Jako každý rok i po této zimě zůstalo na silnicích množství výtluků, které mohou poškodit kola a pneumatiky, poloosu nebo dokonce motor. Jaké jsou možnosti při domáhání škody?
Škody z výtluků je obvykle možné uplatnit z havarijního pojištění,
uvedl Lukáš Fládr ze sdružení Pomoc poškozeným s tím, že pokud pojistitel v rámci vlastního šetření nezjistí žádné pochybnosti o vzniku nebo rozsahu škody, vyplatí klientovi uplatňované plnění.
Havarijní pojištění ale nemá každý. I když dojde ke škodě na konkrétním výtluku, správce či vlastník komunikace je obvykle zbaven zodpovědnosti tím, že je výtluk označen značkou Nerovnost vozovky a Snížená rychlost,
popisuje Fládr. V takovém případě pak padá vina na řidiče a náhrady za škodu se nedomůžete.
Náhradu lze podle Fládra uplatnit u správce či vlastníka jen ve velice specifických situacích. Například pokud nelze jednak jinak, než do výtluku najet, tedy v místech, kde není žádná možnost manévrovat. A nebo tam, kde by za takových okolností mohlo dojít k ohrožení chodců.
Odpovědnost za škodu nastává tehdy, jedná-li se o náhlou a nečekanou závadu,
uvedl Fládr a dodal, že je ale nutné prokázat, že ke škodě došlo najetím do konkrétního výtluku, například svědeckou výpovědí spolujezdce.
Dále doporučujeme vyfotografovat výtluk spolu s nějakým předmětem tak, aby se dal lépe určit rozměr poškození vozovky,
dodal Fládr, podle kterého by měl řidič v takovém případě přivolat i policii, která může chybějící značení o špatném stavu vozovky zaprotokolovat. Pak lze hovořit o odpovědnosti správce či vlastníka komunikace,
uzavřel Fládr.