Poskytovatelé spotřebitelských úvěrů stále porušují zákon. Vyplývá to ze šetření České obchodní inspekce (ČOI). Ta podle tiskové zprávy zjistila přetrvávající nedostatky skoro u poloviny kontrolovaných subjektů a další závady ve dvou třetinách kontrol. V kontrolách proto bude dál pokračovat.
Za první kvartál letošního roku právní moci nabylo 56 pokud v celkové výši 6,4 mil. Kč. Nejvyšší pokuta 5 milionů korun byla pravomocně uložena společnosti BOYDE, s. r. o., jíž bylo v roce 2014 prokázáno závažné úmyslné protiprávní jednání, kterým při zprostředkování spotřebitelského úvěru prostřednictvím telefonu s vysokým tarifem opakovaně poškozovala spotřebitele, žádající o úvěr,
uvedl Mojmír Bezecný, ústřední ředitel ČOI s tím, že společnost pokutu neuhradila, a proto bude vymáhána celními orgán.
Společnost BOYDE své služby inzerovala v denním tisku a zájemci o úvěr museli s operátorkou na lince se sazbou 95 Kč za minutu vyplnit jakýsi certifikát. Místo úvěru tak například jednomu zájemci přišel telefonní účet na 64 000 Kč. Zákon přitom využití linek s vysokým tarifem pro nabízení úvěrů vysloveně zakazuje.
Poskytovatelé úvěrů porušují zákon o spotřebitelském úvěru nejčastěji svou reklamou, jejíž obsah nerespektuje požadavky zákona. Dále mají chyby ve smlouvách (náležitostech) nebo dostatečně neposkytují předsmluvní informace. ČOI ale zjistila i používání klamavých praktik.