Hlavní navigace

Auto přes Internet

11. 12. 2003
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Potřebujete nový automobil, sednete tedy k počítači a vybíráte. Vyberete si vůz a způsob financování a během několika hodin obdržíte potvrzení objednávky s termínem dodání vozu. Pak zazvoní řidič a předá vám klíčky od nového auta. Hudba budoucnosti? Ne, už realita!

Rozvoj informačních technologií nabírá na obrátkách. Stranou nestojí Internet a zejména elektronické obchodování. Běžně se takto nakupují knihy, CD, počítače i elektronika, ale čím dál častěji i podstatně dražší věci, třeba automobily. Konzervativnější Evropa v tomto směru sice stále poněkud zaostává za USA a Japonskem, kde je prodej čehokoliv na dálku přece jen dál, ale dokonce už i v České republice se auta po Internetu prodávají.

Výběr automobilu není jednoduchý, protože nabídka je široká a finanční možnosti většiny lidí omezené. Skoro každý by chtěl auto spolehlivé, uvnitř velké a dobře vybavené kvůli pohodlí, zvenku malé kvůli parkování, s malou spotřebou a minimálními servisními náklady, rychlé a přitom bezpečné a pokud možno za nízkou cenu. S takovým zadáním by se i zlatá rybka zapotila! Pořízené vozidlo pak bývá vždy kompromisem mezi ideální představou a cenově dostupnou realitou.

Ať už pro vás bude auto novým, s láskou a něhou opečovávaným členem rodiny, prostředkem reprezentace vaší firmy či osoby nebo pouhým spotřebním předmětem nezbytným pro zajištění každodenní přepravy, jeho výběru asi budete věnovat náležitou pozornost. Nikde jinde než na Internetu nelze rychleji a pohodlněji získat spoustu informací potřebných pro správné rozhodnutí. Při výběru lze vycházet z výsledků bezpečnostních, spolehlivostních, spotřebitelských i srovnávacích testů, porovnání technických parametrů, pořizovacích cen, nákladů na pojištění, provoz i servis atd.

Pravdou je, že tak daleko, aby člověk při nákupu auta potřeboval pouze počítač připojený na Internet, dostatečně tučné konto v bance a dveře svého bytu opustil až při přebírání vozidla před domem, zatím u nás nejsme. Tuzemské stránky dovozců a prodejců přece jen za stránkami výrobců a dealerů v zahraničí poněkud pokulhávají. Rozhodně si na nich ale lze vybrat automobil podle svých představ a finančních možností. Někde si můžete prohlédnout jen nabízené modely a ceník. Na propracovanějších stránkách si ale vůz můžete doslova poskládat z volitelných možností provedení a výbav a nakonec si ho i objednat. Současně si zvolíte nejbližšího dealera, který vás bude kontaktovat a domluví s vámi další postup.

Obvykle si pak po telefonu objednáte termín prohlídky vybraného vozu spojené se zkušební jízdou. V rámci jediné návštěvy autosalonu si vůz vyzkoušíte, dohodnete způsob placení a potvrdíte závaznou objednávku. Není-li vůz ve vámi vybraném provedení a výbavě na skladě, zadají ho po zaplacení zálohy do výroby. Nejedná-li se zrovna o Ferrari či jinou exkluzivní značku, budete mít vůz připraven k předání během několika týdnů, nejvýše pár měsíců.

Za určitých okolností však do autosalonu už ani u nás vůbec nemusíte, protože jeho obchodní zástupce navštíví vás a vše vyřídí tak, že si po čase skutečně až převezmete nový vůz před domem.

Nejprodávanější modely aut v ČR za období první tři čtvrtletí 2003
1. Škoda Fabia 38 328 ks
2. Škoda Octavia 13 478 ks
3. Peugeot 206 2 937 ks
4. Škoda Superb 2 765 ks
5. Peugeot 307 2 544 ks
6. Hyundai Getz 2 186 ks
7. Volkswagen Passat 2 008 ks
8. Ford Focus 1 900 ks
9. Renault Thalia 1 885 ks
10. Opel Astra 1 666 ks
11. Citroen C3 1 520 ks
12. Volkswagen Polo 1 470 ks
13. Renault Megane 1 470 ks
14. Volksvagen Golf 1 462 ks
15. Toyota Yaris 1 376 ks

Zdroj: Sdružení automobilového průmyslu ČR

Kromě času lze výběrem auta po Internetu ušetřit i spoustu peněz. Téměř každý výrobce, dovozce i prodejce automobilů má své internetové stránky. Určitě se vyplatí porozhlédnout se po akčních nabídkách, v jejichž rámci můžete získat vůz s dieselovým motorem za cenu benzínového, různě bohatou doplňkovou výbavu nebo třeba havarijní pojištění zdarma. Prodej nových automobilů vázne, a tak se podobné akce všude opakují i několikrát do roka.

Sekce věnované automobilům a jejich zvýhodněnému prodeji naleznete také prakticky na všech informačních serverech a rozcestnících. Prodejem aut po Internetu se zabývají i různí zprostředkovatelé a v zahraničí i renomované finanční a IT firmy, které s auty v minulosti neměly příliš společného. Svědčí to mimo jiné o tom, že tato oblast podnikání je považována za velmi lukrativní.

To, co bylo napsáno o nových automobilech, platí samozřejmě i o těch více či méně ojetých. Vozový park v České republice patří k nejstarším v Evropě a pořizovací cena nových vozů je v porovnání s průměrnou mzdou velmi vysoká. To jsou hlavní důvody, proč vysoký zájem o starší vozy přidělává vrásky výrobcům i dovozcům těch nových. Za cenu základního provedení nejprodávanějšího českého vozu, který lze považovat za rodinný spíše omylem, lze pořídit dva tři roky starý, o třídu vyšší a velmi slušně vybavený vůz.

Za první tři čtvrtletí roku 2003 bylo do České republiky dovezeno 112 344 ojetých osobních automobilů, což je o 18,74 % více než za stejné období roku 2002. Průměrná deklarovaná celní hodnota mírně vzrostla a činila 57 588 Kč.

Zdroj: Sdružení automobilového průmyslu ČR

Rozpravy na téma, zda je výhodnější pořizovat za tutéž cenu nové či starší auto, neberou konce. Je na každém, aby zvážil výhody, nevýhody a případná rizika koupě staršího automobilu. Porozhlédnout se lze na internetových stránkách autobazarů nebo na specializovaných automobilových serverech. Vyhledávat zde můžete podle různých kritérií – ceny, roku výroby, značky a typu vozidla, druhu paliva atd.

skoleni_15_4

Na tomto místě si dovolím uvést dva své náměty. Riziko nejasného původu vozidla a jasných důvodů, proč je v autobazaru prodáváno (nespokojenost jeho předchozího uživatele s ním) do určité míry může snížit nákup vozu z předčasně ukončeného leasingu. Není si třeba dělat iluze, že by to byla záruka kvality, ale podle mého názoru je zde přinejmenším větší šance, že vůz se dostal do prodeje ne kvůli svým špatným vlastnostem, ale kvůli špatné finanční situaci svého provozovatele.

Druhou z možností, jak pořídit zánovní vůz se zajímavou slevou, je nákup předváděcích vozidel. Jsou používána většinou jen několik měsíců, mají najeto pár tisíc kilometrů a v technickém průkazu budete uveden jako jejich první majitel. To vše se slevou 5 – 20 % z původní pořizovací ceny. Pokud fandíte značce Škoda a hledáte nejvýše rok starý vůz s dobrou výbavou, asi stojí za to se podívat třeba tam, kde nabízejí ojeté služební vozy našeho největšího výrobce automobilů.

Kupujete automobily přes Internet?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Narozen v roce 1968. Absolvent FEL VUT obor jaderná energetika. Má mnohaletou praxi v soukromém i státním sektoru, zejména v oblasti Managementu a kontroly.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).