Žáci technických a řemeslných oborů nejsou dostatečně připraveni

Česko-německá obchodní a průmyslová komora (ČNOPK) ověřovala, jak jsou žáci technických a řemeslných oborů na středních odborných školách připraveni na praxi.

Dle očekávání se zjistilo, že žáci nejsou příliš dobře vybaveni praktickými dovednostmi. Nejtěžší je najít kvalitní pracovníky v oborech: obráběč kovů, zámečník a mechatronik.

Aby bylo možné v dalších letech pokrýt potřebu odborných pracovních sil, musí vláda stanovit jasná pravidla spolupráce vzdělávacích institucí s hospodářskou sférou. Jen tak může v ČR pokračovat technologický rozvoj, říká Bernard Bauer, výkonný člen představenstva ČNOP­K.

Kromě praktických dovedností jsou žáci nedostatečně vybaveni také jazykovými znalostmi a mají nedostatečnou zodpovědnost za odvedenou práci.

Čtěte více: Škola může být lékem na nedostatek zaměstnanců

Průměrný obnos v české peněžence je asi 650 Kč Češí tvrdí, že letos budou před Vánoci méně nakupovat        
standa
standa (neregistrovaný)
14. 11. 2008 14:30 Nový

Co se divíte?

celé vlákno
Že jsou žáci odborných učilišť nedostečně připraveni do praxe? Vždyť to není nic nového. Jestliže před 20 lety učební obor automechanik pracoval s žáky, kteří do školy přišli s průměrem známek 2, pak dnes jsou tu žáci, kteří na konci 9. třídy mají 2 a více nedostatečných. Jestliže dříve stačilo učiteli jen zvýšit hlas na rušícího žáka, dnes má učitel často strach nejen z žáka, ale i z rodičů i případného soudce. Žaci nemusí chodit do školy a nic se nestane ani jim ani rodičům. Co se pak mohou naučit?
Pavel
Pavel (neregistrovaný)
15. 11. 2008 1:21 Nový

Re: Co se divíte?

celé vlákno
Mohu vas ubezpecit, ze to neni zdaleka vysada ucilist. Na vysokou skolu dnes chodi lide, co by drive neobstali ani na tom ucnaku. Kvadraticka rovnice, integraly, derivace - to jim nic nerika a tech hrubych chyb v ceskych zapiscich, to je silene. Neda se ale nic delat. Skolstvi se uz defacto zhroutilo, platy ucitelu jsou katastrofalni, podpora legislativni pro ucitele je nulova a vzdelani je tezce degradovano na humanitni plebs. Jeste tak deset let a nastane uplny kolaps vzdelanosti. Uz ted je to mnohde katastrofa, ale bude mnohem hur.
uživatel si přál zůstat v anonymitě
16. 11. 2008 11:22 Nový

Zbytečný pesimismus

celé vlákno
Souhlasím s Vámi popisovanými negativními jevy, přátelé. Jejich příčinou je liberalizace přístupu ke studiu na SŠ a VŠ pro téměř kohokoliv. Dnešní magistři a inženýři obvykle nedosahují ani úrovně maturantů před rokem 1995. Svět práce je tak zamořen mnoha neschopnými vysokoškoláky. Ale:

1) Gaussova křivka popisující IQ populace se ani dnes nezměnila. Těch 5 -10 procent skutečně chytrých a schopných lidí se pořád rodí a chodí do škol a absolvuje studium.
2) Jediným nebezpečím pro Česko je hrozba zvaná "brain drain", který by nám mohl chytré lidi odčerpat.
3) Situaci na učilištích nemohou učitelé změnit jednoduše proto, že do roku 1990 odcházelo ze základních škol do učilišť 70 % populace, dnes je to 25 % populace, tj. lidé, kteří jsou až na výjimky bez předpokladů se něco naučit.
4) Řemeslníci před r. 1990 byli lepší hlavně proto, že mezi nimi převažovali absolventi ZŠ s několika dvojkami - dnes se učí řemeslům lidský šrot (čest výjimkám!).
Jaja
Jaja (neregistrovaný)
18. 11. 2008 10:14 Nový

Re: Zbytečný pesimismus

celé vlákno
Také souhlasím s názorem, že do středních škol, kde žáci mají dostat základy zvoleného řemesla / ale je to skutečně zvolené ? /, se dostávají až ti, kteří se již nedostali na maturitní obory. A to jen proto, že na této škole již není místo. Je velké procento žáků, kteří nemají základní vědomosti ze základní školy a na maturitní obor se dostanou. Ano zcela jistě to možné je a bude, pokud bude se na každého absolventa ZŠ bude nazírat jen ekonomicky. Myslím si, že chyba je v systému SŠ. Po roce 1990 se otevřelo mnoho středních škol a jaksi se nedomyslelo, že do nich je třeba patřičně vzdělané děti.
V.
V. (neregistrovaný)
18. 11. 2008 11:30 Nový

Re: Zbytečný pesimismus

celé vlákno
A hlavně - najdou z těch škol absolventi uplatnění? Školy totoiž chrlí absolventy bez ohledu na jejich uplatnění, čím víc, tím líp, protože dostávají dotace na žáka. Po škole pak jdou na pracák a pak na rekvalifikaci.

Pokud to tak půjde dál, měli by jsme po vzoru výstavby montoven začít stavět obrovské haly - kanceláře. Aby absolventi měli uplatnění, aby nebyla obrovská nezaměstnanost. Jen nevím, kdo tento systém byrokracie ukočíruje.
A kdo bude dělat rukama, když je na manuální práci hleděno opovržlivě?
DAna
DAna (neregistrovaný)
19. 11. 2008 9:55 Nový

Po reformě bude ještě hůř

K článku bych ráda přidala informaci: od příštího školního roku budou mít učni méně odborných předmětů, naopak jim přibyde více všeobecně vzdělávacích. U jednotlivých oborů je to různé, ale jde až o 1/3! Takže bude ještě hůř ...