Spočítejte si...

Zavřít

Mapa a seznam CNG stanic

Přestože se čerpací stanice s CNG nemohou chlubit takovým zahuštěním, jako v případě LPG, jejich počet průběžně narůstá. Stanice CNG nyní vznikají už i na běžných čerpacích stanicích  pouze přidáním stojanu na CNG. Ke dni publikace aktuality je motoristům v ČR k dispozici celkem 60 plnicích CNG stanic, v Evropě jich je přes 4 tisíce.

Do konce roku by se mělo otevřít dalších nejméně 16 stanic, a to 3 stanice v Praze, 2 v Plzni, Břeclavi, Českém Krumlově, Gajeru u Litomyšle, Havířově, Jeseníku, Kosmonosech, Olomouci, Příbrami, ve Slaném, Vyškově, Zábřehu aj. Do rozvoje investují i automobilky, řidiči si už dnes mohou vybrat z již více než 60 druhů sériově vyráběných vozů.

Tip: Stáhněte si aplikaci s mapou CNG stanic

Mapa CNG stanic v ČR

Mapa CNG stanic v ČR platná ke 4. zárí 2014
Autor: Český plynárenský svaz

Mapa CNG stanic v ČR platná ke 4. září 2014

10 nejnovějších stanic v ČR

Město Ulice GPS
Benešov Křižíkova, u křižovatky s E55 49°46'20.745"N, 14°40'50.576"E
Hodonín Průmyslová 4079/2a 48°50'47.677"N, 17°5'36.311"E
Hradec Králové Stavební 1049 50.22874500, 15.86201780
Chodov u Karlových Varů Karlovarská 1073, Chodov 50°14'24.303"N, 12°45'24.181"E
Kolín Plynárenská 824 50°00'50.1"N 15°13'12.7"E
Ostrava Ruská 2887/101 49°48'34.6"N 18°15'16.9"E
Plzeň Chebská 15 – areál České pošty 49°45'3.650"N, 13°19'22.246"E
Praha Štěrboholy Štěrboholská 391 50°3'41.380"N, 14°31'56.809"E
Zlín Třída 3. května, č.p. 119 49°12'13.571"N, 17°33'47.871"E
Žďár nad Sázavou Jihlavská 759/4 – areál ZDAR 49°33'16.625"N, 15°56'48.541"E

Zdroj: Česká plynárenská unie

Chytré daňové formuláře v PDF zjednoduší podání daňového přiznání Od začátku roku vznikla už tisícovka firem se základním kapitálem 1 Kč        
Patrik Chrz aura:92
4. 9. 2014 9:52 Nový

Omezená přístupnost

celé vlákno

Hlavní problém vidím v omezené přístupnosti stanic, řada z nich je přístupná jen na speciální kartu (jak fyzicky, tak pro zaplacení), protože jsou v areálu různých autobusových dep, zemědělských družstev atd.

O víkendu jsme byli s kamarády s autem na CNG v Německu a krom relativně vysoké ceny (1,16 za kg oproti 26,50 Kč u nás) jsme tam jednou i nezaplatili - stojan nevzal ani jednu z cca 6 platebních karet, co jsme zkoušeli (Visa i MasterCard, debetní i kreditní, různé banky), nebyl tam ani žádný nápis jaké karty bere, hádám, že německo-rakouský "trucstandard" EC Karte / GiroCard.

Dalším handycapem aut na CNG/LPG je omezení pro vjezd do podzemích/patrových garáží, i když u CNG toto postrádá logiu (zemní plyn je lehčí než vzduch, takže i v případě úniku se nehromadí v nejnižších patrech a nehrozí riziko výbuchu).

Osobně vidím v CNG/LPG nebo jiném plynu (např. výkyvy ve výrobě elektřiny z obnovitelných zdrojů by mohly být používány k výrobě vodíku) lepší budoucnost, než v elektromobilech. Navíc kombinace s benzínem, který umožní zvýšit dojezd a částečně nahradí dostupnost čerpacích stanic je ideální - když vám "dojdou baterky", tak je to akorát tak na odtah, v případě benzinu stačí dostopovat k nejbližší benzince, půjčit si tam 5 l kanystr, dolít a dojet.

knecht
knecht (neregistrovaný) ---.honza.17.sdl.core.ttnet.cz
4. 9. 2014 18:16 Nový

Re: Omezená přístupnost

celé vlákno

Jak jste vyřešili to "nezaplacení" ?

Patrik Chrz aura:92
5. 9. 2014 7:13 Nový

Re: Omezená přístupnost

celé vlákno

No nijak, prostě jsme nenatankovali (stojany jsou samoobslužné, tankovat je možné až po zaplacení, přesněji řečeno blokaci nějaké částky, zpravidla 50 euro na platební kartě) a jeli jsme do ČR na benzín. Ještě štěstí, že auto mělo dvoupalivový systém - klasická nádrž na benzín a k tomu nádrž na plyn místo rezervního kola.

Tronda
Tronda (neregistrovaný) 83.136.206.---
4. 9. 2014 22:33 Nový

Re: Omezená přístupnost

celé vlákno

Pořád se divím, proč hodně diskutujících na fórech zastává negativní názory na CNG. Já jsem kupoval CNG v Rakousku na normální benzínce OMV a normálně jsem zaplatil platební kartou. Síť CNG stanic v Německu, Rakounsku, Itálii je hodně hustá. Já vidím pozitivum hlavně v úspoře za pohonné hmoty. Dříve jsem jezdil za 2,50 za km, a teď mi to vychází na 0,90 Kč s Golfem Variant TGI. Za měsíc jsem najel 3000 km a jediné co řeším je plánování nákupu CNG po trasách. Bydlím 21 km od nejbližší CNG plničky a můžu říct, že se mi ještě nestalo, že by mi došel plyn. Když jedu kolem, tak doplním třeba jen 6 kg. Na plničce to trvá krátce a je samoobslužná. Za tu úsporu mi to stojí.

Narazil jste na jednu plničku, kde se vyžadovala platba EC kartou. A jak je to u zbývajících 903 stanic? Narazil jste na jednu stanici, která dělá jednu tisícinu ze všech stanic v Německu, a už je to pro vás argument?

A z těmi podzemními garážemi to je taky pěkně ohraná písnička. Já osobně nemám problém upřednostnit nepodzemní parkoviště. Vám to fakt vadí? Může mi někdo vysvětlit, proč vadí parkovat na normálním parkovišti? V čem je problém?

Patrik Chrz aura:92
5. 9. 2014 7:11 Nový

Re: Omezená přístupnost

celé vlákno

Ne, není to jedna plnička. Jedna byla při poslední cestě. Stejná situace se nám stala před pár měsíci u jiné - opět v Německu, u Globusu. Opět brali pouze německé EC Karty (teď se tedy má správně používat GiroCard, ale stejně všichni říkali EC). V pracovní době byla obsluhována a dalo by se asi zaplatit hotovostí, ale přijeli jsme v době, kdy byl Globus zavřen a fungovala v samoobslužném režimu. Takže jsme o pět jeli do ČR na benzín. A nějaká přehnaná hustota CNG stanic v Německu tedy zrovna není. Německo máme celkem "projeté" a pouze jednou jsme na CNG narazili náhodou, jinak pouze dle předem vytištěného itineráře, kdy jsme si museli více či méně zajet. Oni ho mají třeba i na čerpací stanici (naposledy jsme tankovali u Aralky), ale vůbec ho neměli na stojanu s cenami a čerpací stojan byl schovaný zezadu benzinky, kdybychom nevěděli, že tam je, nikdy bychom to nenašli. U LPG je to už o mnoho lepší, na ten lze na benzínkách narazit celkem bez problémů (v Německu označovaný jako Autogas).

A co se týče těch podzemních garáží - ono u některých obchodních center se zkrátka jinde zaparkovat nedá, např. v Arkádách Pankrác (zde je zcela nesmyslně zakázán vjezd autům na LPG/CNG i na střechu) a mám pocit, že i na Novém Smíchově. Vlastním jedno stání v garážovém domě a zde je opět zákaz vjezdu vozidel na LPG/CNG. A alespoň v Praze se to, bohužel, moc nelepší, nově stavěné parkovací doby opět "disponují" těmito zákazy i když to postrádá logiku :( a parkoviště pod širým nebem jsou často plná :(.

Co se týče nákladů na kilometr, tak nám vycházely malinko vyšší (Fiat Panda). Při tankování v ČR (26,50 Kč za kilo) asi 1,10 Kč na kilometr, při kombinovaném tankování (Německo 1,16 Eur za kilo, ČR 26,50 za kilo) to vycházelo ještě o nějaký ten desetník dráže. A to už se moc neliší od nákladů za které je schopen jezdit nějaký ten úsporný nafťák.

My jsme si auto na CNG půjčovali (od Pražské plynárenské), takže jsme neřešili další náklady, ale v případě vlastnictví to chce dvoje emise, občasné čištění filtrů (krom ceny v servisu je potřeba připočíst 1 až 2 kg uniklého plynu z potrubí), po 10 letech výměna tlakové nádrže. K tomu je potřeba přičíst menší velikost zavazadlového prostoru (nebo absenci rezervy), vyšší hmotnost a na plyn nižší dojezd (pravda, kombinovaný dojezd je delší). Zkrátka před pořízením si to chce pořádně spočítat negativa, zda se auto na CNG/LPG vůbec vyplatí. Na půjčení určitě (zvláště, když ho Pražská plynárenská půjčuje levněji, než běžné autopůjčovny půjčují běžná auta), vlastnictví si nejsem tak úplně jist. Rozhodně dost záleží na nájezdu.

Tronda
Tronda (neregistrovaný) 83.136.206.---
5. 9. 2014 15:44 Nový

Re: Omezená přístupnost

celé vlákno

Můžete mi tu čerpací stanici vyhledat na tomto webu?:
http://www.gibgas.de/Tankstellen/Umkreissuche%20-%20Routenplaner
Zadáte město nebo trasu odkud kam a v bodě 1. "dosah" z trasy či místa v km. Při zobrazení bližších informací o plničkách se dá zjistit, čím se dá platit.
Rád bych se dozvěděl, jestli informace na gibgasu jsou správné.

Co se týká podzemních garáží, tak ty mě osobně k životu vůbec nechybí. Do centra Vídně, kam jezdím nakupovat já, sice v podzemních garážích parkuju. (Tam, co parkuju, to není vůbec zakázané značkou.) Nicméně chci říct, že nemožnost parkování v podzemních garážích pro mě nebylo kriteriem, když jsem se rozhodoval pro koupi auta na CNG. Já teď prostě vůbec neřeším náklady na km, protože je to nejlevnější a nejflexibilnější možnost osobní dopravy.

Co se týká servisu, tak zatím nemám zkušenost. Navíc tam má být jen očuchání, zda vše těsní a někdy výměna nějakého těsnění a něco s filtrem. Co vím, tak je, že tlaková nádrž má životnost 20 let (ne 10 let). Deset let je u LPG.

Možná tu negativní kampaň na CNG dělají sami majitelé CNG vozů. Když nás bude málo, tak možná bude menší tlak na zvyšování spotřební daně. Takže lidi, nekupujte auta na CNG!
CNG zdar!

Patrik Chrz aura:92
5. 9. 2014 18:23 Nový

Re: Omezená přístupnost

celé vlákno

Nevím kde to bylo (neřídil jsem), bylo to po cestě z Bayern parku na Šumavu (k Černému a Čertovu jezeru), prý poslední před hranicemi s ČR.

Mně jsou auta na CNG také sympatická (proto si je na výlety od Pražské plynárenské půjčujeme), ale nemám nasazené růžové brýle, aby je bral zcela nekriticky. Nákladově vychází kilometr dobře, ale jen při velkém nájezdu a oproti úsporným nafťákům jen o trochu.

Já žiji v Praze a vidím, že zde jsou auta na plyn poměrně omezována a třeba jet do některých nákupních center s autem na plyn zkrátka nejde.

Na druhou stranu kdybych měl dům a na pozemek přivedený plyn, tak si určitě udělám v garáži plničku a koupím i auto na CNG.

Tronda
Tronda (neregistrovaný) 83.136.206.---
5. 9. 2014 21:22 Nový

Re: Omezená přístupnost

celé vlákno

Tak jsem tu stanici asi našel. Byl jste od našich hranic cca 100 km a projížděl jste asi přes Deggendorf a tam je samoobslužná stanice pouze na EC-karty:

CNG Erdgastankstelle (Automat)
D-94469 Deggendorf
Am Busbahnhof, Wiesenstraße 12
Öffnungszeiten: 0 - 24 Uhr
Telefon: +49 991-3 71 25 33
Zahlungsmittel: EC-Karte
Gassorte: -Gas (20 % Bio-Erdgas)
CNG Einfüllstutzen: NGV1,NGV2
Viz gibgas.de.

S autem na CNG je vhodné plánovat nákupy paliva a mít rezervní plán, pokud chcete jezdit pouze na CNG. Nicméně zajížďkou 10 km tam a 10 km zpět od Deggendorfu směrem na Passau je další stanice, a tam už akceptují i klasické platební karty. Zdržení 20 minut, náklady navíc 18 kč. Doporučuju nahrát do offline mobilní navigace POI spolu s bližšími informacemi o stanicích. Já mám takto pokryty všechny okolní státy až po Itálii pomocí POI a to z různých zdrojů. Takže mám dvojitý backup. :-)

No, problémem jsou EC-karty. Jak to řešit? Kdyby po ni někdo toužil, tak jedině založit účet u německé banky, např. na
http://www.vr-bank.cz? Jiná cesta, jak ji získat, asi není. Předpokládám, že to tam na té plničce muselo být určitě napsáno, jaké karty akceptuje. Nemuseli jste zbytečně ztrácet čas zkoušením 6 karet.

A co se týče domácí plničky, tak pořízení výjde na cca 165000 Kč. Do toho já nepůjdu. Nicméně i zde se musí platit spotřební daň. :-)

Už před dvěma lety jsem se rozhodl, že si pořídím nové auto a na alternativní pohon. Benzín je drahý. Nafťáka jsem nechtěl, protože na krátké vzdálenosti se nehodí. LPG nabízené automobilkou je taky loterie - viz Hyundai i30 první generace. Chtěl jsem něco, s čím bych mohl urazit i dlouhé vzdálenosti za levné peníze. Prostě neřešit cenu za PHM a taky zkusit něco nového. Čím více srazíte pořizovací cenu nového auta na CNG, tím větší radost máte z jízdy.

Patrik Chrz aura:92
6. 9. 2014 7:54 Nový

Re: Omezená přístupnost

celé vlákno

Jo, to by mohlo být ono (ten Globus minule byl taky někde u českých hranic, ale víc na sever). A ano, mohli jsme natankovat i jinde, třeba i zajet do Plzně (zajížďka by se cenově vyplatila kvůli výrazně nižší ceně plynu v ČR), nejeli jsme "až na doraz", nakonec jsme se ale rozhodli jet na benzín až do Prahy (a jízda na český benzín není o mnoho dražší, než na německý plyn), čas měl pro nás větší hodnotu - chtěli jsme toho stihnout za ten den víc a nepřijet domů zrovna o půlnoci. Na plničce právě žádné údaje o tom, jaké bere karty, nebyly :(.

Samozřejmě, že EC karty dají řešit, všechno jde řešit. Ale znamená to další náklady (bohužel karta u VR Bank Zittau není zdarma) a to opět zvyšuje nutnost kilometrového nájezdu, aby se to vyplatilo.

Co se týče domácího plnění, četl jsem na fórech, že někteří lidé to dělají pomocí potapěčských lahví. Přes kompresor napojený na plyn je naplní a když si jich koupí víc a zapojí do série, tak jim vůbec nevadí, že se plní třeba celou noc. Když potřebují, připojí lahve k autu, otevřou ventil - a vyřešeno. Spotřební daň samozřejmě neřeší (navíc, pokud vím, ZATÍM, spotřební daň na zemní plyn pro použití v automobilech, není, na rozdíl od propan-butanu). Tak zatím to není na pořadu dne, ale možná o tom v budoucnu budu uvažovat :), protože největší výhodu CNG vidím právě v možnosti plnit si doma v garáži. Jinak bych spíše volil klasická paliva (a podle plánovaného ročního nájezdu buď benzín nebo naftu).

Tronda
Tronda (neregistrovaný) 83.136.206.---
6. 9. 2014 10:49 Nový

Re: Omezená přístupnost

celé vlákno

Plyn už syčí z trouby ven,
jak doufám budeš spokojen. :-)

Jinak si myslím, že těď je ta nejvhodnější doba pro pořízení auta na CNG. Kvůli mizivé spotřební dani a celkem akceptovatelnému počtu plnicích stanic v ČR.

Spotřební daň už v roce 2014 je:
2007 - 2011 sazba 0 Kč/t (0 Kč/m3);
2012 - 2014 sazba 500 Kč/t (0,36 Kč/m3);
2015 - 2017 sazba 1 000 Kč/t (0,7 Kč/m3);
2018 - 2019 sazba 2 000 Kč/t (1,4 Kč/m3);
od 2020 - sazba 3 355 Kč/t (2,36 Kč/m3), resp. minimální úroveň dle EU.

Tyto sazby jsou zlomkem v porovnání s benzínem (12,94 Kč/l) nebo naftou (10,90 Kč/l). Úroveň spotřebních daní na CNG je dána zákonem č. 353/2003 Sb. Spotřební daň na biometan jako obnovitelné palivo je nulová.

Tronda
Tronda (neregistrovaný) 83.136.206.---
6. 9. 2014 22:21 Nový

Re: Omezená přístupnost

celé vlákno

A to jezdíš s těmi reklamními potisky na karosérii?
Pro smrtelníka, který potřebuje jezdit každý den do práce, je to mimo mísu. Ale když je někdo v Praze přespolní a zůstane přes víkend, tak půjčování auta na víkendy není špatný nápad.

Patrik Chrz aura:92
7. 9. 2014 5:57 Nový

Re: Omezená přístupnost

celé vlákno

Tak na ježdění do práce to není, to by se nevyplatilo, ale na dlouhé výlety (klidně najedeme za víkend přes tisíc kilometrů) se to vyplatí.