Spočítejte si...

Zavřít

Test internetových obchodů 2007

Sdružení obrany spotřebitelů provedlo na přelomu října a listopadu tohoto roku další každoroční test obchodních podmínek internetových obchodů. Jelikož je spotřebitel při tomto způsobu nakupování odkázán zejména na informace poskytnuté obchodníkem a tyto nejsou správné či jsou neúplné, znamená to pro spotřebitele velké znevýhodnění. Proto byl důraz v letošním testu, podobně jako loni, kladen na zveřejnění informací podle § 13 zákona o ochraně spotřebitele, který ukládá prodávajícímu povinnost řádně informovat spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění odpovědnosti za vady, včetně podmínek uplatnění rozporu s kupní smlouvou. Dále bylo testováno plnění základních předběžných informačních povinností internetových obchodů ve vztahu ke spotřebiteli zejména v souladu s § 53 občanského zákoníku.

Testováno bylo celkem 100 internetových obchodů, které byly rozděleny do 10 kategorií podle odvětví (dětské potřeby, elektro, domácí potřeby, atd.). Bylo nastaveno pět kriterií, která se u každého obchodu testovala, jejich výběr byl proveden s ohledem na nejčastější problémy, se kterými se spotřebitelé u internetových obchodů setkávají a také s ohledem na důležitost poskytovaných informací.

Výsledky testu internetových obchodů:

Kriterium A – řádné informace o totožnosti dodavatele splnilo 56% testovaných internetových obchodů. Kriterium B – správná informace o možnosti odstoupení od smlouvy do 14 dnů od převzetí plnění bez udání důvodu splnilo 81 % testovaných internetových obchodů. Kriterium C – poskytnutí správných informací o uplatnění reklamace zboží, bez jakýchkoli omezujících podmínek splnilo 69 % testovaných internetových obchodů. Kriterium D – poskytnutí informace o možnosti uplatnění rozporu s kupní smlouvou splnilo 9 % testovaných internetových obchodů. Kriterium E – nezpoplatnění vyřízení reklamace, zejména v případě jejího zamítnutí splnilo 78 % testovaných internetových obchodů.

Průměrný výsledek všech obchodů v letošním testu je 58,6 % splněných kriterií, tedy zhruba 3 splněná kriteria z 5 testovaných. Ze 100 testovaných obchodů nebyl zaznamenán ani jeden, který by nesplnil žádné z kriterií. Všech 5 kriterií splnily však pouze 3 % testovaných internetových obchodů.

České dráhy mají vlastní elektronickou peněženku Firmy a podnikatelé mohou vyčerpat do roku 2013 až 100 miliard korun