Spočítejte si...

Zavřít

Milionová pokuta pro Vodafone je platná. Operátor musí změnit smlouvy

Rozhodnutí o udělení pokuty společnosti Vodafone za agresivní obchodní praktiku je pravomocné. Rozhodl o tom Český telekomunikační úřad (ČTÚ), který zamítl odvolání společnosti Vodafone. Operátor tak musí zaplatit pokutu ve výši 1 milionu Kč a do 60 dnů ze všech svých smluv také odstranit závadná ustanovení týkající se automatické aktivace služby „Data nad rámec balíčku“, o jejímž zavedení jsme vás v minulosti informovali.

Problém tkví v tom, že společnost Vodafone aktivovala všem zákazníkům s datovým tarifem službu automaticky a bez jejich souhlasu. Účastníci, kteří vyčerpali datový limit a nedeaktivovali službu, tak sice mohli čerpat další určený objem dat, ale za poplatek 49 Kč.

Vodafone novou službu spustil i přes upozornění ze strany ČTÚ, že ji lze považovat za agresivní obchodní praktiku, což ČTÚ vyhodnotil jako jednu z přitěžujících okolností, uvádí zpráva Českého telekomunikačního úřadu.

Ačkoli společnost Vodafone namítala, že změna účtování služby byla veřejně prezentována a každý ze zákazníků měl možnost ji odmítnout a smluvní vztah ukončit, druhoinstanční rozhodnutí ČTÚ zdůrazňuje, že pouhé neodmítnutí změny neznamená aktivní objednání dalších služeb. K objednání služeb je podle ČTÚ nutné aktivní jednání zákazníka a ne pouze jeho nečinnost.

Kromě toho podle ČTÚ operátor porušil i § 1817 občanského zákoníku, podle kterého podnikatel nesmí po spotřebiteli požadovat další platbu, než kterou je ten povinen uhradit na základě hlavního smluvního závazku a pokud nedal k této další platbě výslovný souhlas. Za toto porušení ale úřad pokutu neudělil. Může však být příležitostí pro možné soukromoprávní spory o nárok mezi spotřebitelem a společností Vodafone.

Česká pošta začne přijímat všechny platební karty Nezaměstnaných je nejméně od roku 2008