Spočítejte si...

Zavřít

Klienti pojišťoven jsou nepoučitelní. O jaké pojistné podvody se snaží?

V průběhu minulého roku odhalili pracovníci Generali pojišťovny pojistné podvody za více než 50 mil Kč. Oproti roku 2009 se jedná zhruba o 60 % nárůst odhalených pojistných podvodů. V porovnání s rokem 2008 je to dokonce 4× více. I nadále se podle pojišťovny Generali snaží klienti podvádět nejvíce v oblasti pojištění motorových vozidel. Z celkového počtu pojistných podvodů, které detektivové Generali odhalili v loňském roce, spadá  více než polovina, až 51% případů, do oblasti havarijního pojištění. Na dalších místech je s 28% povinné ručení a se 17% pojištění majetku. Zbývající 4% odhalených pojistných podvodů spadají do ostatních oblastí pojištění, uvádí zpráva pojišťovny.

A s čím do pojišťoven přicházíte?

Klient hlásí škodu na motorovém vozidle a nárokuje plnění z povinného ručení, které má u Generali zdarma rozšířené o krytí rizika střetu se zvěří. Zřejmě ho k tomu vede minimální spoluúčast jednoho tisíce korun a tak naaranžuje havárii včetně srnčích chlupů. Vyšetřovací tým  nachází rozpory v popisu nehody a nechává u soudního znalce zhotovit posudek o původu zvířecí srsti, která se nacházela na vozidle. A výsledek? Srst pochází z obchodu s rybářskými potřebami, kde se používá na vázání mušek pro sportovní rybolov. V druhém podobném případě se dokonce jednalo o štětiny z běžného kuchyňského koštěte.

Pojištěný si sám vystavil fakturu, kterou předal Generali. Při ověřování údajů u dodavatele likvidátor vzápětí zjistil, že žádná taková faktura vystavena nebyla. Navíc s početní chybou, které se pojištěný při jejím falšování dopustil.

Majitel vozidla dostal při jízdě smyk a narazil do stromu. K nehodě zavolal Policii ČR, která vše řádně zdokumentovala, sepsala a nehodu na místě uzavřela. Vozidlo ale nebylo havarijně  pojištěné. 2 dny po nehodě uzavřel majitel vozidla přes zprostředkovatele havarijní pojištění a s již uzavřenou havarijní pojistkou nahlásil Generali, že havaroval. Jako datum uvedl den po uzavření pojistky. Majitel, v tomto případě již pachatel pojistného podvodu si zřejmě myslel, že Generali nemá možnost nahlížet do policejních záznamů o dopravních nehodách. Touto jednoduchou kontrolou bylo zjištěno, že se nehoda stala již před platností pojištění.

České pojišťovně se oproti loňsku počet pojistných podvodů zvýšil o 16 %, opět převládají snahy o podvod nejvíce u pojištění motorových vozidel.

Se kterými příběhy se detektivové setkávají?

Vykutálený cyklista ohlásil České pojišťovně, že jel na kole, když tu mu náhle vstoupil do jízdní dráhy chodec, kterého lehce zachytil, řidítkem mu roztrhl koženou bundu a rozbil náramkové hodinky značky Longines v ceně 42 000 Kč. Poté údajně pokračoval v nekontrolovatelné jízdě a v náklonu se nedokázal vyhnout zaparkovanému osobnímu automobilu Škoda Octavia. Došlo prý ke střetu a poškození jízdního kola, levých předních dveří, skla a střechy vozu. Šetřením vyšlo najevo, že všichni účastníci této fingované nehody jsou členy organizované skupiny pachatelů pojistných podvodů. Nadto bylo dále zjištěno, že předcházejícím majitelem poškozené škodovky byl zmiňovaný klient – cyklista. 

Cestou na Slapy měl mít řidič luxusního offroadu kolizi s hejnem koroptví, které mu údajně náhle vletěly do jízdní dráhy. Klient při hlášení pojistné události uvedl, že během nehody byla poškozena nejen přední část auta a čelní sklo, ale že zároveň došlo také k vyjetí vozidla mimo vozovku a následnému střetu s lesním porostem. Nehoda tedy sice byla České pojišťovně nahlášena, avšak k vyplacení pojistného plnění nikdy nedošlo. Pojistnou událost s přívlastkem „podezřelá“ totiž začali prošetřovat detektivové ČP, kteří zjistili, že poškození terénního vozidla v daném místě, tímto způsobem a v tomto rozsahu nemohlo v žádném případě vzniknout, což potvrdil i přizvaný soudní znalec.

Vloupání do bytu nahlásil České pojišťovně jistý fanda audio techniky. Tvrdil, že mu mělo být, mimo jiných věcí, odcizeno také jízdní kolo a audio sestava. Provedeným šetřením však bylo zjištěno, že pojištěný předložil při likvidaci škody falešné nákupní doklady. Při ověřování pravosti účtenky u společnosti, která ji měla vystavit, vyplynulo, že se jedná o zesilovače, které měl v té době pojištěný u této společnosti v opravě. Zajímavostí je, že k dnešnímu dni jsou zesilovače stále uloženy ve skladu a pojištěný se i přes urgence nemá k jejich vyzvednutí.

Klient České pojišťovně ohlásil, že mu bylo na Slovensku odcizeno osobní motorové vozidlo značky Mercedes. Z výsledků šetření detektivů však vyplynulo, že dotyčný automobil byl vyroben pro Austrálii, kde je také provozován a zaregistrován a má tedy i pravostranné řízení. Závěry vyšetřování jasně prokázaly, že pod daným VIN kódem bylo v České republice zlegalizováno jiné vozidlo, a to jak výbavou, tak i druhem karoserie.

Pohonné hmoty zřejmě zdraží Už jen polovina Čechů spoléhá s příjmy v důchodu převážně na stát