Spočítejte si...

Zavřít

Obchodníci balamutí při reklamacích. Nenechte se napálit

Obchodníci často projevují neochotu akceptovat odstoupení od smlouvy, které požaduje spotřebitel po třech uznaných reklamacích vadného zboží. Kdy zákon dává spotřebiteli právo od smlouvy po reklamaci odstoupit?

Pravidlo třikrát a dost neplatí podle Lukáše Zeleného, vedoucího právního oddělení dTest při reklamacích absolutně, ale jen za určitých podmínek. V ustálené soudní praxi se dovozuje, že právo na výměnu zboží nebo na odstoupení od smlouvy z důvodu opětovného výskytu vady můžeme uplatnit při oprávněné reklamaci třetí stejné vady, která byla již dvakrát opravována a znovu se na zboží vyskytla, vysvětluje Zelený a připomíná, že to je ale nutné přímo zmínit v reklamačním protokolu. 

Podle občanského zákoníku v situaci, kdy zboží nemůžeme řádně používat v důsledku opakovaného výskytu vady po opravě nebo má-li zboží větší počet vad, máme právo na dodání nové věci bez vad, výměnu její součásti nebo odstoupení od kupní smlouvy.

O větší počet vad se podle Zeleného jedná v případě, kdy se na zboží vyskytují alespoň tři vady současně, přičemž každá z nich brání řádnému užívání věci, nebo pokud se na zboží postupně vyskytnou čtyři různé odstranitelné vady. 

O opětovném vyskytnutí vady po opravě zase podle Zeleného mluvíme tehdy, jestliže se na zboží objeví stejná vada, která byla v rámci uznané reklamace již dvakrát opravována. A není přitom podstatné, jak byla vada odstraňována. Rozhodující jsou stejné projevy vady ve vlastnostech věci. Za opravu pak lze považovat i výměnu součástky či příslušenství věci.

Prodejci se však často snaží spotřebitele přesvědčit, že na odstoupení od smlouvy nárok nemá, například proto, že se reklamace týká příslušenství. Zákon však mezi samotným výrobkem a příslušenství z hlediska nároku rozdíly nedělá.

Ze znění zákona je patrné, že se nerozlišuje mezi tím, zda se vada vyskytla na věci samotné nebo na jejím příslušenství. Nároky z vadného plnění se vztahují k zakoupenému zboží jako celku. Tvrzení podnikatele, že v případě výměny nebo opravy příslušenství spotřebitel nemá právo na odstoupení od kupní smlouvy nebo na dodání nové věci, nemusí být tedy správné, zdůrazňuje Zelený a dodává, že vznik práva na odstoupení od kupní smlouvy z důvodu opětovného výskytu vad, případně práva na dodání nové věci je podmíněný tím, že vada mimo výše uvedené brání řádnému užívání prodané věci. 

Air Bank plánuje zdvojnásobit počet poboček, nabízí práci Pozor na podvodný mail, kterým si můžete zavirovat počítač