Spočítejte si...

Zavřít

Reklamace dovolené? Nový občanský zákoník přinesl změny

Na reklamaci zájezdu u cestovní kanceláře máte méně času, než dříve. Reklamaci můžete uplatnit nejdéle jen jeden měsíc po skončení zájezdu a vady musíte navíc ohlásit hned na místě. Nově ale můžete v rámci reklamace požadovat i náhradu za ztrátu radosti z dovolené. Změny přinesl nový občanský zákoník.

Každou vadu zájezdu je podle zákona třeba vytknout bez zbytečného odkladu. Pořadatel musí neprodleně zajistit nápravu, a pokud to neudělá ani v přiměřené lhůtě, můžeme si nápravu zajistit sami a náklady pak musí proplatit pořadatel, uvedl Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTest.  

V případě nedostatků by se měla cestovní kancelář postarat o pokračování zájezdu i za cenu nižší kvality služeb. Rozdíl v ceně by vám ale měla vrátit. Naopak vyšší standard hradí vždy cestovní kancelář ze svého.

Není-li možné vadu odstranit nebo už na to není čas (například chybí-li slibovaný bazén), máte právo na finanční kompenzaci.

Pamatujte ale na to, že všechny vytýkané nedostatky je nutné nějak doložit. Proto je všechny nafoťte a nechte si je i písemně potvrdit od personálu, dopravce nebo dalších svědků.

Na náhradu škody nevzniká nárok za situace, že byla způsobena objektivními okolnostmi nebo byla zaviněna třetí osobou (např. náhrada za víza při zrušení zájezdu apod.).

Cestovní kanceláře musí od nového roku kompenzovat také narušení dovolené například jejím zkrácením či úplným zmařením. Jedná se o takzvanou ztrátu radosti z dovolené, která byla dosud našemu právu cizí. Máte-li tedy již nahlášenou dovolenou u zaměstnavatele a cestovní kancelář posune termín konání zájezdu tak, že se ho nebudete moci zúčastnit, budete mít právo na náhradu újmy za zmařenou dovolenou, i když budete muset sami od smlouvy o zájezdu z tohoto důvodu odstoupit, vysvětlil Zelený.

Obnovitelné zdroje se nám stále prodražují Ministerstva připravují databáze informací o ojetých vozidlech