Spočítejte si...

Zavřít

Smlouva s ďáblem? Pozor na nevýhodná ustanovení dodavatelů elektřiny

Sdružení dTest upozornilo na ustanovení obchodních podmínek některých dodavatelů elektřiny, jejichž sjednáním se postavíte do značně znevýhodněné pozice. Podle zprávy dTestu některé podmínky dokonce odporují zákonu.

Možnost jednostranně změnit dodavatele v případě zvýšení ceny nebo změny jiných smluvních podmínek najdete v obchodních podmínkách všech dodavatelů. Dodavatel vás musí o změně informovat do třiceti dnů přede dnem jejich účinnosti. Musí vás také informovat o vašem právu odstoupit od smlouvy. V těchto případech můžete odstoupit bez uvedení důvodu, nejpozději ale do deseti dnů před účinností změny.

Někteří dodavatelé ale považují za oznámení změny i pouhé zveřejnění informace na svém webu. Zákazník se může svobodně rozhodnout, zda je pro něj nadále vhodné setrvat v uzavřeném smluvním vztahu pouze v případě, kdy je přímo informován o změně a z toho důvodu musí být oznámení učiněno individuálně a adresně. Je-li sdělení neadresné, má spotřebitel podle zákona na odstoupení od smlouvy tři měsíce od data zvýšení ceny nebo jiné změny podmínek, myslí si vedoucí právního oddělení dTest Lukáš Zelený

Kromě toho dTest upozornil na řadu smluvních pokut, které vyplývají z obchodních podmínek vybraných dodavatelů. Sdružení jmenovitě zmínilo společnost RIGHT POWER ENERGY, One energy Česká republika či CENTROPOL ENERGY zároveň připomnělo rozhodnutí Ústavního soudu, podle kterého smluvní pokuty v zásadě nemohou být uvedeny v obchodních podmínkách, ale měly by být přímo součástí spotřebitelské smlouvy.

Vyjádření společnosti CENTROPOL ENERGY:

Smluvní pokuty v OPD sice uvedeny máme, ale nejedná se žádný nešvar. Jelikož víme o existenci nálezu ÚS, zařadili jsme smluvní pokuty přímo do spotřebitelské smlouvy. 

Pro zákazníky, kteří podepisují formuláře z 1.1.2014 jsou smluvní pokuty uvedeny v dokumentu „Předsmluvní informace“. Tímto požadavky nálezu ÚS splňujeme a v OPD jsme ustanovení o smluvních pokutách nechali pouze z důvodu lepší informovanosti zákazníků.

dTest varuje i před uzavíráním smluv mimo prostory obvyklé k podnikání, tedy například při návštěvě podomního prodejce, na chodbách obchodních center nebo uzavírané přímo doma u spotřebitele. Třeba když dodavatel ve svých obchodních podmínkách stanoví, že pokud si zákazník sjednal návštěvu zástupce společnosti za účelem uzavření smlouvy, není oprávněn od smlouvy odstoupit. Takový argument nemá oporu v zákoně, pravidlo o účelu návštěvy bylo vypuštěno již za účinnosti starého občanského zákoníku. 

Jiné obchodní podmínky zase obsahují souhlas spotřebitele s tím, že mu při uzavření smlouvy mimo prostory obvyklé k podnikání povinné informace podle zákona mohou sdělit i prostřednictvím webových stránek. Ty však podle Zeleného nesplňují formu požadovanou zákonem, tedy písemnou nebo textovou v případě, že spotřebitel s textovou podobou souhlasil. 

Obchodní podmínky také často obsahují ustanovení o automatickém prodlužování smlouvy. Pokud ji tedy uzavřete například na jeden rok, musíte se do stanoveného termínu sami ozvat, aby byla smlouva ukončena, jinak dojde k jejímu automatickému prodloužení o stejnou dobu, na kterou byla původně uzavřena. Z tohoto hlediska je bezpečnější uzavírat smlouvy na dobu neurčitou. 

Pokud chcete ušetřit a změnit dodavatele bezpečně, můžete tak učinit přes stránky na serveru Měšec.cz. Úsporu vám spočítá naše kalkulačka.

Máte odevzdané Přehledy a zvýšenou zálohu na pojistné? Nezaměstnanost rychle klesá. Pomáhá solidní ekonomický růst        
Tibor
Tibor (neregistrovaný) ---.adsl.net.t-com.hr
19. 6. 2015 17:39 Nový

Redakčně smazáno

2. 7. 2015 18:39 redakčně smazáno, důvod: ***SPAM***