Hlavní navigace

Průměrný věk vozidel v ČR neustále roste

5. 2. 2015

Sdílet

Do ČR směřují stále starší ojetiny. Průměrné stáří vozového parku osobních automobilů v Česku ke konci roku 2014 bylo 14,49 roku, jednalo se o nejvyšší hodnotu od roku 1995. Auta také stárnou, v roce 2009 dosahoval průměrný věk 13,9 roku

.„Obměna vozů je dlouhodobě nedostatečná. Je třeba začít konečně přijímat konkrétní opatření motivující občany k vyřazování přestárlých, ekologicky a bezpečnostně nevyhovujících vozidel z provozu,“ komentoval poslední neradostný výsledek Martin Jahn, prezident Svazu automobilového průmyslu (AutoSAP) pro Lidovky.cz. Mladší vozový park mají například na Slovensku (11,5 roku) nebo v Estonsku (12 let).

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 5. 2. 2015 17:41

    Čech (neregistrovaný)

    Proč si mám kupovat stále nové auto? Radši si ho nekoupím a budu šetřit zdroje naší země.

  • 5. 2. 2015 20:55

    jk (neregistrovaný)

    Mám Daewo Matiz, r.v.2000, najeto 130 000, je jak nové, jezdím do práce a na nákupy, sem tam oprava. Tak proč???

  • 5. 2. 2015 22:39

    PavelM (neregistrovaný)

    Už nějakou dobu mě trápí myšlenka, jak to je se zdrojem těchto informací. Možná by to stálo za trochu investigativní novinařiny ze strany Měšce nebo někoho jiného, jak jsou tato čísla spočtena a z čeho. Uvedu příklady, kterými mohou být vstupní data ze kterých je vytvořena tato statistika extrémním způsobem zkreslena:

    1. Před lety (řekněme v roce 2007) mi ukradli Škodu Favorit, r.v. 1990. Auto se nenašlo, pravděpodobně skončilo rozebráno na ND gangem, který to v té době dělal. Nicméně v registru vozidel nadále figuruje a bude tam už asi navždy (jen s poznámkou o té krádeži). Počítá se do statistik takovéto vozidlo?

    2. Totální škoda na vozidle, pojišťovna zajistila "kupce", ale ten chtěl převod v depozitu. Předpokládám, že vozidlo je v něm dodnes (něco se změní s vyčištěním registru novou legislativou). Počítá se takové vozidlo?

    3. Další variantou může být i odcizené vozidlo, u kterého není poznámka v registru a tváří se jako "živé" (protože to majitel nebo dříve policie do registru nenahlásili), byť je vedeno v databázi ukradených vozidel MvČR.

    Pokud se tato vozidla do statistiky počítají, tak nám vozový park skutečně stárne, ale jen na papíře a statistika bude výsledkem fenoménu GIGO (garbage in, garbage out). Přitom první dva případy by mělo jít snadno odfiltrovat.

  • 6. 2. 2015 0:03

    Intri (neregistrovaný)

    Divím se, že to ještě nepadlo, ale důvod je úplně triviální - když tady stojí všechno stejně nebo i víc, než u sousedů, kde ale naopak mají 4x větší peníze za stejnou práci (jen minimální mzda je skoro 2x tak velká jako u nás průměrná), bodejť by vozový park nebyl podstatně starší...

    Až bude lidem adekvátně zaplaceno (a ceny spolu s kvalitou zboží srovnány), pak teprve může začít omlazování parku.

    A nebo když je to tak strašně trápí, ať každému koupí nové auto a je problém vyřešen... Já jsem pro. Ale počkat...ono vlastně jsou na to potřeba peníze. Aha. Záhada, proč máme starší a starší park, vyřešena, že?;)

  • 6. 2. 2015 8:58

    Nyathen (neregistrovaný)

    Dálší otázkou je to, co nám nové auto v budoucnu přinese. 10-15 let provozu? O tomto velice pochybuji. Převážná většiná vozů je dnes soustředěna na spotřebu, která je získána na úkor snížení objemu válců a zvýšení tlaků turbodmychadla. Čili malý motor, malé turbo, velké tlaky. Nevěřím, že se uplatňují lepší slitiny anebo spolehlivější technologie. Co může následovat si stačí domyslet. Má tedy vůbec nějaký smysl pořizovat si nový vůz, při kvalitě produktů dnešní doby? Zajímalo by mě, co nám za pár let nabídnou autobazary.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor aktuality

Nejčastěji se věnuje tématům z oblasti investování, financí a makroekonomie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).