Spočítejte si...

Zavřít

Na co dát pozor při koupi prodloužené záruky?

Obchodníci s elektronikou k ní často nabízejí také prodlouženou záruku za poplatek stanovený podle ceny výrobku. Jedná se vlastně o pojištění, jehož rozsah krytí rizik se různí (např. pro případ poškození, zničení, krádeže). Než za pojistku zaplatíte další peníze nad rámec ceny elektroniky (může jít i o tisíce), prostudujte si v pojistných podmínkách zejména výluky. Pouhé informace od prodavače nemusí být správné nebo alespoň úplné.

Co v podmínkách pojištění hledat? 

Časová cena

Výhodnost pojistku ovlivní fakt, zda dostanete v případě pojistné události vyplacenou cenu nového produktu nebo tzv. časovou cenu, tedy už sníženou o amortizaci (zohlednění stáří výrobku). Zatímco v některých pojistných smlouvách se začíná časová cena výrobku vypočítávat hned po jeho nákupu, v jiných smlouvách začne časová cena platit až po určité lhůtě. Liší se i to, o kolik procent pojišťovny cenu výrobku snižují. Zatímco některá odečte za každý měsíc procento z ceny, jiná odečítá za stejnou dobu i tři procenta, vysvětlil Martin Kýjonka, pojistný analytik společnosti Broker Trust.

V podmínkách se může objevit i tzv cena obvyklá určená dle toho, za kolik se podobné a stejně staré výroky prodávají v bazarech. Když si někdo před dvěma lety koupil telefon za 6000 korun, je po dvou letech jeho obvyklá hodnota poloviční. Pokud by se zařízení po této době neopravitelně porouchalo a majitel si přál jako náhradu telefon dražší než 3000, bude muset podle některých smluv rozdíl v ceně doplatit ze svého, dodal Kýjonka.

Spoluúčast

Efekt z pojistky ovlivní i výše případné spoluúčasti. Tedy částky, kterou budete muset vytáhnout z vlastního v případě, že bude pojišťovna plnit. Bývá stanovena procentem z ceny výrobku (např. 10 % z ceny), často v kombinaci s minimální stanovenou výší (např. 500 Kč). Pozor na její výši. U drobnější elektroniky by se vám mohlo stát, že za opravu prasklého displeje za 1500 Kč zaplatíte 500 Kč ze svého.

Nedbalost

Plnění se nikdy nevztahuje na škody způsobené úmyslně a zpravidla i na ty, které jsou způsobené nedbalostí. V minulosti konkrétní pojišťovna například odmítla plnění za zničený telefon, který majiteli vypadl z kapsy u bundy. Důvodem bylo, že podle pojišťovny měl klient očekávat, že mu z kapsy může telefon vypadnout, a protože ho lépe nezabezpečil, uvedl pojistný analytik, podle kterého byste se neměli v podobných případech nechat odradit prvotním zamítavým postojem pojišťovny a odvolat se proti němu s tím, že na plnění trváte, protože šlo o poškození, ke kterému došlo při běžné manipulaci s přístrojem

Kosmetické vady

Počítejte s tím, že pojištění se vztahuje na vady omezující používání nebo funkčnost. S kosmetickými vadami (např. škrábance na displeji, který jde ale přečíst) u jinak funkčního telefonu neuspějete.

Krádež

Pokud máte v pojistce krytou i krádež, pro uplatnění u pojišťovny ji musíte zdokumentovat u policie. Ani pak ale nemáte plnění jisté. Některé smlouvy například uvádějí, že se pojištění nevztahuje na ukradení přístroje, který byl v uložený v autě (jedno, zda v otevřeném či uzamčeném). Opět se můžeme setkat i s výlukou vztahující se na nedbale střežené zařízení – například mobilním telefonem položeným na stole v restauraci, upozornil Kýjonka.

Příslušenství a baterie

Z většiny pojistek je podle něj také vyňato příslušenství a v naprosté většině také baterie výrobku.

Územní ochrana

Ve smlouvě hledejte i informaci o tom, kde pojistka platí. Zda jen v ČR nebo i v zahraničí. Pokud se vám stane něco s pojištěnou věcí když jedete za hranice, nemusí pak pojišťovna plnit.

Záruka versus pojištění

Pokud se vám věc rozbije ještě v zákonné záruční lhůtě, reklamujte ji u obchodníka. Ten by mohl chtít na pojistku hřešit a předat věc pojišťovně. Na rozdíl od běžné reklamace, kdy musí obchodník rozhodnout během 30denní lhůty a případně zákazníkovi poskytnout nové zboží či vrátit plnou kupní cenu, má pojišťovna na posouzení až tři měsíce a může vyplatit plnění z časové ceny výrobku, varuje Kýjonka.

Kromě toho pojišťovna pravděpodobně odmítne plnit s tím, že se na zboží vztahuje klasická záruka. Proto dejte pozor, jaký protokol vám obchodník dává při reklamaci vyplnit a trvejte na standardní reklamaci. Pojistka plní až v době, kdy zákonná záruka skončí.

DIRECT pojišťovna spustila prodej pojištění flotil Máte otázky k EET? Zajděte zadarmo na konferenci kde koupíte i potřebná zařízení