Před časem jsme vás informovali ve zprávičce Sledujte první bankovní reality test o spořicích účtech o „reality show“ která nahlíží pod pokličku spořicím účtům. Po prvním měsíci už jsou známé první výsledky, respektive první výše úroky, které byly na účty připsány. A že je to občas zajímavá podívaná vzhledem k tomu, co je prezentováno oficiálně potenciálním klientům.
Všechny banky připsaly úroky včas a s jednou výjimkou i ve správné teoretické výši. Skutečně připsané hodnoty úroků závisely na tom, zdali ta či ona banka vyžadovala k vedení spořicího účtu i založení účtu běžného a jestli byl tento běžný účet zpoplatněn,
vysvětluje Vilém Nacher ve zprávě serveru www.bankovnipoplatky.com s tím, že pokud byl běžný účet vyžadován a zpoplatněn, byla příslušná částka od připsaných úroků odečtena a převedena na konto běžného účtu.
Pokud banka nabízí úrok ze spořicího účtu např. 2 % p.a. a zároveň ale vyžaduje vedení zpoplatněného běžného účtu, pak reálný úrok nedosahuje inzerovaných dvou procent nýbrž hodnoty nižší. Při určité, nepříznivé, nikoliv však nereálné kombinaci může tedy spořicí účet generovat přímou ztrátu,
uvádí zpráva.
Dále také upozorňuje na úskalí pásmového úročení u sledovaných účtů a vysvětluje dvojí způsob tohoto úročení na příkladu:
Existují 2 způsoby takto nazvaného produktu. Pro lepší pochopení uvádíme jednoduchý příklad. Je vloženo Kč 120 000,00 a banka uvádí tyto podmínky pásmového úročení:
- částka od Kč 1,00 do Kč 99 999,99 je úročena 2 %
- částka od Kč 100 000,00 je úročena 2,5 %
Při prvním způsobu pásmového úročení je 2,5 % úročena celá částka, čili za rok je na účet klientovi připsáno Kč 2 550,00. Při druhém způsobu pásmového úročení je Kč 99 999,99 úročeno 2 % a teprve zbytek, tedy Kč 20 000,01 je úročeno tou vyšší, 2,5% sazbou. Klient tak na svůj účet obdrží za rok Kč 2 125,00, tedy o celých Kč 425,00 méně. Reálný celkový úrok z našeho příkladu je pak jen 2,08 %.
Většina bank podle tabulky připisuje úroky, které avizuje v nabídkách, najdou se ale i výjimky.
UniCredit Bank účtuje poplatky za mezibankovní převod peněz, ačkoliv podle zveřejněného ceníku je takovýto převod zdarma, obdobná situace je i u Raiffeisenbank,
hodnotí zpráva.
A nakonec jeden příběh, který potvrzuje, jaký je tento test mystery shopping:
Nejkomplikovanější situace vznikla u Poštovní spořitelny, kde se nakumulovalo několik pro klienta nepříjemných situací. Prvním momentem byla chybná informace bankéře na pobočce Poštovní spořitelny v Revoluční ulici, kdy byl klient informován, že k vedení jejich Červeného konta je zapotřebí mít založen i běžný účet a pro přístup na Interbanking je nutno mít jejich MAX kartu.
Později se ukázalo, že tyto podmínky byly sděleny chybně a klient šel obojí, tedy běžný účet a kartu zrušit. To se podařilo na místě jejich pobočky bez problémů s tím, že příslušná pracovnice sdělila, že bude nutno v Interbankingu změnit číslo protiúčtu, kterým až dosud byl ten rušený běžný účet.
Při pokusu toto provést bylo zjištěno, že příslušná pole pro změnu běžného účtu jsou nepřístupná. Při dotazu na zákaznické lince bylo sděleno, že je tomu opravdu tak, že protiúčet lze měnit jen jednou za 3 měsíce. Na dotaz, zdali tedy jsou peníze, uložené na Červeném kontu po tu dobu nepřístupné resp. s nimi nelze nakládat bylo sděleno, že tomu tak opravdu je.
S tímto vysvětlením jsme se nesmířili a dotaz položili písemně ombudsmanovi Poštovní spořitelny. Odpověď jsme zatím neobdrželi. Jinak náklady s běžným účtem jsme tedy PS do srovnávací tabulky nezapočítali, ale špatnou navigaci zaměstnance banky jsme aspoň popsali v tomto textu.