Spočítejte si...

Zavřít

Jak reklamovat chybné vyúčtování za elektřinu a plyn?

Dodávky elektřiny či plynu lze reklamovat jako každé jiné zboží. Bránit se můžete vždy, když dodavatel neplní své povinnosti stanovené energetickým zákonem, vyhláškami či konkrétní smlouvou. Jak postupovat v případě chybného vyúčtování spotřebované elektřiny či plynu?

Reklamace nemá odkladný účinek. Fakturu za odebranou energii musíte zaplatit, i když s výší fakturované částky nesouhlasíte. V opačném případě riskujete vymáhání dlužné pohledávky s případnými sankcemi, upozorňuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Nejprve nahlédněte do smlouvy a obchodních podmínek svého dodavatele, kde zpravidla bývají uvedeny podrobnosti o postupu při vyřizování reklamací. Měli byste se z nich dozvědět kde, jakou formou a v jaké lhůtě je třeba reklamaci uplatnit.

Obecně platí následující pravidla:

  • Dodavatel musí vyřídit reklamaci vyúčtování nejpozději do 15 kalendářních dnů ode dne doručení reklamace.
  • Dodavatel je povinen vyrovnat rozdíl v platbách způsobený nesprávným vyúčtováním nebo nesprávným měřením dodávek do 30 kalendářních dnů ode dne doručení reklamace, je-li uznána jako oprávněná. Nedodrží-li tuto lhůtu, náleží vám náhrada ve výši 600 Kč za každý den prodlení, nejvýše však 24 000 Kč. U dodávek plynu jde o částky 750 Kč denně, nejvíce však 7500 Kč.
  • Reklamaci můžete uplatnit jakýmkoliv způsobem. Je ale vhodné ji podat písemnou formou – ta zajistí prokazatelnost vašich tvrzení, tedy kdy byla reklamace uplatněna, co bylo jejím obsahem atd.

V dopise uveďte, že se jedná o reklamaci, dále své identifikační údaje (jméno a příjmení, adresu), údaje reklamované faktury (variabilní symbol, zákaznické číslo, číslo odběrného místa), popřípadě popište jiné reklamované vady. Pokud reklamujete vady měření, je vhodné uvést též číslo elektroměru či plynoměru a případně zjištěné stavy. Uveďte i přesný popis reklamované skutečnosti a případně navrhnout důkazy.

Pokud dodavatel vaši reklamaci nevyřídí nebo nedodrží uvedené lhůty, můžete se obrátit na Energetický regulační úřad, který dohlíží nad dodržováním předpisů v této oblasti. Nejste-li spokojeni s vyřízením reklamace, máte také možnost obrátit se na soud, uvádí Lukáš Zelený.

Vánoce na dluh? Pokud už máte hypotéku, dejte si na spotřebáky pozor Kdy nejpozději podat balík na poštu, aby dorazil do Vánoc?        
Jaromír
Jaromír (neregistrovaný) ---.piraten-nds.de
23. 3. 2016 14:54 Nový

Re: Jak reklamovat chybné vyúčtování za elektřinu a plyn?

Možná to s tím úplně souviset nebude, ale právě na základě takového pochybení, jako bylo zaslání nám chybné fakturace, jsme doma vyřešili úplnou obměnou dodavatele, jelikož je to prostě špatně a stávat by se to dle mého nemělo. Myslím si, že v tomhle systému pracuje natolik lidí, že by to prostě mělo být podchycené a vše by mělo sedět. U naší stávající Xenergie se nám to zatím nestalo.