Kdo musí poslat formuláře finančnímu úřadu elektronicky?

Poplatníci, kteří mají zpřístupněnou datovou schránku, už od ledna nemohou podávat na finanční úřad vybrané tiskopisy v listinné formě, ale pouze formou datové zprávy. Dosud mohli podávat alespoň tzv. e-tiskopis, tedy učinit podání elektronicky bez uznávaného elektronického podpisu za podmínky, že do 5 dnů toto podání potvrdíte i fyzickým podáním vlastnoručně podepsaného e-tiskopisu.

Z hlediska dokumentů se konkrétně jedná o přihlášky k registraci, oznámení o změně registračních údajů, žádosti o zrušení registrace, řádná daňová přiznání a dodatečná daňová přiznání.

Přechodné období, po které toto bylo možné, skončilo 31. prosince 2015.

Všichni plátci DPH tak musí od 1. ledna 2016 podávat na finanční úřad výlučně elektronicky výše zmíněná podání, pokud se týkají DPH (například daňové přiznání k DPH, kontrolní hlášení, atd.). Přitom ale mohou využít i možnost odeslání datové zprávy prostřednictvím daňového portálu bez uznávaného elektronického podpisu, s následným potvrzením e–tiskopisem.

Formulářová elektronická podání můžete podávat přes Daňový portál Finanční správy, nebo odesláním datové zprávy z datové schránky.

Elektronicky dříve nemuseli podávat přiznání plátci DPH – fyzické osoby – jejichž obrat za 12 předcházejících měsíců nepřesáhl 6 milionů korun a neměli zákonem stanovenou povinnost podávat formuláře elektronicky.

Za nedodržení povinné elektronické formy u podání (seznam najdete stránkách Finanční správy a na úředních deskách finančních úřadů), dostanete pokutu ve výši 2000 korun.

Pokud nesplněním této povinnosti budete podle finančního úřadu závažně ztěžovat správu daní, můžete dostat pokutu až do 50 000 korun.

Předchozí aktualita Následující aktualita        
Zasílat nově přidané názory e-mailem