Spočítejte si...

Zavřít

Přes 40 % Čechů neodolá lákavé koupi, i když na ni nemá peníze

Obchodníci vědí, že velké slevy dokáží výrazně ovlivnit nákupní chování zákazníků a průzkum agentury Ipsos pro společnost KRUK Česká a Slovenská republika (KRUK) to potvrzuje: 42 % Čechů nedokáže odolat lákavé koupi ani v situaci, kdy nemá dostatek peněz.

V rámci průzkumu jsme zjišťovali, jak by se lidé postavili k situaci, kdy si už dlouhou dobu chtějí koupit nějaký speciální přístroj, na který nemají peníze, a právě ho objeví v obchodě se 70% slevou. Situace pro povánoční období více než typická. Téměř polovina (42 %) Čechů by lákavé koupi neodolala a přístroj by si koupila, i když na něj nemá peníze, říká Markéta Fixová ze společnosti KRUK.

Řešením by pro ně byla půjčka. Přibližně čtvrtina (28 %) lidí by si na něj půjčila od rodiny či přátel, 14 % Čechů by si na přístroj vypůjčilo v bance.

Nadpoloviční většina lidí se k útratám nad rámec svých možností staví přece jen racionálně. Přístroj by si rozhodlo nekoupit 58 % Čechů s tím, že někdy v budoucnu ještě najdou podobnou slevu a budou mít dostatek peněz na jeho nákup. Odloží tedy současnou potřebu do budoucna, kdy bude jejich finanční situace příznivější a nebude nutné se zadlužit.

Lidé ve věku 50 až 69 let jsou k půjčkám obezřetní a pokud nemají peníze, až 70 % z nich by se rozhodlo přístroj nekoupit. Oproti tomu mladší lidé do 29 let by se tak rozhodli jen ze 48 %. Víc jak polovina z nich by si přístroj koupila, i když by na něj neměla peníze. S žádostí o půjčku by se nejčastěji obrátila na svou rodinu či kamarády (43 %), teprve potom na banku (9 %).

Půjčka od finanční instituce je řešením zejména pro věkovou kategorii mezi 30 a 49 roky. Až 20 % lidí z této věkové kategorie se obrací v případě nedostatku peněz na poskytovatele bankovních či nebankovních půjček a úvěrů. V případě lidí mladších 30 let a starších nad 50 let je zdrojem finanční pomoci hlavně rodina.

Super Soused se rozšíří i do Brna PLATBU 24 České spořitelny mohou nyní využít i podnikatelé