Spočítejte si...

Zavřít

Pojišťovny i nadále uplatňují amortizaci a krátí pojistné poškozeným řidičům

I v současné době se stává, že pojišťovny odmítají poskytnout poškozeným řidičům plné odškodnění za škody z dopravní nehody s odvoláním na amortizaci náhradních dílů.

Ústavní soud přitom už v roce 2008 rozhodl v konkrétním případu, že má pojišťovna uhradit poškozenému částku opravy auta celou a ne krácenou kvůli amortizaci náhradních dílů.

Jde o to, že při opravě jsou do auta montovány nové náhradní díly. Pojišťovny se při krácení plnění odvolávaly na to, že původní zničené díly na autě nebyly nové a tímto tak dochází k bezdůvodnému obohacení zvyšováním hodnoty vozu. Tento argument je lichý, pomyslíme-li na to, že žádné bourané auto nebude mít pravděpodobně vyšší reálnou cenu než před nehodou.

Ústavní soud svůj nález odůvodnil tak, že pokud obnovení původního majetkového stavu není možné jinak než s novými náhradními díly a oprava je provedena účelně a směřuje opravdu jen k odstranění následků škodné události, pak není možné přenášet na poškozeného řidiče náklady na uvedení vozu do původního stavu.

V praxi se snaží některé pojišťovny amortizaci uplatňovat i nadále. V naší spotřebitelské poradně se stále setkáváme se stížnostmi spotřebitelů na praxi českých pojišťoven, které i přes stanovisko Ústavního soudu neoprávněně krátí pojistné plnění z povinného ručení osobám, které nehodu nezavinily, upozornil Lukáš Zelený, který zároveň připustil, že se ale počet těchto stížností po vydání stanoviska Ústavního soudu snížil.

Případů, kdy pojišťovny nepřiznají plný nárok na opravu poškozeného automobilu, jsou tisíce ročně. A velmi často se hraje i o desetitisíce korun, potvrdila Kateřina Procházková z portálu Poradnaveritele.cz, podle které v řadě případů k soudu ani dojít nemusí, protože pojišťovny většinou přistupují i na mimosoudní výzvy k doplatku škodné události.

Život v důchodu: Turci spoléhají na rodinu, Japonci, na rozdíl od Francouzů, na úspory Jak podat Přehled pro správu sociálního zabezpečení?        
martin
martin (neregistrovaný) 95.85.247.---
25. 3. 2015 23:00 Nový

amortizace

celé vlákno

Případů nejsou tisíce, případů je 100%.
Amortizaci přece uplatňují všechny pojišťovny naprosto běžně.

hefo
hefo (neregistrovaný) ---.95-102-216.t-com.sk
25. 3. 2015 23:14 Nový

Re: amortizace

celé vlákno

To si ale asi pleties s havarijnym poistenim.

Tomáš Marný aura:10
26. 3. 2015 7:15 Nový

Re: amortizace

celé vlákno

To si neplete, u havarijního se amortizace neuplatňuje nikdy. BTW on by ten nadpis šel taky napsat jinak - "Řidiči si nadále myslí, že jim z jejich 30 let starého shnilého Fáčka pojišťovna udělá nové fáro f metle na hlínách". Ale to by asi nevyznělo tak zajímavě.

Pomoc poškozeným, o.s.
Pomoc poškozeným, o.s. (neregistrovaný) 109.123.211.---
30. 3. 2015 9:38 Nový

Re: amortizace

celé vlákno

No ono se to právě bohužel netýká jen 30 let starých Fáček. Řešili jsme případ odčtené amortizace (nově korekce nákladů na materiál) u Audi A6, které bylo v provozu jeden rok. Musel rozhodnout až soud, ale klient vyhrál (zatím rozhodnutí není pravomocné a pojišťovna se může odovlat).

Pomoc poškozeným, o.s.
Pomoc poškozeným, o.s. (neregistrovaný) 109.123.211.---
30. 3. 2015 9:43 Nový

Re: amortizace

celé vlákno

A amortizace se u havarijního pojištění upaltňuje naprosto běžně. Bývá to skryto v pojistných podmínkách. Pojištěný má nárok na plnění odpovídající přiměřeným nákladům na opravu. Ty bývají definovány jako náklady dle kalkulačního systému za využití kvalitativně rovnocených dílů ("neznačková" druhovýroba). Takže zašlete k proplacení fakturu z autorizovanoho servisu a pojišťovna Vám napíše, že provedli přepočet dle ceníků a norem výrobce a určili přiměřené náklady na částku nižší. Od té odečtou spoluúčast a zbytek Vám prolatí.