Spočítejte si...

Zavřít

Zákon nepřikazuje Českým drahám vracet peníze při zpoždění vlaku

Od neděle 9. prosince platí nový jízdní řád i nový ceník služeb a jízdného. Českým drahám se však nevydařilo zavést novinky bez problémů. Tento týden se museli cestující smířit se zpožděním většiny vlaků, zejména těch dálkových, například z Prahy do Brna či Ostravy. Vhodnou omluvou za zpoždění by mohlo být vrácení alespoň části ceny jízdného. K tomu však ČD nikdo nedonutí.

Možné jsou sankce od ministerstva dopravy, pokud by se situace nezlepšila. Do úvahy připadá i možnost, že by ministerstvo dráhy nepokutovalo, ale cestující by odškodnil přímo dopravce. Zákon však zatím nic podobného nepřikazuje.

Dobrou zprávou je, že Evropský parlament nedávno přijal nařízení o právech cestujících v železniční přepravě. To kromě jiného určuje i výši odškodění, které by dráhy v případě zpoždění cestujícím vyplatily. Pokud přijede vlak o více než hodinu později, vrátí dopravce čtvrtinu z ceny jízdného, pokud o více než dvě hodiny, vrací se polovina.

Špatnou zprávou je, že cesta tohoto nařízení do praxe bude ještě dlouhá. Nařízení dosud ještě nepodepsali příslušní evropští ministři, a tak termín platnosti není jasný.

Země OECD snižují podporu v nezaměstnanosti Internetové bankovnictví ve vánočním shonu        
petrph
petrph (neregistrovaný)
16. 12. 2007 8:00 Nový

nový vydatný zdroj státního rozpočtu??

celé vlákno
tak jestli bude ministersto , kraje pokutovat dráhy za každé zpoždění tak máme vyrovnanej rozpočet hned , zrušíme daně poplatky... Jen tak dál.

Jen téhle větě nerozumím - "Do úvahy připadá i možnost, že by ministerstvo dráhy nepokutovalo, ale cestující by odškodnil přímo dopravce"

Lze tomu rozumět ta, že v té první variantě ministerstvo pokutuje dráhy a ty získané peníze rozdělí mezi cestující???
Pepa
Pepa (neregistrovaný)
16. 12. 2007 11:32 Nový

Re: nový vydatný zdroj státního rozpočtu??

celé vlákno
Ono to je trochu složitejší, než naši novináři vůbec tuší. Většinu zpoždění ve svém důsledku způsobuje stavební/výluková/ činnost, kterou stát realizuje prostřednictvím SŽDC(Správa železniční dopravní cesty), kterou řídí MD ČR. Až tu začnou jezdit soukromý a zahraniční železniční firmy, tak budou uplatňovat způsobené škody po státu a pak možná polovina peněz půjde na odškodnování firem podnikajících v železniční dopravě, nebo počet vlaků bude poloviční nebo dokonce jednou tolik drahé jízdné.Tak či tak na to doplatí cestující a nakonec daňový poplatník. Ještě si nikdo nevšiml, že je to vlastně stát, který způsobuje kvůli stavebním firmám většinu komplikací v dopravě. Např trať z Chebu do Plzně. I když téměř nic nového na trati nevznikne, ani nebude trať rychlejší už dva roky, tam probíhají výluky kdy lidé musí přesedat do autobusů a SŽDC utrácí miliardy ze státního rozpočtu a dotací EU. Ale jízdní řád je pořád jako kdyby se tam nestavělo.
Pan D.
Pan D. (neregistrovaný)
16. 12. 2007 22:23 Nový

vznikne následná škoda: ujede mi jiný spoj, vyhodí mne z práce pro závažné (i opakované) porušování pracovní kázně

celé vlákno
Domnívám se, že zpoždění vlaku (ale i autobusu, letadla) by mělo být odškodňováno již při daleko menším zpoždění. Jízdní řády nejsou kus zbytečného papíru a měly by se dodržovat. Pokud si koupím nekvalitní výrobek a ten mi slouží špatně, reklamuji jej a dostanu zpět peníze. To samé by mělo následovat při zpoždění vlaku, neboť mi vznikne následná škoda: ujede mi jiný spoj, vyhodí mne z práce pro závažné (i opakované) porušování pracovní kázně.
Nemusí být přece speciální zákon (a už vůbec ne z popudu EU), stačí užít zdravý rozum a logikuvěci.
jezevec
jezevec (neregistrovaný)
17. 12. 2007 9:41 Nový

Re: vznikne následná škoda: ujede mi jiný spoj, vyhodí mne z práce pro závažné (i opakované) porušování pracovní kázně

celé vlákno
jjj, to už mi říkal můj bývalý zaměstnavatel někdy v roce 1992: pane, když vám ujede vlak, můžete si vzít taxika, nebo nikdo vám nebrání jezdit do práce o hodinku dřív - ale pokud u nás chcete být zaměstnán, na pracoviště se budete dostavovat včas.
neni to jednodušší, než chtít po drahách odškodné?
uživatel si přál zůstat v anonymitě
17. 12. 2007 13:31 Nový

Re: vznikne následná škoda: ujede mi jiný spoj, vyhodí mne z práce pro závažné (i opakované) porušování pracovní kázně

celé vlákno
Taksíka můžete užít někde ve městě, ale pochybuji, že třeba ve čtyři ráno na nějaké dědině taksíka seženete. Nehledě na to, že většina nemanažerských míst není tak skvěle ohodnocena, aby si mohla dovolit jet do práce taksíkem. Podnikatel si dá cestu taksíkem zcela jistě do nákladů, ale zaměstnanec?
Pokud jezdíte tzv. "prvním" vlakem, o hoďku dřív zkrátka nic nejede. Možná tak o šest hodin dřív, to jede tzv. "poslední" vlak z předchozího dne. A tím se mnohdy ten zaměstnanec vrací domů. Takže se nevracet domů, ale přespat někde na hotelu, byť třeba 30 km od bydliště? Věřím, že takové martinium byste sám nerad podstupoval. Chce to vidět trochu realitu 21. století , ne kapitalismus 19. století.
Nápad odškodného od ČD (ale i ostatních dopravců) se proto jeví jako dobrý - je to postavené na roveň ostatním výrobcům a poskytovatelům služeb, nesoucí odpovědnost (záruku) za své zboží.