Někteří obchodníci se naučili zneužívat faktu, že uzavře-li živnostník smlouvu po telefonu, nemá právo od ní odstoupit. Nemůže se dovolávat ustanovení občanského zákoníku týkajících se spotřebitelských práv. V případě uzavírání smluv po telefonu je nejzásadnější, že nemá právo na odstoupení od smlouvy a uzavřenou smlouvou je vázán,
vysvětlil Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTest.
Poskytovatelé služeb (často nabízí inzerci) tak v poslední době vyzývají k tomu, aby volaný sdělil své identifikační číslo. To jim umožní klasifikovat právní vztah tak, že v něm volaný nevystupuje jako spotřebitel a nemůže tedy využít možnosti odstoupení od smlouvy podle § 1829 občanského zákoníku.
Pokud slouží zakoupená služba či věc pro vaše osobní potřeby a netýká se ve skutečnosti podnikání, můžete se dovolávat ustanovení na ochranu spotřebitele s tím, že identifikační číslo bylo sděleno pouze jako údaj, nikoli jako ukazatel vašeho postavení v právním vztahu,
radí Zelený s tím, že pokud je zakoupená služba naopak určena výslovně pro podnikatelské účely, zbývá pouze reklamovat obsah poskytované služby v případě, že neodpovídá popisu v telefonátu. Jestliže není služba poskytována v avizované kvalitě, můžete pak požadovat také přiměřenou slevu z ceny.