Spočítejte si...

Zavřít

Nenechte se napálit prodejcem na Facebooku

Nakupujete-li na sociálních sítích, jedná se stále o nákup na internetu a měl by se řídit stejnými podmínkami, jako nakupování v e-shopech. Na poradenskou linku dTestu se přitom obrací stále více spotřebitelů, kterým obchodníci inzerující na Facebooku odmítají uznat právo na vrácení zboží bez udání důvodu ve 14denní lhůtě s tím, že nejsou e-shopem.

Podle vedoucího právní poradny Lukáše Zeleného někteří prodejci neuvádějí dostatek kontaktních údajů, a zákazníkovi tak omezují možnost komunikace či vrácení zboží. Někteří z nich nemají ani živnostenské oprávnění – jednoduše nakoupí zboží a pak je za úplatu pošlou zákazníkovi, čímž porušují navíc ještě živnostenský zákon, uvedl Zelený.

Podle něj ustanovení občanského zákoníku o smlouvách uzavíraných na dálku platí pro každého podnikatele, který svými dostatečně konkrétními nabídkami oslovuje spotřebitele za využití některého z prostředků komunikace na dálku. 

Internet tímto prostředkem v každém případě je a není rozhodné, zda má obchodník vlastní internetové stránky či využívá platformy sociální sítě (Facebook) nebo aukčního portálu (např. Aukro). Podstatné je, že podnikatel nabízí zboží určitých parametrů a na spotřebitelovu objednávku reaguje zasláním objednaného zboží. Není tedy sporu, že k uzavření kupní smlouvy došlo, jakmile prodejce spotřebitelovu objednávku obdržel, myslí si Zelený, který nedoporučuje nakupovat na Facebooku od obchodníků, kteří výslovně tvrdí, že nejsou e-shopem. 

Příplatíme si za předvánočního kapra? Do druhého pilíře už lidé téměř nevstupují