Hlavní navigace

Sdělené IČ vás může připravit o možnost odstoupení od smlouvy

22. 8. 2014

Sdílet

Někteří obchodníci se naučili zneužívat faktu, že uzavře-li živnostník smlouvu po telefonu, nemá právo od ní odstoupit. Nemůže se dovolávat ustanovení občanského zákoníku týkajících se spotřebitelských práv. V případě uzavírání smluv po telefonu je nejzásadnější, že nemá právo na odstoupení od smlouvy a uzavřenou smlouvou je vázán, vysvětlil Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTest.  

Poskytovatelé služeb (často nabízí inzerci) tak v poslední době vyzývají k tomu, aby volaný sdělil své identifikační číslo. To jim umožní klasifikovat právní vztah tak, že v něm volaný nevystupuje jako spotřebitel a nemůže tedy využít možnosti odstoupení od smlouvy podle § 1829 občanského zákoníku.

Pokud slouží zakoupená služba či věc pro vaše osobní potřeby a netýká se ve skutečnosti podnikání, můžete se dovolávat ustanovení na ochranu spotřebitele s tím, že identifikační číslo bylo sděleno pouze jako údaj, nikoli jako ukazatel vašeho postavení v právním vztahu, radí Zelený s tím, že pokud je zakoupená služba naopak určena výslovně pro podnikatelské účely, zbývá pouze reklamovat obsah poskytované služby v případě, že neodpovídá popisu v telefonátu. Jestliže není služba poskytována v avizované kvalitě, můžete pak požadovat také přiměřenou slevu z ceny.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).