Spočítejte si...

Zavřít

Pozor na obchodníky zneužívající výjimku v zákoně. Opravdu nemůžete vrátit zboží?

Pokud uzavřete kupní smlouvu na dálku (například nákup přes internet), můžete do 14 dnů od převzetí zboží odstoupit od smlouvy. Zákon ale stanovuje různé výjimky, kdy to není možné. 

Jednou z nich je případ, kdy zakoupíte zboží v uzavřeném obalu, který plní hygienickou funkci. Pokud jej z obalu vyjmete, zboží už nemůžete vrátit. Někteří obchodníci se rozhodli této výjimky zneužívat a odvolávají se na hygienické důvody i u zboží v uzavřeném obalu, kterého se výjimka netýká. 

Obecně tedy máte nárok si ověřit vlastnosti a funkčnost dodaného zboží, což nutně znamená, že ho musíte vybalit a vyzkoušet si ho. To, že je zboží v uzavřeném obalu ještě neznamená, že jej musíte vracet nerozbalené. 

Ve smyslu zákonné výjimky si lze pod pojmem „uzavřený obal“ představit zapečetěný či utěsněný obal nebo fólii, které plní zejména funkci hygienického obalu. Znemožňují volné vybalení zboží, aby nedošlo k jeho poškození nebo znehodnocení, vysvětlil Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTest s tím, že pokud vám prodávající odmítne uznat odstoupení od smlouvy z hygienických důvodů například při koupi oblečení nebo jiného zboží, které si lze běžně vyzkoušet i v kamenné prodejně, nenechte se odradit a na odstoupení trvejte. 

Rozbalené zboží logicky naopak nepůjde vrátit například v případě některých kosmetických výrobků (otevřený krém, použitá řasenka apod.) nebo třeba erotických pomůcek. 

V případě této zákonné výjimky musí k podmínce uzavřeného obalu dále přistoupit okolnost, že zboží není možné vrátit po jeho vynětí z obalu z hygienických důvodů. Zboží v tzv. hygienickém obalu nelze vrátit nikoliv z důvodu, že bylo pouze vybaleno a mohlo či došlo k jeho použití, ale musí pro to existovat skutečné hygienické důvody nebo důvody ochrany zdraví, doplnil ještě Zelený. 

V listopadu e-shopy opět pořádají Den dopravy zdarma Ropa výrazně zlevní. Budou levnější pohonné hmoty?