Ministerstvo průmyslu a obchodu v březnu předložilo novelu zákona o elektronických komunikacích. Poslanci jej však vrátili hospodářskému výboru pro nejistotu dopadů plánovaných změn. Hospodářský výbor místo toho, aby pochybnosti rozptýlil a odstranil negativní dopad na spotřebitele a živnostníky, pouze přitvrdil. Český telekomunikační úřad navíc upozorňuje, že navrhovaná změna je v rozporu s evropskou směrnicí,
upozorňuje sdružení dTest. Nyní je novela opět ve druhém čtení ve Sněmovně.
Cílem novely mělo být přizpůsobení zákona novému kontrolnímu řádu, hospodářský výbor, ale změnil i ustanovení, která chrání zákazníky před silnějším postavením operátorů.
Všichni podnikatelé a právnické osoby mají být podle návrhu zbaveni ochrany proti nepřiměřeným pokutám při předčasném ukončení smlouvy. Operátoři jim budou moci automaticky prodlužovat smlouvy, aniž by je na to museli upozornit a v případě uzavírání smlouvy přes telefon jim už nebudou muset posílat shrnutí, ze kterého bude jasně patrné, na čem se vlastně domluvili,
informuje ve své zprávě dTest.
Druhá změna v novele se dotkne všech. Obecně platí, že na možnosti jednostranné změny se musí smluvní strany předem domluvit. Podnikatel změnu ohlásí v dostatečném předstihu a zákazník dostane čas na rozmyšlenou, jestli v takové smlouvě chce nebo nechce pokračovat. Operátoři si však vymohli výjimku ve svůj prospěch.
Dnes musí operátoři v případě změn u stanovených podstatných náležitostí smlouvy nebo změn, které zhoršují postavení zákazníka, vždy poučit o právu odstoupit od smlouvy. Nově by mohli operátoři dostat větší volnost v tom, o čem budou zákazníka informovat. To, že zveřejní nové podmínky smluv, budou muset oznámit vždy a všem, ale prakticky to mohou udělat větou na faktuře: „Změnili jsme podmínky. Milý zákazníku, najdi si je na webu.“ Ti zvídavější z nás po změně začnou pátrat a několika šťastlivcům se podaří najít, co je v desítkách stran obchodních podmínek napsáno jinak,
varuje zpráva sdružení s tím, že pokud návrh projde, poučit zákazníka o právu odstoupit od smlouvy by museli operátoři jen pokud sami vyhodnotí, že změna je podstatná a v neprospěch zákazníka.
A to prakticky jen u klientů, kteří mají smlouvu na dobu určitou. Ostatní budou muset vypovídat smlouvy podle standardních postupů operátorů, což se může protáhnout až na dva měsíce – za předpokladu, že se změny podmínek vůbec dopátrají,
uzavírá zpráva dTestu.