Hlavní navigace

10 tipů před odjezdem s cestovkou. Znáte svá práva?

17. 6. 2016
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Koupili jste si zájezd anebo máte zajištěný pobyt v Česku či u moře. Vy máte svá práva a povinnosti, cestovní kancelář je ale na tom stejně. Příklady, na co nezapomenout.

Už máte písemnou smlouvu s cestovní kanceláří, nebo potvrzení o smlouvě, pokud jste cestovní služby kupovali přes internet. Máme pro vás tipy, na co nezapomenout a pečlivě před cestou zkontrolovat.

1. Má hotel opravdu to, co je písemně slibováno?

Zkontrolujte si, že hotel, který inzeruje cestovní kancelář nebo agentura, skutečně má k dispozici pokoje příslušné kategorie, které máte ve smlouvě uvedeny. Je to jistota, že nebudete ubytováni v podkroví či na pláži.

2. Doba pobytu je i s cestou, nebo bez ní?

Ověřte si, že uvedený počet noclehů odpovídá délce pobytu s ohledem na příjezd, dobu ubytování a odjezd. A také, zda souhlasí doba, od které se můžete ubytovat a kdy musíte pokoj při odjezdu opustit. Abyste třeba nebyli nuceni strávit část pobytu na letišti…

3. Jídlo na papíře versus praxe

Ověřte si, jestli je v hotelu poskytován uvedený rozsah stravování. Abyste měli jistotu, že třeba oblíbená polopenze bude v Česku běžná snídaně + večeře a ne snídaně + svačina.

4. Jak pojedete?

Máte uveden způsob dopravy, kategorii dopravního prostředku a trasu cesty? Třeba abyste nemuseli půl dne strávit v autobuse při čekání na hraničním přechodu.

5. Co není v ceně?

Je ve vaší smlouvě stanovený rozsah služeb, které nejsou zahrnuty v ceně zájezdu a které budete muset zaplatit na místě, pokud je využijete? To pro případ, abyste si na tyto doplatky vzali dostatečné peníze a nebyli na místě překvapeni.

dovolena, cestovní pojištění
Isifa.com

Ilustrační fotografie

6. Znáte svá práva?

Zkontrolujte si, zda je ve vaší smlouvě uvedený způsob, jakým můžete uplatnit své právo z porušení povinnosti pořadatele cesty, včetně údaje o lhůtě, ve které můžete své právo uplatnit.

7. Co když nemůžete odjet?

V každé smlouvě musí být uvedena výše odstupného pořadatele zájezdu pro případ, že od smlouvy odstoupíte. Viz § 2527 NOZ.

8. Máte všechny doklady? Jen pas někdy nestačí

Zkontrolujte si, jestli máte příslušné cestovní doklady pro všechny účastníky, včetně pasu, víz a zdravotního potvrzení. Všechny tyto informace vám musí předem sdělit pořadatel zájezdu. Budete mít jistotu, že vás nevrátí z letiště domů, nebo co je ještě horší, ze země místa pobytu (§ 2524 NOZ).

9. Týden před odjezdem musíte znát všechno

Pořadatel zájezdu vám musí nejpozději sedm dnů před odjezdem doplnit potřebné informace. Pokud jste mu předali pas, např. pro zajištění víza, musí vám ho v této lhůtě předat zpět. Dále vám musí sdělit údaje o osobě, na niž se můžete během zájezdu obrátit v nesnázích s žádostí o pomoc. Tím se myslí jméno, adresu a číslo telefonu místního zástupce pořadatele a adresu a telefonní číslo zastupitelského úřadu (§ 2529 NOZ).

10. Kdy vám může již zaplacený zájezd zdražit?

skoleni_15_4

Možná nevíte, že pořadatel cesty může změnit již sjednanou i uhrazenou cenu zájezdu. Jsou však pevně stanovené mantinely, kdy se tak může stát. Může jít od podstatné zvýšení ceny pohonných hmot. Nebo došlo ke zvýšení poplatků spojených s dopravou, jako jsou letištní, přístavní či jiné poplatky zahrnuté v ceně. Anebo došlo ke změně směnného kursu české koruny použitého pro stanovení ceny zájezdu v průměru o více než 10 %. Jenže i přesto vám musí toto zvýšení ceny pořadatel odeslat nejpozději 21 dnů před sjednaným okamžikem zahájení zájezdu. Pokud to udělá později, platí pro vás původní sjednaná cena a cestovka má smůlu. (§2530 NOZ)

Zdroj informací: Sdružení obrany spotřebitelů, Jiří Makoň, poradna Šumperk

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se věnuje finančnímu poradensví v praxi a publikační činnosti na téma finanční gramotnosti.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).