Kam investují bohatí Češi? I do umění

Bohatí Češi letos opouštějí přímé investice do dluhopisů a akcií, většina volí raději fondy a investiční certifikáty. Vyšší částky investují do nemovitostí a půdy, kde vidí výraznější potenciál pro zhodnocení. Vyplynulo to z průzkumu UniCredit Bank.

Investiční preference českých milionářů se za poslední rok zásadně změnily. 65 % z nich dnes investuje do fondů či strukturovaných produktů, zejména investičních certifikátů. S klesajícími výnosy tlumí své investice do dluhopisů. Přitom právě na ně loni sázela drtivá většina investorů.

I když bohatí Češi investují po celém světě, na aktuální dění na zahraničních trzích reagují s rozvahou. Jen necelá polovina klientů částečně upravila svou investiční strategii s ohledem na letní korekci globálních akciových trhů vyvolanou obavami o stav čínské ekonomiky. A přestože často aktivně hledají nové investiční příležitosti, do Asie se čeští milionáři ani po prudkém propadu tamních akcií se svými penězi nehrnou.

Investice multimilionářů se nejčastěji pohybují v jednotkách milionů korun. Zatímco menší částky míří zejména do cenných papírů, vyšší investice často směřují do nemovitostí a v poslední době stále více do půdy. Ve zhodnocování nemovitostí obecně věří 47 % klientů privátního bankovnictví, speciálně půdě pak 41 % z nich. Naopak v blízké budoucnosti téměř žádný z nich nevidí růstový potenciál ve zlatě a jiných cenných kovech.

Stále platí, že bohatého Čecha na ulici běžně nepoznáte. Svůj čas tráví na golfu nebo tenisu, jezdí takřka výhradně německou limuzínou a na ruce nosí švýcarské hodinky. Abyste ho poznali na jisto, museli byste k němu domů. Češi se totiž stále více zajímají o investice do umění, i když v poměru ke svému celkovému majetku do něj investují jen nepatrnou část svých prostředků.

Každý desátý český milionář nakupuje umění nejen jako sběratel, ale také jako investor. Investuje do něj obvykle nižší částky do milionu korun, říká Dušan Hladný, ředitel Privátního bankovnictví UniCredit Bank..

Movití Češi se rovněž věnují charitě. Přispívají zejména na lokální projekty zaměřené na děti, vzdělání a zdravotnictví. Myslí také na nadace a velké neziskové organizace se zaměřením na sociální sféru nebo na své oblíbené sportovní kluby.

Převody z kreditní karty Diners Club jsou dočasně bez poplatku i bez úroku Mladé dívky rakovinu prsu podceňují, většina neřeší ani prevenci