Spočítejte si...

Zavřít

5 chytáků, na které už nenaletíte

Také jsme někdy chtěli víc a nakonec jste neměli nic? Přečtěte si, jakým nástrahám se můžete jako spotřebitelé šikovně vyhnout.

Jako redakce i jako prostí spotřebitelé se rádi informujeme o nesčetných chytácích, které nám připravuje dech beroucí fantazie některých obchodníků.

Přímo za studnici vědomostí se přitom dá považovat časopis dTest, který se kromě spotřebitelských testů zaměřuje i na právní analýzu situací, které jsou se spotřebitelskými právy na štíru. A protože nejsme lakomí, chceme se o tyto nástrahy podělit i s vámi. Možná, že když se budou umět spotřebitelé zas o něco lépe bránit, přestane to obchodníky-filuty bavit.

Banky účtují nezákonný úrok z prodlení

Hned první představované téma jsme už před časem rozebrali podrobněji. S údivem jsme totiž zjistili, že některé banky účtují úroky z prodlení v nezákonné výši. Úroky by se totiž měly aplikovat podle občanského zákoníku a dosahovat tak momentálně nejvýše 7,75 % ročně. Přesto nebylo těžké najít finanční instituce, které aplikují úroky z prodlení v několikanásobné výši. Podrobně si o celé záležitosti přečtěte v článku: Banky (už rok) porušují zákon. Narychlo mění podmínky u úvěrů

Zkoušíte štěstí nebo peněženku?

Určitě to znáte. Chcete jít štěstíčku naproti. Posíláte do soutěže odpověď na primitivní otázku jako milion dalších a doufáte, že štěstí se usměje zrovna na vás. Pozor ale na housera, až se budete prohýbat při placení účtů za telefon. Velkými písmeny se na obrazovkách totiž píše jenom výhra. Informace o ceně za SMS bývá uvedena nenápadně někde v rohu. Navzdory malému písmu ale nebývá bezvýznamná. Na co byste si tedy měli dát pozor? Na linky s předvolbou 90×.

Pokud budete například volat na zpoplatněné linky začínající předvolbou 900, 906 a 909, na cenu za minutu volání včetně DPH ukazuje 4. a 5. pozice čísla. Takže například za hovor na číslo 900 951 234 z­aplatíte 95 Kč za minutu. Čtěte více: Legální finta: 990 Kč za minutu hovoru nebo jednu SMS

Za čísla s předvolbou 905 a 908 se účtují jednorázové ceny a opět o nich hovoří 4. a 5. pozice. Dejte ale pozor na předvolbu 905. Zde zjistíte cenu až poté, co dvojčíslí vynásobíte deseti. Za minutu hovoru na číslo 905 951 234 tedy zaplatíte královských 950 Kč za minutu. Čísla začínající na  908 zobrazují cenu opět normálně na 4. a 5. pozici.

Prémiové SMS pak o ceně napovídají svou 6. a 7. pozicí. Za SMS například na číslo 907 13 50 tak zaplatíte 50 Kč.

Nenechte si zničit šaty bez náhrady

Na další chyták můžete narazit v obyčejné čistírně oděvů. Jejich provozovatelé si totiž v některých případech navykli „krýt si záda“ a upozorňovat písemně či ústně ještě před procesem čištění zákazníka na možnost poškození oděvu v důsledku čištění. Pokud pak ke škodě skutečně dojde, hájí se tím, že na nebezpečí předem upozornili. Čtěte také: Seznam restaurací, které vás okrádaly na cenách a potravinách

Čistírna ze zákona odpovídá za škodu na převzaté věci, která je předmětem závazku, a to i v případě, že by škodu nezavinila. Zákazník se navíc nemůže vzdát svých práv na náhradu škody, která může teprve vzniknout, vysvětlil právní poradce časopisu dTest Jan Votočka s tím, že takové vzdání se práva je absolutně neplatné a čistírna má povinnost škodu na převzatém oděvu uhradit.

Votočka upozornil také na to, že podobné snahy vzdát se odpovědnosti za způsobenou škodu zaznamenává sdružení, které časopis dTest vydává, také u reklamací a oprav elektroniky v případě ztráty uložených dat. I pro tyto případy platí, že dojde-li ke škodě na věci zákazníka v době od jejího odevzdání do doby zpětného převzetí, odpovídá za škodu podnikatel, uzavřel Votočka.

Pokud vás tedy nutí čistírna či opravna převzít poškozené zboží, trvejte na tom, aby vaše připomínky byly uvedeny v předávacím protokolu.

Budete-li chtít kontaktovat čistírny nebo opravnu písemně, nezapomeňte uvést:

  • své kontaktní údaje (jméno, adresa, telefon, e-mail
  • název čistírny, IČ, adresa
  • datum
  • žádost o náhradu škody
  • číslo smlouvy
  • popis produktu, který byl poškozen a nástin situace (+odkaz na předávací protokol)
  • pořizovací cena věci a doba jejího používání
  • vyslovení žádosti (v souladu s § 421 zákona č. 40/1964 Sb., občanského zákoníku) o úhradu škody v příslušné výši
  • účet či adresa a datum kam a do kdy náhradu zaslat
  • vlastnoruční podpis
  • přílohy (kopie smlouvy, kopie předávacího protokolu, kopie kupního dokladu)

Ne všechna storna musíte zaplatit

Téma cestovních kanceláří na konci prázdnin může podle některých hraničit s neaktuálností. My ale fandíme i těm, kteří cestují celoročně. Proto zařazujeme i stať o storno poplatcích některých cestovních kanceláří.  Na jejich uplatňování mají samozřejmě právo. Některé jdou ale v rámci jejich stanovování až za hranici zákona.  Čtěte také: Pomohu s oddlužením jen za 9900 Kč (+ provize)

dTest provedl výzkum sedmi velkých cestovních kanceláří. Všechny do jedné si v určitém období před zahájením zájezdu vyhrazují storno poplatky ve výši 100 %. Takto stanovené storno poplatky jsou nepřiměřeně jednostranné ve prospěch cestovních kanceláří a nečiní jakýkoli rozdíl mezí tím, zda zájezd absolvujete či nikoli. S trochou nadsázky můžeme říct, že na zájezdu, na kterém nebude, minimálně nic nesníte, nikdo vám nebude uklízet pokoj a „ulehčíte“ letadlu i delegátovi, argumentuje právní poradkyně časopisu dTest Martina Vernerová s tím, že zájezd navíc může cestovní kancelář znovu prodat jako tzv. last minute, byť za nižší cenu. 

Podle průzkumu uplatňují cestovní kanceláře 100% storno průměrně od čtvrtého dne před zahájením zájezdu, CK Alexandria dokonce od devátého dne. Exim Tours si zase vymiňuje při zrušení od dvou dnů a méně před odjezdem náhradu nákladů ve skutečné výši, minimálně ale ve výši 100 % ceny zájezdu. Takže se zdá, že za to, že zaplatíte zájezd a neodjedete na něj, můžete ve výsledku zaplatit i více než nabízí cena z katalogu. Čtěte také: Kevin Brown: Staňte se milionářem za týden. Podvrh firmy, která neexistuje

Požaduje-li po vás cestovní kancelář takto nepřiměřeně vysoké storno poplatky, doporučujeme namítat jejich neplatnost pro nepřiměřenost i rozpor s dobrými mravy. Dále je vhodné požadovat doložení reálných nákladů a ztráty, které cestovní kancelář naším odstoupením skutečně utrpěla a na jejíž úhradu má tedy právo, radí Vernerová.

Cestovní kancelář Storno poplatky při odstoupení 20/10 dnů před odjezdem Nejvyšší storno poplatek
Alexandria 60 %/80 % z celé ceny Od 9 dní a méně 100 %
Blue Style 50 %/80 % z celé ceny Od 4 dní a méně 100 %
Čedok skutečné náklady, ale minimálně 30 %/70 % z celé ceny (Evropa, Středomoří). Min . 70 %/80% u zájezdů mimo tato území Od 2 dnů(3 dnů u zájezdů mimo Evropu a Středomoří) a méně 100 %
EXIM Tours skutečné náklady, ale minimálně 70 %/80 % z celé ceny Od 2 dnů a méně – skutečné náklady, minimálně 100 % celé ceny
FIRO-tour skutečné náklady, ale min. 30 %/70 % z celé ceny Od 3 dnů a méně 100 %
Fischer 50 %/70 % z celé ceny Od 5 dnů a méně 100 %
Neckermann 25 % (min. 1000 Kč)/50 % z celé ceny Od 2 a méně 100 %

Zdroj: dTest

Věci na zakázku máte v záruce déle než dřív

Novela občanského zákoníku přinesla dosud ne příliš povšimnutou novinku. Vyplývá z ní, že pro spotřebitelské smlouvy o zhotovení věci na zakázku, které budou uzavřeny od 23. února 2011, bude platit 24měsíční záruční doba. Na smlouvy uzavřené před tímto datem se jako dosud vztahuje pouze 6měsíční záruční doba. Na svatební šaty, kuchyňskou linku na míru či dioptrické brýle tak můžete uplatnit reklamaci po stejně dlouhou dobu jako u věcí zakoupených v obchodě.

41 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 22. 9. 2011 15:18