Hlavní navigace

5 druhů nekalých spotřebitelských soutěží. Lze se jim vyhnout?

15. 7. 2013
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Podvodníci hledají nejrůznější způsoby, jak z důvěřivých lidí vytáhnout peníze. Efektivní metodou jsou například nekalé či podvodné spotřebitelské soutěže.

1. Vyhráli jste! Stačí jen drobnost, utratit tisíce

Jedním z častých způsobů, který byl populární především v 90. letech a počátkem 20. století, ale v dnešní době se o něj řada společností stále pokouší, je, že posílají oznámení o výhře stovkám nebo i tisícům lidí, které náhodně vylosoval počítač. Pro výhru je však nutné udělat jen takovou drobnou a vlastně nepodstatnou věc – zakoupit zboží za několik tisíc.

Tento postup například používala velmi často společnost Reader´s Digest Výběr. Jak už bylo uvedeno, oznámení společnost posílala i přesto, že se spotřebitel žádné soutěže nezúčastnil. Spotřebitel byl také výhrou nalákán zakoupit z jejich edice většinou nepotřebné a zbytečné knihy

Nemusíme však obviňovat jen společnost Reader´s Digest Výběr. Ještě v děsivější podobě tuto klamavou reklamu zažili důchodci na předváděcích akcích, kde od pořadatelů (označovaných jako Šmejdi) získali nejrůznější odměny (většinou cetky). Podmínkou získaní této výhry, neboli zboží zdarma, bylo ale zakoupení značně předraženého zboží. Prodejce během prezentací také přisuzoval předraženému zboží vlastnosti, které nemělo.

2. Soutěž, ve které nejde vyhrát

Dokonce se objevují i takové soutěže, ve kterých vyhrát nejde. Tady však nejde o nekalé, ale přímo o podvodné jednání. Například v soutěži reklamní a teleshoppingové televize Active TV s názvem Sexy výhra nebylo možné vyhrát. Podvod se týkal soutěže, kde bylo nutné pro získání výhry přesouvat sirky. Ani po vhodném přesunutí sirky a sdělení správné odpovědi však soutěžící výhru nezískal. Přesunutím dvou sirek v čísle 6856 lze totiž získat například číslo 1E956, což je výsledek vyšší než provozovatelem uvedená správná odpověď 1E656. Tím docházelo k možnému podvodu na divácích, neboť ti nemohli správným zodpovězením hádanky získat slibovanou výhru, oznámila Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, na kterou se obrátili soutěžící tohoto pořadu. Více si můžete přečíst v článku serveru Digizone.cz: Active TV podvádí diváky, zlobí se Rada pro vysílání. Podala trestní oznámení 

Další takovou soutěží, či spíše akcí, byla možnost získání zboží z obchodu Alza.cz. Je zajímavé, že i přesto, že bylo uvolněno i 150 kusů jednotlivého zboží, během několika vteřin od zahájení akce se ale vyprodalo. S velkou pravděpodobností se tak soutěže zúčastnili i roboti. O tématu čtěte více: Černý pátek Alza.cz: lidé si stěžují, že zboží ve slevě nejspíš vykoupili roboti 

3. Soutěž, kde je to o získání kontaktů

Řada soutěží sice proběhne regulárně a odměna je výherci vyplacena či předána, soutěže však slouží k získání osobních údajů – nejčastěji telefonního čísla, a to pro další kontaktování, ale i nevyžádané volání soutěžícím. Jako nemorální jednání lze například určit počínaní společnosti Nestlé před 3 lety, kdy v soutěži s názvem „Všude dobře, doma jako v ráji“ bylo nutné zakoupit minimálně 3 výrobky: Orion Koko, Margot nebo Banány v čokoládě v době trvání soutěže (dále jen „soutěžní výrobky“) a zadání 3 unikátních sedmimístných kódů z obalů soutěžních výrobků v předem určeném formátu se spotřebitel mohl zúčastnit smskové soutěže. Hlavní výhrou (7×) byla například rekonstrukce bytu s designerem v hodnotě 200 000 Kč.

V obchodních podmínkách však bylo napsáno, že společnost může předat vaše telefonní číslo dále (prodat třetí osobě), což se také stalo. Získala ho společnost Partners For Life Planning, která čísla využila pro získání nových klientů. Na financování odměn se v případě této jedné konkrétní soutěže spolupodílela společnost Partners, tj. souběžně s Nestlé finančně hradila část nákladů za výhry. Na základě tohoto podílu bylo společnosti Partners umožněno oslovit účastníky této konkrétní soutěže s jednorázovou nabídkou služeb.

Vyjádření společnosti Nestlé a Partners

Na financování odměn se v případě této jedné konkrétní soutěže spolupodílela společnost Partners, tj. souběžně s Nestlé finančně hradila část nákladů za výhry. Na základě tohoto podílu bylo společnosti Partners umožněno oslovit účastníky této konkrétní soutěže s jednorázovou nabídkou služeb. Tato možnost byla naprosto jasně uvedena v pravidlech soutěže (viz. též příloha), a sice Soutěžící rovněž výslovně souhlasí s tím, aby jeho telefonní číslo bylo pořadatelem předáno společnosti Partners For Life Planning, a.s., IČ: 27699781, Česká republika, případně dále PARTNERS GROUP SK s.r.o., Slovenská republika, a jimi využito k jednorázové telefonické nabídce jejich služeb účastníkovi . Předání kontaktů na účastníky této konkrétní soutěže ze strany společnosti Nestlé společnosti Partners za účelem jejich jednorázového telefonického oslovení nabídkou služeb firmou Partners proběhlo v plném souladu s otevřenými a každému soutěžícímu (či potenciálnímu soutěžícímu) dostupnými pravidly soutěže, uvádí Martin Walter, Corporate Affairs Manager Nestlé Česko.

Z hlediska Partners se jednalo o standardní marketingovou akci, kdy call centrum Partners oslovovalo potenciální zákazníky, kteří s tím předem souhlasili a hovor mohli očekávat. K dispozici jsme od pořadatele soutěže měli pouze telefonní čísla účastníků, s žádnými dalšími údaji jsme nedisponovali. V postupu Partners tedy nespatřujeme žádný rozpor s etickými zásadami. Společnost Partners oslovila pouze osoby, které projevily zájem o bezplatnou schůzku s poradcem. Jednalo se o fakticky první kampaň call centra Partners, takže úspěšnost 37 %, které bylo při kampani dosaženo, lze považovat za velmi dobrý výsledek. Dnes, kdy naši poradci mají bezmála tříletou zkušenost s call centrem, bychom bezpochyby byli úspěšnější, uvádí k této soutěži Martina Kudrová, vedoucí call centra Partners.

4. Vstupní investice je enormní

Další nekalou praktikou je, že vstupní investice pro danou soutěž jsou vysoké a šance výhry mizivá. Příkladem může být například soutěž O2 o BMW z listopadu roku 2008. Hráči měli odpovídat na soutěžní otázky pomocí SMS zpráv, které byly zpoplatněné. Po zodpovězení správné odpovědi následně do mobilu přišla další otázka. Vyhrál ten, kdo měl nejvíce bodů. Po 14 dnech se však otázky začaly opakovat a pro dlouhodobé soutěžící už bylo napsat odpověď velmi snadné. Soutěž podle reportáže České televize ovládli dva lidé, zbytek většinou jen utrácel peníze na vysoce zpoplatněných smskách.

Dalším příkladem nekalých soutěží je volání do nejrůznějších televizních soutěží (organizují je především malé televize), kdy minuta volání vás nejčastěji vyjde na 99 Kč s tím, že vás budou až desítky minut přepojovat. Nakonec možná budete mít to štěstí, že vás do soutěže sice přepojí a možná i něco vyhrajete, ztratíte však trpělivost a výhra bude jen o málo vyšší než provolané peníze.

5. Sdílením nic nevyhrajete – nekalé skupiny na Facebooku

Na sociálních sítích, které využívají především mladší (důvěřivější) lidé, se rozmohly nejrůznější nekalé soutěže. Sloužily pro nejrůznější účely: Například ve videu, které je přiloženo pod odstavcem, je popsán případ, kdy správce stránky na Facebooku sám vytvářel podvodné soutěže, aby získal „fanoušky“ a mohl je poté využít pro hlasování v pravých (regulérních) soutěžích, kterých se sám účastnil. Taková stránka také může být využita i pro nevyžádaná reklamní sdělení. 

skoleni_15_4

Video o nekalých soutěžích na Facebooku. Pozor, video obsahuje vulgarity.

Jedná se tedy o nekalé jednání, kdy fanoušci naivně sdíleli určité příspěvky v domnění, že mají šanci vyhrát. Přitom takové jednání neumožňují ani samotná pravidla sociální sítě Facebook. Co lze a nelze na Facebooku při soutěžích se například lze dočíst v článku Roberta Němce.

Rady, jak se vyhnout nekalým soutěžím 

  • Základní pravidlo: Pokud nesoutěžíte, nemůžete vyhrát. Zázraky typu, že vás jako výherce vybral počítač, se nedějí ani v pohádkách, nebo amerických filmech.
  • Vyhýbejte se soutěžím, kde je nutná vysoká vstupní investice. Šance na výhru je velmi nízká ve vztahu k odevzdaným penězům.
  • Vždy si přečtěte Všeobecné obchodní podmínky dané soutěže. Pokud podmínkám nerozumíte či jsou pro vás příliš náročné, pak se soutěže neúčastněte.
  • Na zdech samotných stránek na sociální síti Facebook nelze vyhrát (pokud odkaz nevede do speciální aplikace). Sdílením také nelze nic vyhrát, navíc je to často proti pravidlům sociálních sítí.
  • V případě slosování se podívejte, zdali se ho bude účastnit státní notář. Vysoce se tím zvyšuje pravděpodobnost, že soutěž je seriozní a regulérní.
  • Pozor na soutěže, které můžou sloužit k získání vašich osobních informací – dávejte si pozor na ustanovení ve Všeobecných obchodních podmínkách, které vás informuje o tom, že vaše kontaktní údaje můžou sloužit k dalším propagačním akcím dané společnosti či dále být podstoupeny třetí osobě.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Nejčastěji se věnuje tématům z oblasti investování, financí a makroekonomie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).