Méně byrokracie v podnikání

Vláda tento týden schválila Plán snižování administrativní zátěže do roku 2010, který předložili ministr průmyslu a obchodu Martin Říman a ministr vnitra Ivan Langer. Materiál navazuje na analýzu zpracovanou v roce 2005, která vyčíslila administrativní zátěž tuzemských podniků na 86,4 mld. Kč ročně. Celkově bylo identifikováno 2168 informačních povinností podnikatele vůči státu obsažených ve 245 právních předpisech.

Plán redukce administrativy v podnikání počítá v první fázi se zrušením nebo snížením 206 povinností, které ve finančním vyjádření představují pětinu roční zátěže (16,7 mld. Kč). Redukce se bude v první fázi týkat legislativy ministerstev práce a sociálních věcí, životního prostředí, financí, zdravotnictví, zemědělství a průmyslu a obchodu, která působí největší byrokratickou zátěž. Ve druhé fázi budou do projektu zapojeny zbývající resorty, takže celkové snížení administrativy v podnikání může být i vyšší než 20 %.

Pouze redukce povinností vyplývajících ze živnostenského zákona má přinést roční úsporu 500 mil. Kč. Plán dále počítá se zjednodušením daňové legislativy, což by se mělo odrazit především v jednodušších daňových formulářích, a s usnadněním kontaktu podnikatele a zdravotních pojišťoven díky elektronizaci zasílání hlášení o zaměstnancích. Pro malé firmy se zjednoduší podávání přehledů vyměřovacích základů pro důchodové a nemocenské pojištění za jejich zaměstnance. Zatímco doposud podávají tyto přehledy za každého zaměstnance zvlášť, v budoucnu budou moci podávat jeden souhrnný přehled stejně jako velké firmy.

Resorty počítají také s omezením statistických výkazů, které musejí firmy pravidelně vyplňovat. MPSV chce zavést dobrovolnou účast OSVČ na nemocenském pojištění spojenou s nastavením libovolné výše vyměřovacího základu, díky čemuž nebudou muset především živnostníci předkládat přehled o příjmech a výdajích.

Zdroj: MPO

Na podání Přehledu za rok 2007 zbývá pár dnů Ministerstvo financí spustilo nové internetové stránky k diskuzi o daňové reformě