Spočítejte si...

Zavřít

3 tipy, jak co nejdráže prodat nemovitost

Prodej nemovitosti není dobré podcenit. Jak prodat nemovitost za co nejvyšší cenu?

V článku Jak prodat nemovitost? jsme si uvedli rady, jak vhodně prodávat nemovitost. Jak ale co nejvíce zvýšit prodejní cenu nemovitosti? Přinášíme 3 užitečné tipy, které vám pomůžou.

1. Vyhněte se exkluzivním smlouvám

Prodat byt jen svépomocí není snadné, zvláště v případě, že s tím nemáte žádné zkušenosti. Je proto určitě vhodné využít služeb realitní kanceláře. Pokud se pro realitní kancelář rozhodnete, buďte tvrdým klientem, vyjednejte si snížení provize na polovinu a v žádném případě neuzavírejte s realitní kanceláři exkluzivní smlouvu, která vám zabrání v tom nabídnout nemovitost k prodeji jiné realitní kanceláři nebo prodávat nemovitost svépomocí.

Realitní kanceláře vám můžou skutečně pomoci v tom, abyste nemovitosti prodali dráž. Dokazuje to například průzkum serveru ANNONCE, který uvádí, že prodejní cena nemovitostí u realitních kanceláři je vyšší, než když vlastník prodává nemovitost sám: Prodej bytu přes realitní kancelář je v mnoha případech výhodnější, nejen s ohledem na výslednou prodejní cenu. Tyto společnosti poskytují například i potřebný právní servis, navíc mají povědomí o trhu a zkušenosti s tím, kde a jak nemovitost efektivně inzerovat. Naproti tomu přímý prodávající cenu své nemovitosti zprvu nadhodnotí a později ve snaze ji rychle prodat zase podhodnotí. Pokus o úsporu na provizi pro realitní kancelář se tak v mnoha případech může obrátit proti samotnému majiteli nemovitosti, zmiňuje Petr Langer, odborník ANNONCE na segment realit. Nejhůře podle něj majitelé prodávají velké byty. 

Typ nabídky Přímí majitelé bytů Nabídky realitních kanceláří
Průměrná rozloha (v m2) 63 76
Průměrná cena v ČR (v Kč) 1 461 445 2 020 461
Cena za metr čtvereční (v Kč) 23 198 26 585

Nejlepší je proto situace, kdy s realitní kanceláří soupeříte a jste motivováni také prodávat, zároveň se od vašeho makléře učíte různé finty, které vám pomůžou při prodeji. Na inzertních serverech však inzerujete opatrně a cíleně, neboť nebudete moci využívat hromadné slevy, které mají realitní kanceláře, využívejte proto především takové nemovitostní servery, které se specializují na prodej nemovitosti bez realitní kanceláře.

K prodeji nemovitosti také budete potřebovat dobrého advokáta. Na advokáta z realitní kanceláře se často není možné při prodeji plně spolehnout a tedy mít celý proces prodeje pod kontrolou. K tématu čtěte: Jak vybrat dobrého právníka při prodeji nemovitosti?

2. Určete si spodní hranici

Při nákupu nemovitosti bude chtít většina potenciálních zájemců smlouvat. Nejdříve vám při prohlídce řeknou, zdali jsou možné slevy z kupní ceny nemovitosti. Sleva ale nemusí být finální. Můžou poté nemovitost navštívit se stavebním expertem, který bude hledat na bytě nejrůznější vady s tím, že kupci otevře další možnosti ke smlouvání a snížení kupní ceny. Často také budou používat nejrůznější psychologické taktiky a tvrdit vám, že nemovitost je s vadami obtížně prodejná a že jsou zde vysoké náklady, které musí do nemovitosti investovat. Můžou vám také přislíbit rychlé jednání v naději dalších slev.

I když to může být v některých případech složité, musíte být imunní na tyto psychologické hry. Stanovte si proto počáteční a minimální cenu, přes kterou však už nejede vlak. Cenu snižujte postupně s razancí argumentů, vždy je lépe mít určitý prostor než ho hned v počátku vyčerpat.

Připomínejte také pozitiva nemovitosti, například lokalitu nebo prodejní ceny v místě obvyklé. Pokud zájemce již argumenty vyčerpal a bude vám znovu tvrdit to samé, pak jeho asertivní metodu „zaseknuté  magnetové desky“ opětujte – znovu připomínejte klady nemovitosti s tím, že vzhledem k těmto skutečnostem není další sleva možná. 

Situace na trhu nemovitostí se také lepší a ceny bytů, především ve velkých městech, rostou. Nemovitosti proto neprodávejte za každou cenu a raději si počkejte na „férovou cenu“. 

Příklad

Máte nemovitost, kterou nabízíte za 2 550 000 Kč s tím, že nemovitost chcete prodat minimálně za 2 450 000 Kč.

Rozhodli jste se, že nemovitost budete inzerovat sám, ale i pomocí realitní kanceláře. U realitní kanceláře si vyjednáte snížení provize na 1,5 % z kupní ceny nemovitosti, provize tak dosáhne 40 000 Kč. Minimální cena, za kterou může nemovitost prodat realitní kancelář, je tedy 2 490 000 Kč (minimální cena + provize). Doporučte realitní kanceláři, aby byla jak z vaší strany, ale také ze strany realitní kanceláře nabízená nemovitost za stejnou cenu, například za 2 550 000 Kč s tím, že následně bude existovat prostor pro slevu.

Nezapomeňte také, že budete muset zaplatit daň z převodu nemovitostí (nově daň z nabytí nemovitostí), která dosahuje 4 % z kupní ceny nemovitosti, tuto daň nezapomeňte zakalkulovat do ceny nemovitosti. 

3. Home staging a vyfocení nemovitosti

Naučit se základy home stagingu vám může pomoci při prodeji nemovitosti. Vítanou znalostí je umět správně fotografovat, nemovitost vyfotíte mnohem lépe s digitální zrcadlovkou a širokoúhlým objektivem než obyčejným kompaktem či mobilním telefonem. Předtím je ale třeba trochu nemovitost odosobnit.

Při focení proto odstraňte všechny přebytečné věci, byt by měl být paradoxně co nejvíce podobný hotelovému pokoji. Doplňků by mělo být minimum s tím, že by měly být dokonale sladěné a utvářet jeden celek. Je dobré si také pohrát se světlem a stíny. Pokud například fotíte pracovnu, odstraňte veškeré šanony a pracovní dokumenty, z knihovny většinu knih. Důležité je vyvolat v zájemci představu, že si nemovitost může zařídit sám.

widgety

Vhodně vyfotit nemovitost ale neznamená, že ji budete přehnaně upravovat v nejrůznějších programech. Z několika fotek vyberte takovou, která bude mít dostatečnou vypovídací hodnotu i jako miniatura, která se na realitních serverech zobrazí jako úvodní fotka. Vhodně zvolená úvodní fotka může být někdy zásadní, neboť z velké části rozhodne, zdali zájemce o nemovitost vaší nabídku rozklikne či nikoliv.

Pokud fotit neumíte a home staging vám nic neříká, pak s tímto vším by vám měl pomoci realitní makléř. Pokud si nemovitost vyfotí mobilním telefonem a ještě přidá efekt v Instagramu, pak je třeba si položit otázku, zdali vaší nemovitost skutečně prodává profesionál a zdali není lepší vyhledat jiného realitního makléře. K tématu také čtěte: Mzda TOP realitních makléřů? 200 000 Kč měsíčně

14 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 19. 1. 2015 13:21