Hlavní navigace

Jak letos požádat o důchod?

Sdílet

Budete v letošním roce žádat o důchod? Pak formulář můžete sepsat nejdříve čtyři měsíce před požadovaným dnem přiznání penze. Žádost za vás může podat i zmocněnec na základě udělení plné moci. V případě, že žádost nemůže sepsat důchodce sám kvůli špatnému zdravotnímu stavu, může tak za něj učinit rodinný příslušník i bez plné moci. Musí však předložit souhlas oprávněného s podáním žádosti o dávku a potvrzení lékaře, že mu zdravotní stav pro svou závažnost neumožňuje žádost o dávku sepsat, upozorňuje Česká správa sociálního zabezpečení ve své zprávě (ČSSZ).

Při podávání žádosti o starobní nebo invalidní důchod je nutné předkládat:

  • občanský průkaz, u cizinců pas či povolení k pobytu,
  • doklady o studiu, popřípadě učení (i nedokončeném),
  • muži předkládají doklady o výkonu vojenské služby,
  • doklady prokazující výchovu dětí nebo péči o děti (rodné listy dětí, popř. rozhodnutí o době a rozsahu péče),
  • doklady prokazující péči o osobu závislou, dříve bezmocnou (rozhodnutí o době a rozsahu péče),
  • potvrzení zaměstnavatele o vyplácených náhradách za ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti náležející za pracovní úraz (nemoc z povolání),
  • potvrzení zaměstnavatele o zvláštním příspěvku horníkům, vypláceném před rokem 1996,
  • pokud občan požaduje důchod vyplácet na účet u peněžního ústavu, musí k žádosti přiložit vyplněný a bankou potvrzený tiskopis „Žádost o zařízení výplaty důchodu poukazem na účet“,
  • doklady prokazující zaměstnání v cizině,
  • chybí-li některé doby pojištění, předkládají se náhradní doklady, které prokazují výdělečnou činnost – potvrzení zaměstnavatele, pracovní smlouvy, svědecká prohlášení aj.,
  • evidenční list důchodového pojištění z posledního zaměstnání – předkládá jej zaměstnavatel, a to na vyžádání OSSZ/PSSZ/MSSZ.    Zdroj: ČSSZ

Podáváte-li žádost o pozůstalostní důchod (vdovský, vdovecký nebo sirotčí), pokud už zemřelá osoba pobírala důchod, předložit byste měli:

  • občanský průkaz, u cizinců pas či povolení k pobytu,
  • úmrtní list zesnulého,
  • oddací list – při žádosti o vdovský/vdovecký důchod,
  • rodné listy dětí – při žádosti o sirotčí důchod nebo při žádosti o vdovský důchod za předpokladu, že vdova nejpozději do 12 měsíců od úmrtí manžela dosáhne vlastního důchodového věku (ovlivněného výchovou dítěte/dětí) a přitom nedosáhne alespoň věku o 4 roky nižšího, než činí důchodový věk muže stejného data narození,
  • potvrzení o studiu – při žádosti o sirotčí důchod, jestliže dítě již dokončilo povinnou školní docházku.

Pokud osoba, po které se žádá o pozůstalostní dávku, dosud nepobírala vlastní důchod, předkládá pozůstalá osoba ještě veškeré doklady týkající se zesnulé/ho, které se předkládají k žádosti o starobní, případně invalidní důchod, informuje ČSSZ.

Délka vyřízení žádosti se různí podle toho, zda má ČSSZ všechny podklady. Pokud například zaměstnavatelé nesplnili svou povinnost a nezaslali o vás potřebné údaje, část doby pojištění může pro přiznání důchodu scházet a je nutné tyto chybějící doby došetřit. Evidence musí být pro rozhodnutí kompletní. V případě, že žádost nelze definitivně vyřídit, může ČSSZ poskytnout před rozhodnutím o důchodu i zálohu.

Do 30 od oznámení rozhodnutí můžete písemně požádat o změnu data přiznání penze nebo její výplaty. Tuto žádost můžete podat maximálně dvakrát v případě přiznání téhož důchodu. Do 30 dnů ode dne jeho oznámení můžete také podat písemnou námitku.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor aktuality

Autorka je zástupkyní šéfredaktora serveru Měšec.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).