Spočítejte si...

Zavřít

Akvizice Vojenského otevřeného penzijního fondu

Na českém trhu vzniká nový gigant v oblasti penzijního připojištění. Společnost Winterthur po ovládnutí Báňského a hutního penzijního fondu a Penzijního fondu Všeobecné zdravotní pojišťovny získala majoritní podíl v největším českém penzijním fondu VOPF a plánuje převzetí fondu VIVA.

Společnost Winterthur, člen finanční skupiny Credit Suisse Group, ovládla český trh penzijního připojištění. Je jediným akcionářem Bánského a hutního penzijního fondu a Penzijního fondu VZP, přičemž v současné době probíhá jejich začleňování do Penzijního fondu Winterthur, stala se majoritním akcionářem Vojenského otevřeného penzijního fondu a jedná „o budoucnosti“ s Penzijním fondem VIVA. Tato jednání probíhají již dva měsíce a zatím nevedly k žádnému závěru. Spravuje nyní finanční prostředky více než 550 tisíc účastníků penzijního připojištění v hodnotě téměř 11 mld. Kč.

Společnost Winterthur zaplatila za 93 % akcií Vojenského otevřeného penzijního fondu částku v řádech 70 mil. USD, tj. v přepočtu více než 2,6 mld. Kč. Co získala? Přes 300 tisíc účastníků penzijního připojištění, 7,5 mld. Kč prostředků ke správě a „zbavila“ se efektním způsobem největšího konkurenta. Předseda představenstva Penzijního fondu Winterthur Petr Žaluda poznamenal, že zaplacená částka odpovídá přínosům pro společnost.

Co plyne z ovládnutí VOPF pro klienty? Podle slov Petra Žaluda, předsedy představenstva Penzijního fondu Winterthur, a Petra Illetška, generálního ředitele a místopředsedy představenstva VOPF a prezidenta Asociace penzijních fondů ČR, se pro klienty nic nezmění. Smlouvy VOPF i PF Winterthur zůstanou nadále v platnosti a nebude třeba podepisovat nové. Akvizice by navíc mohla klientům přinést vyšší výnosy. Jedná se zejména výnosy z úspor z rozsahu, kdy při vyšších objemech obchodů se platí nižší relativní poplatky. Tyto úspory však lze realizovat pouze při bližší spolupráci, která směřuje ke sloučení fondů.

Sloučení penzijních fondů se zatím neplánuje. Je připravována bližší spolupráce v oblasti marketingu, v rámci níž má dojít například k integraci loga Witerthur do značky VOPF a sjednocení reklamních akcí. I zde dojde k úsporám, které se projeví na výnosu účastníků penzijního připojištění.

Další osud VOPF závisí na výsledcích spolupráce ke konci roku. Je však pravděpodobné, že přibližující se spolupráce povede dříve či později ke sloučení fondů. To ovšem Petr Žaluda i Petr Illetško zatím odmítají. Nechme se překvapit, jak dlouho jim toto tvrzení vydrží.