Hlavní navigace

Pozor na podvodné průzkumy. Slibují výhry a místo toho vyžadují pravidelné platby

20. 12. 2013

Sdílet

Před nedávnem se prostředím českého internetu prohnala vlna nevyžádaných podvodných e-mailů. Ty se snažily spotřebitele nalákat na účast spotřebitelského průzkumu s možností výhry. Zpráva obsahovala výzvu k vyplnění dotazníků k nákupním zvyklostem, po němž bude adresát zařazen do soutěže o 850 euro. Na závěr e-mail vyzýval k zadání telefonního čísla a obchodního řetězce, kde by se měla výhra uplatnit. Poté ještě bylo potřeba toto potvrdil přes SMS, jejímž odesláním se ale spotřebitelé zavázali k povinnosti platit každý týden 99 Kč.

Postupně se mohou na internetu objevit podobné průzkumy. Zpozornět byste proto měli vždy, když bude podmínkou odeslání SMS začínající číslem 900. 

Jakmile SMS číslo začíná číslem 900, jde vždy o platbu za služby. Proto je třeba důkladně číst podmínky nabízených služeb a nejprve přesně zjistit, co je jejich skutečným obsahem, jaká je cena a zda nejde o předplatné, uvedl vedoucí právní poradny dTest Miloš Borovička s tím, že poskytovatelé tyto informace často skrývají a je tedy nutné je cíleně hledat – listovat stránkami a číst i malá písmenka.

dTest už odeslal výzvu mobilním operátorům, přes které služba běžela, aby vrátili zákazníkům všechny platby, které jim byly v souvislosti s tímto podvodným průzkumem naúčtovány.

Podvody tohoto typu jsou zákeřné – oběti totiž často ani nezjistí, že si nějakou službu vůbec objednali a že ji platí. Dokonce ani ten, kdo pravidelně odcházející platby ve svém vyúčtování odhalil, nemá vyhráno; poskytovatel služby má totiž sídlo až v Izraeli, vysvětlil Borovička.

Pokud patříte mezi podvedené, můžete kontaktovat spotřebitelskou poradnu dTest na čísle 299 149 009, kde se dozvíte, jak situaci řešit. 

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).