Spočítejte si...

Zavřít

Odškodnění za zpožděný vlak se dočkáme nejdříve za pět let

Nárok na odškodnění cestujících, kteří využijí ke své přepravě železniční dopravu, vstoupí v platnost nejdříve za pět let. Důvodem odkladu jsou zejména rozsáhlé stavební práce, které v současné době probíhají na železnici. České dráhy by tak údajně doplácely z důvodů, které nejsou schopny ovlivnit.

Nárok na odškodnění pro cestující po železniční síti v zemích Evropské unie začne platit v roce 2010. Právní norma, která přesně vymezuje jakým způsobem dopravní společnost odškodní svého zákazníka, musí mít charakter zákona.

Chcete hypotéku? Poohlédněte se po výhodných slevách Význam zemědělského pojištění roste        
mnohaletý dojíždějící
mnohaletý dojíždějící (neregistrovaný)
11. 9. 2009 7:30 Nový

zkušenosti z praxe

Tady zas někdo od modráků pořádně zaloboval. Má-li jít o zrušení senátu nebo náhradu za nekvalitní výrobek či nekvalitní službu, tak nic nemůže jít ve prospěch občana.a ještě k tomu trochu rychleji, než za jednu pětiletku. Doufám, že takovýmto tempem budou naši papaláši pracovat, až půjde o přidání na jejich odměnách a náhradách.

Stavební práce jsou jen výmluvou. Není problém zavést na 14 dní nebo 2 roky tzv. výlukový jízdní řád, který zohlední ony stavební práce. Chápu a vítám modernizaci tratí, ale zpoždění se nedějí jen u rychlíků na rekonstruovaných koridorech, ale i na regionálních tratích, kde se nic neopravuje. Příčiny jsou ale hlavně různé "nenadálé" události: časté poruchy historických drážních vozidel nebo spadlé stromy, jelikož ty se až na výjimky nechávají růst v bezprostředním okolí tratě a na rozdíl od éry socialistického budování se téměř vůbec neprořezávají nebo se prořezávají v nedostatečných časových cyklech. To jsou ony plody "nižších ztrát oproti minulu" u našich železnic. Přijede-li jeden spoj opožděně, čekají na něj a tím jsou i zpožděny i další přípoje. A jelikož u ČD jede téměř vše na doraz a zpožděná souprava se hned po příjezdu vrací zpět nebo jede jiným směrem pod jiným číslem vlaku, je i mnoho dalších spojů na první pohled nenavazujících na ten původní, opožděný spoj, opožděno. Celý cyklus zpoždění se odstraní až během noci, když jsou frekvence spojů nižší. A ráno to může začít nanovo. ČD se snaží zpravidla o jakéž takéž dodržování časů u ranních spojů, kdy lidé jedou do práce či do škol, ale odpoledne se už na to ... ČD navíc udělaly chytrý krok, když původní celek ČD rozdělily na několik organizací. A tak např. za zpoždění nemohou mnohdy přímo ČD, ale nově vytvořená SŽDC, tedy česky řečeno koleje nepatří přímo ČD, a tak je-li nějaká závada na trati jako takové, tak za to nemohou ČD, ale někdo "úplně jiný". A už vidím, jak se v tomto mumraji cestujcí domáhá nějakých náhrad. Vše se bude přehrávat jak horký brambor z jednoho subjektu na druhý, až to vyšumí či promlčí se.
Navíc mám pocit, že odškodnění u zpožděných vlaků se uvažuje jen u vyšších kategorií (tzn. ne u regionálních vlaků) a až od nějaké doby (půlhoďku asi kompenzovat nemíní).
Co mohu pozorovat, tak úroveň osobní regionální dopravy se zhoršuje, jízdné ale stoupá. Kdo má možnosti, snaží se dojíždět jiným způsobem než s ČD.
Toto vše jsou důsledky šetření ať to stojí co to stojí. Pionýrské začátky našich popřevratových politiků - snaha provozovat bez dotací něco, co se ještě nikomu na světě nepodařilo, nesou stále své ovoce. Tuším, že s. Dlouhý se s. Klausem byli jednimi z těch, co křičeli, že vše musí fungovat bez dotací a přerozdělování a kde to nepůjde, tam se to zruší. Pokud by byli do dnes u moci, asi by fungovala jen doprava kolem Prahy a vše ostatní by bylo zrušeno. Netýká se jen veřejné dopravy, ale i mnoha dalších odvětví.