Spočítejte si...

Zavřít

Jak se můžete bránit praktikám zásilkových obchodů?

Stížností na praktiky některých zásilkových obchodů přibývá. Ty nejprve začínají u spotřebitelů s objednávkou, která má na první pohled stát pár korun. Doručený balíček pak ale obsahuje výzvu k zaplacení zhruba pětinásobku a příslib zasílání dalšího zboží. Zákazníci si zpravidla stěžují na skutečnost, že si sice zboží objednali, ovšem v domnění, že jim přijde pouze jedna zásilka. O následně zasílané zboží již nemají zájem, popisuje praxi Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTest.

Abyste se vyhnuli podobným potížím, musíte před první objednávkou důkladně prostudovat všechny přiložené materiály. Ty často na letáčku nebo například uvnitř obálky s nabídkou zboží obsahují drobným písmem psanou větu, že objednávkou prvního zboží souhlasíte se zařazením do sběratelského servisu apod. Tím se zavážete k odběru zboží většího objemu, než se zdá na první pohled. Podle formulace lze buď větu přeškrtnout a nebo raději neposílat objednávku vůbec.

Pokud se setkáte s tím, že vám přijde zboží, které jste si neobjednali vůbec, nemusíte ho vůbec přebírat a to i když vám ho pošťák vhodil přímo do schránky.

Rozhodnete-li se ponechat si neobjednané zboží, považujete se za poctivého držitele. Nemusíte podnikateli na své náklady nic vracet ani ho o tom jakkoliv vyrozumět. Podnikatel si může neobjednanou věc na svůj náklad vyzvednout, ale vy v žádném případě nemáte povinnost za neobjednané zboží platit, zdůraznil Zelený, podle kterého je zasílání nevyžádaného zboží a následné vymáhání platby za něj zakázanou agresivní obchodní praktikou.

Pokud se s tímto chováním ze strany zásilkového obchodu setkáte, obraťte se na Českou obchodní inspekci. Nejprve se můžete zkusit písemně obrátit na odesilatele s požadavkem, aby vám neobjednané zboží vůbec nezasílal.

Důležité je si uvědomit, že právo nevracet neobjednané zboží se vztahuje pouze na případy, kdy zboží posílá podnikatel, tedy osoba, která při uzavírání smlouvy jedná v rámci své obchodní nebo jiné podnikatelské činnosti. Pokud by věc poslala fyzická osoba, která není podnikatelem, tak by se v případě, že by si spotřebitel zboží ponechal, jednalo o bezdůvodné obohacení, upozornil Zelený.

Nová okna? Kromě výrobku můžete reklamovat i špatnou montáž AKTUALIZOVÁNO: Nová pojistka domácnosti obsahuje 5letou záruku na spotřebiče nebo služby elektrikáře