Spočítejte si...

Zavřít

Liberalizace na trhu železniční přepravy

Ministerstvo dopravy České republiky rozhodlo, že postupně liberalizuje dálkovou dopravu v Česku. Hlavním motivem je zkvalitnění osobní přepravy a prodloužením kontraktů pro jednotlivé vítěze řízení i snížení cen jízdného. Čtěte více v aktualitě: Ministr dopravy chce otevřít prostor konkurentům Českých drah. Dočkáme se vyššího komfortu?

Na rozhodnutí zareagovaly České dráhy, které se na liberalizaci trhu připravují ve svém projektu nazvaném jako VIZE 2012, ve kterém se chtějí v následujících čtyřech letech proměnit na ziskovou akciovou společnost a vygenerovat 4 miliardy, které by vznikly úsporami anebo z dodatečných příjmů.

Za podmínek, které chce i naše konkurence v podobě nejméně desetiletého kontraktu a plné úhrady prokazatelné ztráty včetně přiměřeného zisku, jsme připraveni nabídnout stejné služby, kvalitní a moderní vlaky i dobrou cenu jako všichni naši konkurenti a jsem přesvědčen, že v soutěžích uspějeme, říká Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah a dodává: Naopak nikdo z našich konkurentů není dlouhodobě schopen fungovat za současných podmínek, kdy jsou kontrakty jen jednoleté a úhrada prokazatelné ztráty především v regionální dopravě je na úrovni asi dvou třetin skutečných potřeb.

Regionální přeprava, kterou ve většině případů zajišťují České dráhy a která je dotována kraji, se podílí na celkovém osobním tranzitu z pěti procent.

Do soutěže se kromě Českých drah přihlásila i agentura Student Agency, která již dříve oznámila vstup do železniční osobní přepravy. Do tendru se chce přihlásit společně s firmou Keolis. Výběrové řízení se hodlá zúčastnit i Veolia Transport nebo Viamont.

Tržby evropského maloobchodu jsou oproti minulému roku mírně v poklesu Vyražte o víkendu na filmový a hudební festival