Smršť makrodat potvrdila oživení ekonomiky

Během dnešního rána se urodila slušná zásoba makrodat z Českého statistického úřadu (ČSÚ), která více méně potvrdila očekávání trhu i ekonomů. Průmyslová produkce se oproti minulému roku zvýšila, především kvůli strojírenství, o 12,2 %. V září vzrostla o 1,1 % a hodnota nových zakázek se meziročně zvýšila o 14,6 %. Data potvrzují pokračování oživování a jsou tak v souladu s tím, co naznačovaly informace za německý průmysl, německé průmyslové objednávky nebo i české předstihové indikátory. Vzhledem k růstu objednávek ( z toho o 16,3 % ty zahraniční) by i další měsíc či dva měla být aktivita v průmyslu dobrá, zhodnotil Martin Lobotka, analytik z České spořitelny s tím, že tempo, stejně jako v Německu, se opět bude zpomalovat.

Maloobchod si meziročně připsal 3 % (3,5 % bez sezónního očištění) zejména díky dobrým prodejům motorových vozidel a nepotravinářského zboží. Meziměsíčně se tržby zvýšily o 0,6 %. Zatímco prodeje aut možná trochu trpí minulým vyššími prodeji (snaha prodejců v krizi), zbytek ekonomiky se ale kontinuálně zlepšuje a zrcadlí  lepší trh práce a vyšší důvěru spotřebitelů. Data o  HDP za třetí kvartál 2010 budou známé tento týden. Maloobchod už ale naznačuje, že by poptávka domácností měla dále vzrůst, i když pomalejším tempem než za první pololetí, odhadl Lobotka.

Obchodní bilance je podle zpráv ČSÚ v přebytku, zejména díky aktivitě průmyslu. Dovoz rostl  rychleji než vývoz. Zde to je následek jak silnější domácí poptávky, tak oživujících investic.  Přidává se pak i větší dovoz ropy – znovu důsledek pokračujícího oživení. Pro zbytek roku čekáme podobný vývoj – rychlejší růst dovozu než vývozu. Od roku 2011 poklesnou jak tempa vývozů tak tempa dovozů (u dovozů ale méně) – u vývozů bude důvodem zpomalení Německa, u dovozů zpomalení poptávky domácností kvůli domácí restrikci. Bilance zůstane kladná ale menší než v letošním roce, uzavřel Lobotka.


Nejčastější příčinou škody na autě je parkování. Pozor si dejte hlavně u supermarketů Pod pokličkou: Jak se natáčela reklama T-Mobile s Chuck Norrisem?