacím inzerátům v tisku, jak Škodovka u nás "drasticky" zlevnila a v porovnání s cenami Škodovek na západě a kdy byla dokonce v některých případech i levnější nebo měla "luxusnější" výbavu typu mlhovky navíc, nějak ustal. Že by i na Západě šly Škodovky dolů a tím by ve srovnání s cenami u nás vycházely opět tam u nich levněji? A pokud se přepočte koupěschopnost našich obyvatel ke koupěschopnosti Zápaďanů ... Lze tvrdit, že z hlediska koupěschopnosti a finančních výdajů tu jezdíme v Mercedesech, tedy v autech, na jejichž pořízení vydáme téměř stejné množství práce jako vydá Zápaďan na onoho Mercedesa.
    Tuhle jsem cosi zaslech o možných pobídkách pro podnikatele, aby se jim více vyplácelo kupovat nové vozy. Proboha, jako kdyby podnikatelé si nové vozy nekupovali ... Proč neudělat pobídku pro "normální" občany - těm dělá problém si pořídit nové auto ...
  • 15. 12. 2008 13:15

    Michal Kára (neregistrovaný)
    Koukam dalsi co si je tak jisty svymi nazory, ze se radsi ani nepodepise :-)

    A dobre vite proc ;-) Kdybyste tohle rekl v normalni diskusi, ihned byste musel odpovidat na dotazy jako:

    1) Kterou konkretni automobilovou montovnu sem "modroptaci" pritahli?

    2) Kdo konkretne kdy za dane ery rekl, ze jednostranna orientace na automobilovy prumysl je spatna a kdo konkretne kdy mu na to odpovedel, ze je "komunistického odpůrce všeho pokrokového"?

    A jelikoz na dane otazky neumite odpovedet, tak byste musel akorat sklopit oci a za hlasitych posmesku prihlizejicich se odsourat pryc. Jeste ze na netu tohle nehrozi, tady maximalne tak neodpovite nebo odpovite na neco uplne jineho (jako jste koneckoncu uz udelal) ;-)
  • 15. 12. 2008 13:51

    kolemjdoucí (neregistrovaný)
    Ad 1) Pamatuji si, jak pan Tošenovský kmital kolem Nošovic. A přitom stačilo držet ideologickou linii třeba tím, že by nepodnikal žádné aktivní kroky a nechal všechno na vládě ČSSD.
  • 15. 12. 2008 15:15

    anonymní
    Nejsou jenom montovny automobilového průmyslu vyrábějící finální produkt - auta (Kolín, Nošovice), ale je i spousta montoven komponentů. Jen se podívejte, kolik jich vyrostlo kolem Mladé Boleslavi doslava na zelených loukách.
    Sklápět oči kvůli vašemu omezenému rozhledu nikdo nebude! Posměch můžete sklízet tak leda vy!
    Možná byste rád, když se mi tady něco nelíbí, abych se odšoural pryč - ven z republiky, šel studovat cizí jazyky, zvyšoval si kvalifikaci, pracoval 25 hodin denně bez oběda atp. - tůdle nůdle !!!!!!!!!!!!!!!!!
  • 15. 12. 2008 16:02

    Michal Kára (neregistrovaný)
    No v tom pripade vam urcite nebude delat problem uvest nejakou takovou, na kterou dala vlada ODS (pred rokem 1996) investicni pobidku. Co?

    Koukam, nemate ani tolik rozumu, abyste priznal ze mluvite nesmysly a co nejdriv se vytratil, ale naopak se do tech svych lzi zapletate cim dal tim vic. Prima, s takovyma je nejvetsi sranda. ;-)
  • 16. 12. 2008 8:01

    anonymní
    Jak se zaplétám do svých lží "ale naopak se do tech svych lzi zapletate cim dal tim vic"? Uvedl jsem zde jeden jediný (což nepovažuji za "zaplétání se"a domnívám se že to je pravdivý příspěvek - nemohu za to, že neznáte okolí Mladé Boleslavi.
  • 16. 12. 2008 9:22

    V. (neregistrovaný)
    Hella, BRTW, Lucas, Benteller, Škodovka i ve Vrchlabí nebo v Kvasinách ... - dnes se některé mohou jmenovat i jinak - a nemusí jít nutně jen o investiční pobídky. Podívejte se na MFČR na IS CEDR III - bohužel je tam uvedena jen asi třetina skutečně poskytovaných dotací.

    Pro Mayhu 15. 12. 15:17 : aby podnikatelé neplatili DPH - to není pobídkou? Když není pobídkou, tak se snad podnikatelům nikdo nebude tak bezkoncepčně podbízet, že ... Klidně mohou takovouto nepobídku aplikovat spíše na běžné občany, ale dal bych tam hranici dejme tomu 350 tisíc pořizovací ceny, aby si někteří nekupovali Audiny a Ferrari.

    Koukám, že se brzy vrátíme tam, kde jsme v 89. opouštěli socialismus. Tehdy taky podniky mezi sebou "obchodovaly" za velkoobchodní ceny, tedy za ceny bez daně. A jak to bylo pro jednoho knírkatého obrýleného ekonomického "odborníka" nepřekousnutelné, že některé zboží tehdá mělo cenu deformovanou nulovou daní či dokonce zápornou daní. Jak tvrdil a zaváděl, co se ještě nikomu ve světě nepovedlo - stejné podmínky pro všechny, žádné úlevy, žádné dotace ... - no dlouho to přetržené hospodářství nevydrželo, chvíli jsme jeli z peněz, které jsem sebrali komunistům, a pak už to šlo jen a jen s kopce, byť ekonomičtí "odborníci" a statistici nás neustále utěšovali, jak vše jen vzkvétá a vzkvétá a jak jsem se (pokolikáté již? odrazili ode dna...
  • 16. 12. 2008 9:49

    Jimmy (neregistrovaný)
    Znáte princip DPH ? Jak by jste si představoval obchodování, kde by podnikatelé ze zakoupených nákladů nemohly odečítat DPH ?
    Příklad.
    V dole vyrubají uhlí. To prodají a přičtou k ceně DHP. V železárnách pomocí uhlí vyrobí železo, to prodají a přičtou DPH (DPH na druhou). Železo se prodá válcovnám a ty vyrobí plechy na auta. Plechy prodají a připočítají DPH (DPH na třetí). Plechy koupí automobilka a vyrobí auta. Auta prodá dealerovi a připočte DPH (DPH na čtvrtou). Dealer prodá auto zákazníkovy a připočte DPH (DPH na pátou).
    Výsledek:
    Při pouhých pěti stupních při DPH 20% bude DPH v celkové ceně výrobku tvořit "pouhých" 60% z ceny. To je zjevný nesmysl, že ?

    Zatímco když si výrobce v každém stupni nechá vrátit DPH za vstupy a připočte DPH k ceně prodávaného výrobku, bude v každém stupni výroby přirážka k ceně daných např. 20%.
  • 16. 12. 2008 14:41

    anonymní
    Každý podnikatel ale není plátcem PDH, takže si DPH odpočítat nemůže!

    K Vašemu příkladu: nemusí jít o DPH, ale třeba o započtení zisku. Kupujete-li zboží od pátého překupníka (tzv. "velkoobchodu"), stojí vás zboží místo 20 Kč stovku! Jelikož koupě zboží za účelem jeho dalšího prodeje je dnes plně legální a nikdo nezjišťuje, z kolikátého kolena zboží vlastně pochází, tak ta stovka nesmysl není, bohužel. A to, že jeden bude prodávat druhému a ten třetímu, tak z pouhých prodejů se žádné nové hodnoty nevytvoří. Vy jste sice mluvil o DPH, ale pro konečného zákazníka to vychází nastejno.
  • 16. 12. 2008 15:20

    Jimmy (neregistrovaný)
    Ano,
    podnikatel s ročním obratem pod 1 milión Kč nemusí být plátce DPH ( ale může být dobrovolně). Kolik procent trhu asi budou tvořit takového pidifirmy a živnostníci ? 1 MKč obratu uživí tak jednoho živnostníka, dva lidi už se tím neuživí (pokud nemají náhodou náklady jdoucí limitně k nule).

    Ano, marže se nasčítávají. Ale zjistěte si kolik procent jsou běžné marže a zamyslete se proč.
    Výrobce spotřebního zboží má marži běžně kolem 10%, ale prodává po kamionech a tak na jednoho zaměstnance vychází velký obrat s malou marží, tedy nějaké rozumné číslo. Velkoobchod má většinou marže podobné či něco větší, protože prodává někdy stále po kamionech, a častěji už po menších dávkách, dodávkách, paletách atd. Tedy efektivita na zaměstnance už je o něco menší než u výrobce, takže musí mít větší marži aby se uživil. A poslední je maloobchodník prodávající konečným zákazníkům. Ten už prodává po kusech, na každým jedním kusem stráví jeho zaměstnanci dost času, tedy zkráceně řečeno efektivita je dost žalostná. Aby se tedy uživil, tak musí být marže dostatečná. Záleží pak na produktu a konkurenci zda je marže 20% nebo 200%.
  • 17. 12. 2008 22:44

    anonymní
    Budete se divit, ale já když nakupuji nějaké služby od živnostníků, tak na faktuře je většinou uvedeno, že není plátcem DPH. A dost často jdou peníze z ručky do ručky, bez jakéhokoliv podchycení v účetnictví. A skoro všichni jsou chudáci ve ztrátě ... Ale nejsme včerejší - všichni víme, jak to ve skutečnosti chodí. Podívejte se do obchodů, jak dnes podnikatelé zoufale utrácí za vše, jen aby nemuseli platit daně. Co hovadin kupují, a v jakém množství ... Že všichni potřebují nové vybavení do dílny, compy, oblečení atd. zrovna v závěru roku ...

    K těm vašim velkoobchodům - právě s. Klaus či jeho přisluhovači po převratu kritizovali bývalé socialistické velkoobchody, že jsou zbytečný mezičlánek a jen zvyšují konečnou cenu výrobku. Že všichni prodejci budou přímo obchodovat s výrobci. No nějak se to (a nejen to) nepovedlo - ale že to takto nemůže fungovat, věděl už tehdy skoro každý laik, jen "odborníci" byli nějak profesioálně
    zaslepeni a realita jim nějak unikala. A tak dnes máme velkoobchodů víc než před 89. U nás po převratu moderní nové samošky zprivatizovali a jsou z nich "velkoobchody". Taky z garáží a přízemního patra rodinných domků a vil jsou "velkoobchody" a lidi musí chodit nakupovat do krcálků naprosto nevhodných pro obchod.
  • 16. 12. 2008 15:30

    Jimmy (neregistrovaný)
    Mimochodem máme demokracii. Nikdo obchodníkům nenařizuje, že musejí nakupovat od velkoobchodů, dovozců atd. Pročpak asi maloobchodníci nejezdí do Číny domlouvat koupi těch 20 výrobků jednoho typu co prodají měsíčně sami ? A pak si to nechávají poslat poštou, sami si to proclí, a dovezou do obchodu. Že by proto, že obecně systém velkoobchodů je efektivnější ? ;-)

    Jistě občas se vyskytne situace, že výrobce nasadí pro některé trhy omezení, čí předraženou cenu. V takové chvíli ale ti malí obchodníci hbitě zareagují a rozšíří se šedý dovoz. Krásná ukázka je např. první generace telefonů iPhone, která se u nás neprodávala, ale přesto je u nás několik tisíc, či desítek tisíc těchto iPhonů v provozu.
  • 15. 12. 2008 15:17

    Mayha (neregistrovaný)
    Tuhle jsem cosi zaslechl o možných pobídkách pro podnikatele, aby si ještě více mohli kupovat nové vozy. Myslím, že jste buď spatně poslouchal, nebo si špatně pamatujete. Šlo o to, že by podnikatelé z osobních aut "na firmu" neplatili DPH, stejně jako ji neplatí z autobusů, náklaďáků, traktorů ... stejně jako ji neplatí z osobních aut např. v SRN. Současná a minulé úpravy zákona v ČR vedou akorát k ziskům těch, kteří montují "mřížky" a dělají z osobních aut nákladní - N1 (dříve montážní - M1).
  • 18. 12. 2008 10:16

    Jarmila (neregistrovaný)
    Nevím, jak je to teď v EU, ale před časem jsme diskutovali s Němci. Pokud Němec koupil do firmy auto, vyrobené v Německu, měl na něj daňovou úlevu. Pokud to bylo auto výrobce z jiného státu, daňová úleva nebyla. Proč nemůže být něco podobného u nás? Proč naši státní představitelé jezdí v autech nejrůznějších cizích značek, když by měli především reprezentovat svůj stát?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).