5 tipů, které zvýší vaše šance najít si práci

Jak intenzivně musíte hledat práci? A na jaké otázky na pracovních pohovorech byste se měli připravit? A vyplatí se obcházet personální agentury?

1. Hledání práce je druhou prací

Hledání práce není nic jednoduchého. Pokud skutečně chcete výrazně zvýšit šanci na získání práce, pak musíte proces hledání brát jako novou práci. Zatím neplacenou, ale pokud budete úspěšní, pak se vám vaše vynaložené úsilí vrátí. Hledání práce tedy obětujte minimálně 4 hodiny denně (nejlépe ale plných 8 hodin). Začněte nejdříve u hlavních inzertních serverů a stránek personálních agentur. Ale to nestačí. Máte například 10–15 společností v blízkém okolí, kde byste chtěli pracovat? Pak neztrácejte čas, sepište svůj životopis a průvodní dopis a začněte psát jednotlivým společnostem. Pozitivní zkušenosti s tímto hledáním má také například architektka Jana, která pracuje v jedné velké architektonické společnosti.

Po vystudování jsem přerušila brigádu a začala intenzivně hledat. Denně jsem odeslala svůj životopis a průvodní dopis minimálně do deseti firem. Vyšlo to po měsíci intenzivního hledání. Poslala jsem celkem asi 200 emailů. Moje spolužačky ze školy, které se moc neangažovaly v hledání práce, stále v oboru nepracují, tvrdí čtenářka Jana. Sama nyní pracuje ve velké společnosti, která má desítky zaměstnanců a realizuje velmi zajímavé developerské projekty: Práci jsem si našla sama, pracuji ve stejné firmě 4 roky a jsem maximálně spokojená, dodává. Doporučuje především vytrvat a nebrat pracovní servery jako jediné místo, kde si lze najít práci. Tip: Práce je málo, jen ti nejlepší si ji udrží

Poznámka: Hledáte práci a máte problém s napsáním životopisu a průvodního dopisu? Tomuto tématu budeme věnovat jeden z dalších článků. 

2. Zjistěte si důležité informace o společnosti

Na pohovor se také adekvátně připravte. Velmi pozitivní je například, pokud si nejen zjistíte základní informace o společnosti, ale také něco navíc. Zaměstnavatele například může velmi pozitivně překvapit či oslnit, pokud mu například sdělíte, proč se vám společnost líbí, co si myslíte o jejich akciích, firemní kultuře či známosti daných značek ve světe. Takový postup je téměř nutností, představte si například, že uchazeč na pohovoru nebude mít povědomí o základních výrobcích společnosti  Procter & Gamble  či Johnson & Johnson. Přitom se jedná o mezinárodní společnosti, které vyrábějí celosvětově známé výrobky. Například společnost Johnson & Johnson nejen vyrábí výrobky pro běžné spotřebitele, ale je také velmi aktivní především ve zdravotnictví v oblasti léčby kardiovaskulárních a cévních onemocnění.

Na druhé straně všeho s mírou. Pokud se budete například hlásit na pozici účetní a budete sáhodlouze vyprávět, jak je skvělé, že společnost přesunula továrnu ze socialistické Francie do Bangladéše která je známa svou levnou pracovní silou, což povede k poklesu nákladu na výrobek a zlepšení hospodaření, i když jsou vaše znalosti oproti jiným uchazečům nadprůměrné, tato prezentace může spíše působit spíše vlezle a kontraproduktivně.

3. Žádná otázka vás nesmí překvapit

Připravte se také na nejčastější otázky, které vám můžou být na pohovoru položeny. A na co se zaměstnavatelé či pracovníci personálních agentur nejčastěji ptají?

  • Proč jste odešel z předchozího zaměstnání? 
  • Jaký byl váš největší pracovní úspěch? 
  • Co jste dělal po odchodu ze svého minulého zaměstnání? 
  • Čelil jste při práci nějaké obtížné situaci? A jak jste se s ní vypořádal? 
  • Jaké jsou vaše přednosti a nedostatky? 
  • Co byste chtěl přesně dělat? A kde byste chtěl být za 5 let? 
  • Proč bychom si měli vybrat zrovna vás?

Podle diskuze autora článku s pracovníky personálních agentur mají uchazeči největší problémy s otázkou, proč ve své bývalé práci skončili. Uchazeči jsou často z této otázky nervózní a je jim velmi nepříjemná. Nic však nezatajujte, dobří personalisté si také o vás budou zjišťovat reference u minulého zaměstnavatele. Pokud jste pracoval 14 hodin denně v práci, kde jste nebyl nijak motivován a vůbec jste z hlediska kariéry nerostl, pak to personalistovi oznamte.

4. Naučte se základní fráze v angličtině

V současné době je na většiny pozicích vyžadována alespoň základní znalost anglického jazyka. Společně s hledáním práce si proto tento jazyk procvičujte. Především se naučte plynule mluvit o svých koníčcích, o svých pracovních úspěších, silných a slabých stránkách a dalších otázkách, které jsou napsány výše v nejčastějších otázkách. Ač se to může zdát povrchní, pokud tyto otázky správně zodpovíte v anglickém jazyce, pak můžou výrazně zvýšit vaší hodnotu na trhu práce a personalista si o vás může pomyslet, že anglický jazyk zvládáte velmi obstojně (alespoň na úrovni B1).

5. Personální agentury? Můžete je obejít

Personální agentury jsou pro řadu firem, především těch velkých a dobře hospodařících, efektivní formou, jak si najít zaměstnance. Nemusíte se ale bát, že vaše odborné zkušenosti v daném oboru bude prověřovat 20letá studentka. Spíše si prověří vaše soft skills (měkké dovednosti) a zjistí, jak jste na tom se sociální či emoční inteligencí.

Pokud jste navíc pozván na pohovor, pak existuje velká šance, že vás pracovnice personální agentury doporučí, neboť z vás poté realizuje provizi. Vaše odborné zkušenosti poté prověří až zaměstnavatel na konkrétním pracovišti. Na druhé straně, pokud se na pozici vyžaduje dobrá znalost anglického jazyka, či jako prodejce působíte nedůvěryhodně, arogantně či nedostatečně reprezentativně, pak vás ani pracovník agentury nemusí doporučit. Jak však sami uznáváte, v takových případech se jedná spíše o objektivní, než o subjektivní důvody.

widgety

Personální agentury jsou pro společnosti také značně drahé. Jako provizi za přijetí uchazeče si u nižších pozic berou 3× násobek jeho mzdy, u manažerských pozic se provize pohybují i ve výši 6měsíčních mezd.

Využití personálních agentur je tak pro firmy značně drahé. Stává se tedy, že firma najde zaměstnance sama a často vezme i člověka, který má nižší zkušenosti, jen aby ušetřila na provizích pro personální agenturu. Pokud tedy například najdete inzerát personální agentury, kde se píše „pro významného klienta v oblasti prodeje obuvi hledáme..“ pak prohlédněte stránky největších prodejců obuvi, kde můžete narazit na velmi podobný inzerát, na který poté reagujte.

Anketa

Kolikrát jste byl/a registrována na úřadu práce?

6 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 4. 3. 2014 15:25