Spočítejte si...

Zavřít

Novela by mohla zabránit přetáčení kilometrů u ojetých aut

V Hospodářském výboru poslanecké sněmovny se bude 16. ledna projednávat novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Její znění by mohlo zabránit podvodům s ojetými automobily, tedy legalizaci kradených vozů i přetáčení kilometrů.

Jedním z cílů novely zákona č. 56/2011 Sb., je boj proti automobilové kriminalitě pomocí napojení Centrálního registru vozidel na evropské informační rozhraní Eucaris. Čeští úředníci by tak mohli nahlížet do registrů všech zapojených evropských zemí. Bylo by tak možné ověřit, zda vůz určený k evidenci v ČR není v zahraničí nahlášený jako kradený nebo jinak závadový.

Podle některých odborníků ale v novele chybí návrh opatření, které by zamezilo přihlašování vozidel na padělané nebo pozměněné doklady. Úředníci by podle nich měli mít povinnost a prostředky kontrolovat pravost a originalitu zmíněných dokumentů. Plánovaná novelizace je jistě krok správným směrem. Co ale novela neřeší, je kontrola originality a platnosti dokladů k vozidlu, které majitel předkládá při jeho evidenci. V současné době totiž úředníci dopravních úřadů v souladu s legislativou a vžitou praxí tuto povinnost nemají a údaje z předložených dokladů tak pouze strojově přepisují, upozornil Roman Rak, jednatel společnosti Iris Ident.

Připomněl také, že na důsledky tohoto počínání upozornila i policejní akce Čistka, která odhalila na našem území stovky kradených aut přihlášených na podezřelé doklady, kdy v dokladech byl často falšován i rok výroby vozidla za účelem navýšení jeho prodejní ceny.

Novela zákona má rovněž řešit stáčení kilometrů na měřičích ujeté vzdálenosti. Nová právní úprava ale navrhuje pouze změnu klasifikace přetáčení kilometrů z přestupku na trestný čin, což podle odborníků nepředstavuje systémové řešení. Stáčení ujetých kilometrů již nyní trestným činem je, a to podvodem. Předpokladem pro to je, že nižší počet deklarovaných kilometrů představuje rozdíl v ceně ojetého vozidla vyšší než 5000 korun. Přitom při běžném stáčení kilometrů je tato částka překročena prakticky pokaždé, řekl Aleš Vémola, vedoucí Odboru znalectví ve strojírenství, analýzy silničních nehod a oceňování motorových vozidel na Ústavu soudního inženýrství VUT v Brně.

Podle odborníků by se přetáčení kilometrů mělo řešit komplexněji. Ujeté kilometry by mohly být pravidelně evidovány na stanicích technické kontroly či dalších místech a on-line zaváděny do Centrálního registru vozidel, ze kterého by si kupující ojetých aut mohli nechat udělat výpis. Napojení na rozhraní Eucaris spolu s důslednou kontrolou dokladů by pak mělo zabránit evidenci závadového vozidla dovezeného ze zahraničí a upozornit na nesoulad údajů, uzavírá zpráva společnosti Iris Ident.

Penzijní fondy nejspíše nepřekonají inflaci, akciové mnohonásobně Českému autolandu se přestává dařit