Spočítejte si...

Zavřít

Devět chyb, které vás mohou připravit o pojistné plnění

Platit si pojištění a pak nedostat nic, to je k vzteku. Občas ale nosíte máslo na hlavě vy a za zkrácené plnění si můžete sami.

Pojištění je ošemetná věc. Platit si pojištění zbytečně a v případě, že mě nepotká pojistná událost se utěšovat přízní osudu? Nebo neplatit a v případě nepříjemných událostí si opakovat: kdybych já byl…

Tento produkt má zkrátka fanoušky i odpůrce. Asi se nezmýlím, když odhadnu, že druhé jmenované tvoří většinou lidé, kteří na pojištění zanevřeli kvůli špatným zkušenostem. U některých by asi stálo za to se zamyslet, kdo má opravdu máslo na hlavě. Za nevyplacené pojistné plnění si totiž mohou leckdy lidé sami. Předejít se tomu dá snahou se informovat u pojišťovny a alespoň jednou se také podívat do jejích pojistných podmínek. Na co si dát pozor, abyste mohli předejít chybám, které by vás zařadily do skupiny odpůrců pojištění? Z jiného úhlu pohledu si o chybách při jednání s pojišťovnou přečtěte v článku: Sedm největších chyb, kterých se můžete dopustit při jednání s pojišťovnou

Likvidace škod před prohlídkou technika pojišťovny

Jednou z chyb je zbavovat se zničených nebo poškozených věcí ještě před tím, než si je prohlédne technik z pojišťovny. Týká se to zejména věcí, u kterých dočasné uchování dovolují bezpečnostní a hygienické podmínky. Například při nynějších záplavách na severu Čech, kdy obce pro občany zajišťovaly hromadný odvoz zničených věcí a není možné pořídit fotografie, je třeba alespoň potvrzení od firmy, která svoz zajišťovala, nebo starosty obce, případně svědectví sousedů. Takže klient může uklízet, ale vždy fotografovat a pokud to není možné, nechat věci, které nepodléhají zkáze, někde stranou do prohlídky likvidátora. Pojištěný má totiž vždy povinnost prokázat výši škody a mohl by se zbytečně dostat do důkazní nouze, upozornila server Měšec.cz Dagmar KoutskáČeské pojišťovny. S hlášením pojistné události proto neotálejte, odklizené škody vám mohou zkrátit náhradu od pojišťovny.

Nedostatečné zdokumentování škod

S předchozím bodem úzce souvisí i následující. Pokud není možné poškozené věci uchovat do příjezdu pracovníka pojišťovny, je nezbytné je alespoň zdokumentovat kamerou či fotoaparátem. V tomto případě více znamená více a vaši škodu, kterou nemůžete pojišťovně už dokázat fyzicky, potvrdíte aspoň z pořízených snímků. Klient má pamatovat na to, že k výplatě pojistného plnění musí být celá událost zdokumentována v rozsahu požadovaném pojistitelem a neotálet s dodáním podkladů, zdůraznila Eva SvobodováUNIQA pojišťovny. Pokud nevíte, v jakém rozsahu požaduje zdokumentování škod vaše pojišťovna, neváhejte a kontaktujte ji. Čtěte také: Pojištění pokut: plnění získáte jen s trochou štěstí

Nedostatečná dokumentace by vám mohla podrazit nohy i v případě, že neodhadnete rozsah škod a jejich odhad je pak nižší než škoda skutečná. Mezi nejčastější chyby klientů při hlášení škod na nemovitostech patří situace, kdy klient hlásí škodu, aniž by znal její kompletní rozsah. S tím pak souvisí neodpovídající odhad výše škody a místo hlášených 10 tisíc Kč se pak škoda vyšplhá třeba na 50 tisíc Kč, upozornila Jaroslava Fasková ze společnosti Allianz pojišťovna.  

Kroky vedoucí k odstranění nebezpečí a záchraně majetku

 I další případná chyba zároveň hovoří o tom, jak je důležitá komunikace s pojišťovnou. Jako častý nedostatek pojišťovny zmiňují neprovedení zachraňovacích prací. Například při povodních se nesnaží zabránit vniknutí vody do nemovitosti nebo nevysouší nemovitost, i když mají na nárok na uhrazení nákladů na zachraňovací práce, řekl serveru Měšec.cz Lucián Besterci, technický ředitel AXA pojišťovny.

Pokud si nejste jistí, kde končí hranice mezi likvidací poškozeného majetku před prohlídkou a absencí zachraňovacích prací, opět svůj problém komunikujte s pojišťovnou. Každá k problému volí trochu jiný postoj. Vy můžete každopádně jedním telefonátem zjistit, co vám poradí přímo váš pojistitel. Čtěte také: Co dělat, když nemáte na pojistku?

Problém v komunikaci s pojišťovnou

Pojištěnci se mohou často dopouštět chyb, které pramení z toho, že podobnou situací zažívají poprvé a není jim znám správný postup. Klienti často objednají telefonicky prohlídku poškození a již pojistnou událost dále nenahlásí, protože si myslí, že tak učinili vyžádáním prohlídky, uvedla Helena Dušková, mluvčí společnosti Wüstenrot pojišťovna.

Celkem pochopitelné pak jsou špatně vyplněné dokumenty, dotazníky nebo chybějící informace v nich. Některé formuláře si o to svou složitostí vyloženě koledují. Když si nejste jistí, máte zase možnost kontaktovat pomazanější hlavy, které vám poradí. Chybné nebo chybějící údaje v dokumentech proces jednání s pojišťovnou zbytečně prodlužuje. Největším problémem občas bývá, že klient často s pojišťovnou vůbec nekomunikuje, prozradil serveru Měšec.cz  Tomáš Zavoral za Direct Pojišťovnu.

Anketa

Proč si kupujete pojištění?

Nedostatečná komunikace s dalšími subjekty

Někdy může problém znamenat také neochota jednat s policií nebo dalšími lidmi, kterých se pojistná událost přímo dotýká. To že klienti při krádeži vloupáním někdy vůbec nekontaktují policii nebo nenahlásí všechny poškozené či ukradené věci a pak za ně chtějí plnění, nám potvrdil třeba Lucián Besterci. Při poškození, které jim způsobí soused (například zatečení), zase nekontaktují jeho a nijak aktivně nezjišťují viníka, dodal Besterci.

Ztráta důležitých dokumentů

Pro náhradu škody nebo snadnou komunikaci s pojišťovnou je třeba uchovávat určitý typ dokumentů. V případě, že máte například pojištěnou domácnost, pro určení přesné výše škody musí pojišťovna znát pořizovací cenu zničeného majetku. Tu pak upraví o amortizaci a vypočte výslednou částku, kterou vám nahradí. Pojišťovny se shodují v tom, že někdy je od klienta obtížné získat i dokumenty k věcem starým několik měsíců, tedy i v době záruční lhůty. Chybějící doklady pak zbytečně ztěžují proces vyřizování pojistné události.

Jiné případy ukazují na to, že klienti často ztratí také registrační číslo, které obdrží po registraci škodní události. S tímto číslem byste přitom měli odevzdávat pojišťovně veškeré podklady. Při likvidaci tak mohou vznikat zbytečná nedorozumění a proces vyřízení události si tak zbytečně prodloužíte.

Podpojištění

Další chybou, kterou můžete způsobit už při sjednávání pojistné smlouvy k majetku je podpojištění majetku. Možná chcete ušetřit na pojistném, možná se vám nechce do soupisu zahrnovat i taková věc jako je ložní povlečení. Do majetku to ale patří. Každopádně nakonec musíte počítat s tím, že pokud jste si podpojistili domácnost, pojistné plnění vám na obnovu vašeho majetku stačit nebude i přes to, že spousta pojišťoven nahrazuje škody v cenách, za které jste majetek pořídili. Tabulku se soupisem věcí, které vám mohou pomoci při stanovení hodnoty domácnosti, najdete v článku: Pojištění domácnosti pomůže, problémem je podpojištění 

Nedostatečné zabezpečení

O plnění se můžete částečně nebo zcela připravit také v případě, že v pojistné smlouvě sjednáte něco, co pak nedodržíte. Typickým příkladem je nedodržení smluvené úrovně zabezpečení domácnosti. Například při pojištění proti krádeži se stanovuje pojistné také na základě toho, jak dobře svůj majetek před zloději chráníte. Pokud pak u vás místo pultu centralizované ochrany najde pracovník pojišťovny jen obyčejný zámek, nedivte se, že z plnění toho moc neuvidíte. Čtěte více: Jak zabezpečit domácnost, aby vám pojišťovna nezkrátila plnění?

Ach, ty výluky

Tristní by bylo nezmínit zrádné výluky. Můžete si stěžovat, jak chcete, ale pokud jste pojišťovali něco, co už má pojišťovna dávno ve výlukách, plnění nedostanete. Výluky jsou přitom v pojistných podmínkách shrnuty na jednom místě, není proto na škodu pro jednou přemoci nechuť k oficiálním dokumentům a podívat se do nich. Pokud se vám pak stane úraz při vysokohorské turistice a vy zjistíte, že vám cestovní pojištění kryje jen turistiku běžnou, mohli jste zklamání předejít a poohlédnout se po jiné nabídce, která podstupovaná rizika opravdu kryje. Typicky se ve výlukách objevují také škody způsobené úmyslně nebo pod vlivem alkoholu či omamných látek. Každý druh pojištění s sebou ale nese jiné výluky a rozčarování z výsledného jednání s pojišťovnou může být tak velké, že stojí za to si pojistné podmínky přečíst.

35 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 4. 9. 2012 11:16